Oversigt over social medie-skabeloner og -modeller
Lav din social medie-strategi på fem minutter

Det behøver hverken at være en tidskrævende eller omfattende proces at udarbejde en ny social medie-strategi til din virksomhed. Tværtimod! Vi har samlet crème de la crème af social medie-skabeloner og modeller til udarbejdelse af vellykkede og skarpe SoMe-strategier. Og så tager det kun fem minutter! Foto: Busakom Pongparnit

Skrevet af

Sofie Bjerregaard

2 artikler

0 indlæg

Hvor skal du starte, når du skal lave virksomhedens nye strategi for sociale medier? Hvordan skal I engagere jeres brugere, hvad vil I gerne kommunikere, og hvilke kanaler bør I benytte? Vi har samlet nogle af de bedste skabeloner, der kan hjælpe dig i gang med din social medie-strategi på nul komma fem.
Inden du bevæger dig endnu længere ind i junglen af sociale medieplatforme og giver dig i kast med at oprette profiler på Twitter, Linkedin eller Instagram, er det en god ide at evaluere jeres nuværende tilstedeværelse på de sociale medier. Hertil kan de digitale fodspor, som vi alle efterlader rundt omkring på de digitale platforme, nemlig anvendes til både udvikling af SoMe-strategier, tests og senere evaluering af den endelige strategi. Data er altså i den forbindelse guld værd! Med henblik på blandt andet anvendelse af allerede eksisterende data, har infomedia udarbejdet 7 nemme trin til at udtænke en succesfuld SoMe-strategi. Læs guiden her.
 
Er din virksomhed på Twitter? Eller på Instagram? Hvorfor? Hvorfor ikke? Og hvad opnår I som virksomhed ved eksempelvis at være på Facebook frem for LinkedIn? Spørgsmål som disse er essentielle, når I skal udtænke en ny SoMe-strategi. Foto: Daniel Sambraus / Science Photo Library
 
Benchmark jeres nuværende tilstedeværelse
Tag temperaturen på jeres nuværende tilstedeværelse, aktivitet og engagement på sociale medier. Hvor skal I lægge jeres kræfter? Hvad er målet med jeres digitale strategi? Hvilke andre kanaler understøtter jeres hjemmeside – og hvor bør I være til stede? Hvem er jeres konkurrenter, og hvordan bruger de de sociale medier. Og hvilke nøgleord bliver forbundet med lige netop jeres forretningsområde og brand? Her kan jeres allerede eksisterende data også spille en vigtig rolle.
 
En evaluering af de områder kan kvalitetssikre jeres social medie-strategi og hjælpe med at opstille benchmarks for jeres virksomhed. Samtidig får I overblik over, hvilke indsatsområder I skal prioritere: Er det lige så vigtigt at definere jeres YouTube-strategi, som det er at finde ud af, hvordan virksomheden skal svare på kritik?
 
Identificer jeres målgruppe
Få overblik over, hvem I ønsker at engagere på de sociale medier. Hvem er jeres primære målgruppe? Hvilke sociale medier er de til stede på? Og hvordan interagerer I med dem? Tænk også på målgruppens behov (frem for jeres egne) og de fordele, som jeres tilstedeværelse på sociale medier skal give målgruppen og jeres virksomhed. For at holde jeres social medie-strategi fokuseret, bør I også sætte dens indhold og kerneaktiviteter i relation til målgruppens behov. Og så bør I kunne definere, hvorfor fordelene for målgruppen er bedre i jeres tilstedeværelse på sociale medier end konkurrenternes.
 
Disse skabeloner kan hjælpe jer med at identificere den målgruppe, der er bedst at målrette jeres social medie-strategi efter.  
 
Skabelonen er udarbejdet af Karen Lillelund Knudsen. Download den her
 
Modellen er inspireret af NABC (Need, Approach, Benefits, Competitors) fra SRI International. Download den her
 
Kortlæg strategien
Når I har evalueret, hvor langt jeres virksomhed er på de sociale medier, og hvem I bør interagere med, kan I begynde at overveje, hvad I ønsker at opnå ved at udvide jeres tilstedeværelse på de sociale medieplatforme. Hvad er formålet? Hvad er jeres kernebudskaber, og hvilke redskaber skal I bruge?
 
I denne fase er en central pointe, at jeres social medie-strategi skal tage afsæt i virksomhedens forretningsplaner og -mål. Brug derfor tid på at kortlægge, hvad jeres vigtigste forretningsmål er inden for de næste år. Ønsker I at få større indsigt i jeres kunder? Bedre kundeservice? Eller ønsker I at øge omsætningen? Definer jeres mål, hvordan I kan nå dem gennem sociale medier, og hvilke redskaber og kanaler I kan bruge til at nå dem. 
 
Kend kanalerne og definér content
Før du begynder at implementere din strategi, bør du stille helt skarpt på, hvad de forskellige sociale medier kan. Hvad adskiller for eksempel Facebook fra Instagram og LinkedIn fra Twitter? Det er især vigtigt at overveje, hvilken type indhold eller content, der skal være på dine kanaler. Jeres content afgør nemlig også hvilket socialt medie, der er mest oplagt at benytte. Når du er skarp på kanalerne, undgår du, at I er til stede på et socialt medie, som ikke giver mening for jeres virksomhed. Ved at være selektiv og vælge de rigtige kanaler, bruger du også ressourcer på community management, der hvor det giver mening og har værdi for forretningen.
 
Brug denne skabelon til at få en bedre forståelse for de forskellige kanaler.
 
Planlæg og overvåg
Det er vigtigt at planlægge selve implementeringen nøje og gøre jer overvejelser om, hvordan I som virksomhed er klar til at støtte op om en ny strategi.
 
Tænk virksomhedens strategi igennem ved at fokusere på jeres målgruppe og målsætning, og hvordan jeres nye strategi kan integreres i jeres eksisterende digitale strategi. De specifikke tiltag, der skal støtte op om strategien, bør som minimum omhandle:
  • Hvilken platform/hvilke platforme vil nå jeres målgruppe bedst?
  • Hvor mange ressourcer vil I bruge?
  • Hvilke værdier forventer I at skabe?
  • Hvordan vil I måle effekten af jeres nye strategi, og er I lykkedes med at indfri jeres målsætninger?
Denne fase kan de følgende to skabeloner hjælpe med at få overblik over:
 
Skabelonen er udarbejdet af Karen Lillelund Knudsen. Download den her
 
Tjekliste
Er du usikker på, om du har fået det hele med? Vi på Kforum har lavet en tjekliste. Stjæl endelig.
 
Udarbejdet af Karen Lillelund Knudsen. 
 

Relaterede artikler

100 idéer til sociale medier - Det er efterhånden nogle år siden, at Facebook og andre sociale medier blev allemandseje, og alle virksomheder og organi...
Boost din digitale identitet - Hvilket samlet netbillede dukker op, når du googler dig selv? Er det noget, du kan leve med? Flere og flere forsøger akt...
Cool corporate LinkedIn - Har du også fulgt LinkedIn, siden de mest var en smart visitkortbog, der opdaterer sig selv? Og måske har du haft dit CV...
Den perfekte storm - Brugerskabt indhold på nettet er en perfekt storm. Men det er ikke den perfekte storm for alle. Mange virksomheder skal ...
Sådan fixer du flere platforme - Hjælp, vi drukner i forskellige platforme. Hvad skal vi lægge på eget site, og hvad på vores Twitterprofil? Er det pinli...
Tag på safari i social media-modeller - Tag med på en safari i social media-modeller, der kan hjælpe dig med at analysere din virksomhed, undersøge jeres bruger...
Bliv hørt på de sociale medier - Sociale medier fylder godt i den politiske kommunikation. Politikerne bruger Facebook til at undgå kritiske spørgsmål fr...
#Instagram#Kampagne#Tips - Instagram. Gensidig udveksling af dagligdagens snapshots i velvalgte falmede filtre eller en ny platform for din næste k...
Succesfuld selvfremstilling på Xing og LinkedIn - Har du og din virksomhed også profiler på Xing og LinkedIn? Hvis ja, giver en undersøgelse fra Aarhus Universitet dig se...
Kommunikatørens death-fight med SoMe - Engagement, deling og rækkevidde? Ak ja, det hele var nu så hyggeligt i gamle dage. Vi inddeler nu verden i før og efter...
Insights fra Instagrams maskinrum - Instagram har altid været meget båret af stærke private profiler, der flittigt gør verden opmærksom på egen lækkerhed, m...
Har din LinkedIn-profil brug for førstehjælp? - Du er den skarpeste pen i skuffen. Dit CV bugner af fed kommunikationserfaring. Du er et spændende og kreativt menneske....
Planlæg din pålidelighed - Ny undersøgelse foretaget af kommunikationsstuderende fra Roskilde Universitet viser, at det ikke er mikro-influencernes...
Lad de digitale platforme være dine filmklippere - Vi ved alle, at YouTube er til video, Instagram er til billeder og video, Pinterest er til billeder og video, Facebook e...
Tag robotten i hånden i dit pressearbejde - Digitaliseringen giver mange spændende nye muligheder. Som PR- og kommunikationsmedarbejder kan du få mere ud af dit PR-...
Snip snap snude - dobbelthagerne er ude - Det handler om at være grim. Det står i skarp kontrast til det pæne og polerede på Instagram. Det er flygtigt, useriøst ...
Skal du ønske dig et par Snapchat-briller? - Snapchat overrasker os endnu en gang. Første overraskelse kom, da CEO Evan Spiegel valgte at ændre navnet fra Snapchat t...
Håndpluk dine sociale medier - Din organisation er på alle sociale medier. Du kan ikke forklare hvorfor. Lyder det bekendt? Få gode tips til at tænke d...
Årsrapporter på papir er så 2015 - Her får du 5 gode tips til at puste støvet af din årsrapport, gøre dit arbejde sjovere, din chef gladere og vigtigst af ...
Vi har glemt fugleperspektivet - Virksomheder kan få store udviklingsfordele og øget konkurrencekraft ved at tænke langsigtet og overordnet. Desværre er ...
Bliv din egen influencer på YouTube - Din virksomhed har sikkert allerede en YouTube-kanal, hvor der nogle gange bliver lagt videoer op, som ikke bliver set a...
Er du også bange for grafer? - Er du også bange for grafer? Du har været der før. Det var et helvede. Der var både x- og y-akser, og det endte med at l...
Vi er forsøgskaninerne i det sociale eksperiment - Nettet og de sociale medier har på rekordtid ændret rammerne for vores måde at kommunikere og omgås med hinanden på, og ...
CEO: Hvorfor er du ikke på LinkedIn? - Der er adskillige måder at gøre sig bemærket på LinkedIn, og eksperter vil påstå, at der ikke er nogen vej udenom. Allig...
Du er ikke Facebooks hund - Facebook ændrer sig hele tiden! Det er umuligt at følge med! Brugerne flytter sig hele tiden! Vi skal være med på alt de...
Gaaaab! Alt det I gør er so last year - Din arbejdsplads er formentlig midt i en rivende digital udvikling. Din chef taler ustandseligt om, hvor vigtigt et konk...
Kampen om at være det mest menneskelige brand - Det er ikke bare det, du siger, men måden, du siger det på. Sanne Salomonsen ved det. Vores yndlingsstartups ved det. Se...
Instagram handler ikke om din virksomhed - Der er ingen smutvej til Instagram-succes! Alle de ”smarte” metoder, der lover tusindvis af følgere på rekordtid, virker...

Giv din stemme

30 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

49 JOB

Praktikant

Se alle job Indryk job

Job

Strategic Communication Officer

Frist: 12. april

Kommunikationschef

Frist: 31. marts

Kommunikationschef

Frist: 5. april kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.