Lav din social medie-strategi på fem minutter

Hvor skal du starte, når du skal lave virksomhedens nye strategi for sociale medier? Hvordan skal I engagere jeres brugere, hvad vil I gerne kommunikere, og hvilke kanaler bør I benytte? Vi har samlet nogle af de bedste skabeloner, der kan hjælpe dig i gang med din social medie-strategi på nul komma fem.
Det behøver hverken at være en tidskrævende eller omfattende proces at udarbejde en ny social medie-strategi til din virksomhed. Tværtimod! Vi har samlet crème de la crème af social medie-skabeloner og modeller til udarbejdelse af vellykkede og skarpe SoMe-strategier. Og så tager det kun fem minutter! Foto: Busakom Pongparnit
Det behøver hverken at være en tidskrævende eller omfattende proces at udarbejde en ny social medie-strategi til din virksomhed. Tværtimod! Vi har samlet crème de la crème af social medie-skabeloner og modeller til udarbejdelse af vellykkede og skarpe SoMe-strategier. Og så tager det kun fem minutter! Foto: Busakom Pongparnit
Inden du bevæger dig endnu længere ind i junglen af sociale medieplatforme og giver dig i kast med at oprette profiler på Twitter, Linkedin eller Instagram, er det en god ide at evaluere jeres nuværende tilstedeværelse på de sociale medier. Hertil kan de digitale fodspor, som vi alle efterlader rundt omkring på de digitale platforme, nemlig anvendes til både udvikling af SoMe-strategier, tests og senere evaluering af den endelige strategi. Data er altså i den forbindelse guld værd! Med henblik på blandt andet anvendelse af allerede eksisterende data, har infomedia udarbejdet 7 nemme trin til at udtænke en succesfuld SoMe-strategi. Læs guiden her.#REKLAMEPLADS#
 
Er din virksomhed på Twitter? Eller på Instagram? Hvorfor? Hvorfor ikke? Og hvad opnår I som virksomhed ved eksempelvis at være på Facebook frem for LinkedIn? Spørgsmål som disse er essentielle, når I skal udtænke en ny SoMe-strategi. Foto: Daniel Sambraus / Science Photo Library
 
Benchmark jeres nuværende tilstedeværelse
Tag temperaturen på jeres nuværende tilstedeværelse, aktivitet og engagement på sociale medier. Hvor skal I lægge jeres kræfter? Hvad er målet med jeres digitale strategi? Hvilke andre kanaler understøtter jeres hjemmeside – og hvor bør I være til stede? Hvem er jeres konkurrenter, og hvordan bruger de de sociale medier. Og hvilke nøgleord bliver forbundet med lige netop jeres forretningsområde og brand? Her kan jeres allerede eksisterende data også spille en vigtig rolle.
 
En evaluering af de områder kan kvalitetssikre jeres social medie-strategi og hjælpe med at opstille benchmarks for jeres virksomhed. Samtidig får I overblik over, hvilke indsatsområder I skal prioritere: Er det lige så vigtigt at definere jeres YouTube-strategi, som det er at finde ud af, hvordan virksomheden skal svare på kritik?
 
Identificer jeres målgruppe
Få overblik over, hvem I ønsker at engagere på de sociale medier. Hvem er jeres primære målgruppe? Hvilke sociale medier er de til stede på? Og hvordan interagerer I med dem? Tænk også på målgruppens behov (frem for jeres egne) og de fordele, som jeres tilstedeværelse på sociale medier skal give målgruppen og jeres virksomhed. For at holde jeres social medie-strategi fokuseret, bør I også sætte dens indhold og kerneaktiviteter i relation til målgruppens behov. Og så bør I kunne definere, hvorfor fordelene for målgruppen er bedre i jeres tilstedeværelse på sociale medier end konkurrenternes.
 
Disse skabeloner kan hjælpe jer med at identificere den målgruppe, der er bedst at målrette jeres social medie-strategi efter.  
 
Skabelonen er udarbejdet af Karen Lillelund Knudsen. Download den her
 
Modellen er inspireret af NABC (Need, Approach, Benefits, Competitors) fra SRI International. Download den her
 
Kortlæg strategien
Når I har evalueret, hvor langt jeres virksomhed er på de sociale medier, og hvem I bør interagere med, kan I begynde at overveje, hvad I ønsker at opnå ved at udvide jeres tilstedeværelse på de sociale medieplatforme. Hvad er formålet? Hvad er jeres kernebudskaber, og hvilke redskaber skal I bruge?
 
I denne fase er en central pointe, at jeres social medie-strategi skal tage afsæt i virksomhedens forretningsplaner og -mål. Brug derfor tid på at kortlægge, hvad jeres vigtigste forretningsmål er inden for de næste år. Ønsker I at få større indsigt i jeres kunder? Bedre kundeservice? Eller ønsker I at øge omsætningen? Definer jeres mål, hvordan I kan nå dem gennem sociale medier, og hvilke redskaber og kanaler I kan bruge til at nå dem. 
 
Kend kanalerne og definér content
Før du begynder at implementere din strategi, bør du stille helt skarpt på, hvad de forskellige sociale medier kan. Hvad adskiller for eksempel Facebook fra Instagram og LinkedIn fra Twitter? Det er især vigtigt at overveje, hvilken type indhold eller content, der skal være på dine kanaler. Jeres content afgør nemlig også hvilket socialt medie, der er mest oplagt at benytte. Når du er skarp på kanalerne, undgår du, at I er til stede på et socialt medie, som ikke giver mening for jeres virksomhed. Ved at være selektiv og vælge de rigtige kanaler, bruger du også ressourcer på community management, der hvor det giver mening og har værdi for forretningen.
 
Brug denne skabelon til at få en bedre forståelse for de forskellige kanaler.
 
Planlæg og overvåg
Det er vigtigt at planlægge selve implementeringen nøje og gøre jer overvejelser om, hvordan I som virksomhed er klar til at støtte op om en ny strategi.
 
Tænk virksomhedens strategi igennem ved at fokusere på jeres målgruppe og målsætning, og hvordan jeres nye strategi kan integreres i jeres eksisterende digitale strategi. De specifikke tiltag, der skal støtte op om strategien, bør som minimum omhandle:
  • Hvilken platform/hvilke platforme vil nå jeres målgruppe bedst?
  • Hvor mange ressourcer vil I bruge?
  • Hvilke værdier forventer I at skabe?
  • Hvordan vil I måle effekten af jeres nye strategi, og er I lykkedes med at indfri jeres målsætninger?
Denne fase kan de følgende to skabeloner hjælpe med at få overblik over:
 
Skabelonen er udarbejdet af Karen Lillelund Knudsen. Download den her
 
Tjekliste
Er du usikker på, om du har fået det hele med? Vi på Kforum har lavet en tjekliste. Stjæl endelig.
 
Udarbejdet af Karen Lillelund Knudsen. 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også