K-strategiens tre værste faldgruber
Lav en god k-strategi: Undgå tre benspænd

Skrevet af

Redaktionen Kforum

1012 artikler

57 indlæg

Hvad skal der stå i jeres kommunikationsstrategi? Og endnu vigtigere: Hvad skal der ikke stå? Læs disse tre benspænd og måder du undgår dem på, for at lykkes med at producere en knivskarp kommunikationsstrategi.
Hvad skal der stå i jeres kommunikationsstrategi? Og endnu vigtigere: Hvad skal der ikke stå? 
 
Læs disse tre benspænd og måder du undgår dem på, for at lykkes med at producere en knivskarp kommunikationsstrategi. 
 
  1. Kanal før budskab og målgruppe
    I forsommeren holdt din direktør grillaften for sine direktør-venner. Nu skal din virksomhed pludselig være aktiv på Instagram, for alle de andre chefers virksomheder er det allerede. Det er selvfølgelig en optimal begrundelse for, at du prioriterer netop denne kanal i jeres organisations kommunikationsstrategi. Næppe.

    Undgå det sådan: Husk push back! Også selv om det er svært. Din direktør skal have respekt for din kommunikationsfaglighed og fokusere på virksomhedens overordnede strategiske retning. Du og din kommunikationsafdeling omsætter dette til en konkret kommunikationsstrategi med valg af målgruppe og budskaber og derefter udvalgte kanaler.

     
  2. Tilvalg frem for fravalg
    Jeres kommunikationsstrategi bærer præg af, at du så ”Yes Man” med Jim Carrey i går (den hvor han siger ja til alt). For I har valgt alt til i jeres kommunikationsstrategi. I skal kommunikere på alle tænkelige kanaler og jeres primære budskaber er tre A4-sider fyldt med kommunikationsklichéer og floskler.

    Undgå det sådan: En god kommunikationsstrategi er kendetegnende ved, at der er taget nogle strategiske valg. Din kommunikationsstrategi skal kun indeholde elementer, som andre kan være uenige i. Syretest strategien ved at skrive ”ikke” foran ord, du er i tvivl om skal med.

     
  3. Afsenderorienteret selvbekræftelse
    Du sidder bag dit skrivebord og udvikler, finpudser og eksekverer jeres kommunikationsstrategi. Strategien bygger på dine egne opfattelser af din målgruppes behov, og hvordan du lykkes med at ændre dens adfærd. For hvorfor spørge målgruppe til råds?

    Undgå det sådan: Kom ud af elfenbenstårnet, væk fra tasterne og gå til kilden selv. Hvordan opfatter din målgruppe deres virkelighed og udfordringer? Ser personerne sig som en del af den målgruppe, du har defineret? Det behøver ikke være tidskrævende, men er ekstremt effektivt til at formulere en skarp, modtagerorienteret kommunikationsstrategi.
 

Relaterede artikler

De syv k-strategiske synder - Direktionen kræver det. Den skal være lang, og så skal den ligge på hjemmesiden, og der skal helst stå noget med værdier...
Kommunikations-strategiens facitliste - Vi kan alle blive enige om, at der spildes mange timer i den kreative klasse. Hundredvis af daglige e-mails skal læses o...
Vi har glemt fugleperspektivet - Virksomheder kan få store udviklingsfordele og øget konkurrencekraft ved at tænke langsigtet og overordnet. Desværre er ...
Fire spørgsmål, du SKAL kunne svare på - Det har aldrig været vigtigere at have en god kommunikationsstrategi. De fleste organisationer er udsat for hyppige fora...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

46 JOB

Kommunikationspartner

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.