Se lærernes kampagne

Samme uge som Kommunernes Landsforening besluttede at sende lock out-varsel til landets folkeskolelærere, lancerede Danmarks Lærerforening en kampagne for at fortælle befolkningen, at regeringens planlagte heldagsskoler skal finansieres med lærernes forberedelsestid. Se kampagnen her.
af Jenny Bøving Arendt
Frontfiguren i kampagnen er folkeskolelæreren Ditte Jensen fra Fuglsanggårdsskolen, som på outdoor-annoncer og i regionale dagblade lægger ansigt til budskabet: ”Tvungne heldagsskoler + Mindre tid til forberedelse = Discountundervisning”.
 
Tvungne heldagsskoler + Mindre tid til forberedelse = Discountundervisning.
Regeringen vil indføre obligatoriske heldagsskoler, og din kommune kommer til at finansiere dem med lærernes forberedelsestid.
 
Samme budskab er omdrejningspunktet for en række virale film, som lærerforeningen har fået produceret med eksempler fra det virkelige liv. Disse film indikerer tydeligt, at kvalitet kræver forberedelse – og har afmelding til den nyoprettede kampagneside: gørdetnurigtigt.dk.
 
 
Filmen med Lars Løkkes mindeværdige fremlægning af VK-regeringens skattereform fra folketingets talerstol er delt knap 6000 gange på Facebook og omkring 500.000 Facebook-brugere har set opslaget. Et andet eksempel på en film, der har vist sig populær at dele viralt, er filmen med Helle Thornings ”der kommer en god løsning i morgen”-pressemøde. 
 
 
Endelig har lærerforeningen i elektroniske bannerannoncer på de lokale netmedier lavet såkaldt geotargeting, hvor læseren mødes af annoncer med sin egen kommune i banneret og ordlyden ”Kan Solrød Kommune acceptere discountundervisning? – lærerne har et bedre forslag”. Alle annoncer, bannere og film leder til hjemmesiden gørdetnurigtigt.dk, som giver læserne mulighed for at støtte op om lærerforeningens modstand mod tvungne heldagsskoler og for at deltage i debatten på Facebook og Twitter. Hjemmesiden opfordrer folk til at give deres holdning til kende ved at sende en mail til deres lokale borgmester eller folketingsmedlem.
 
Hvad laver en lærer egentlig?
Klik på billedet for at læse mere om forberedelsestid
 
Kampagnen handler desuden om at synliggøre for den almindelige dansker, at det at være lærer i folkeskolen er et fuldtidsjob og dermed om at få afmonteret KL’s myter om, at lærere underviser alt for lidt. I en YouTube-film med over 180.000 visninger fortæller samme folkeskolelærer fra før – Ditte – om en lærers arbejdsdag under overskriften: ”Hvor meget arbejder en folkeskolelærer egentlig på en dag? Hør Ditte Jensens åbne brev til politikerne.” Og på hjemmesiden gørdetnurigtigt.dk kan læseren blandt andet få svar på mange af de myter, der florerer om lærernes arbejdsdag, ferieafholdelse og forberedelsestid.
 
Forældrekontakt
En væsentlig del af kampagnen har bestået i at opmuntre de 56.000 lærere ude i landet til at tale med deres elevers forældre. Hundredevis af skoler har den seneste uge gennemført happenings, hvor de blandt andet har uddelt flyers med kampagnebudskaber til forældre, ledsaget af forskellige kreative indslag.
 
 
En række bekymrede forældre har desuden lagt ansigt til en annoncefilm, der kører i biografer landet over samt på flere af de nationale netmedier i løbet af marts måned. Målet er at informere forældrene om konsekvenserne af folkeskolereformen, som lærerforeningen mener, vil give discountundervisning, da reformen skal betales med lærernes forberedelsestid. Filmen er tirsdag middag delt 1500 gange på lærerforeningens Facebook-side på under et døgn.
 
Og så alt fra undergrunden
Ikke alt hvad der foregår, kommer fra moderorganisationen, Danmarks Lærerforening. En væsentlig del af kampagnen kører decentralt og stammer fra de lokale lærerkredse, eksempelvis denne video om LS Gangvagt Style, som er vist 350.000 gange på Facebook på to uger.
 
 
På kortet i dette link ses en oversigt over de mange lokale, kreative indslag: www.folkeskolen.dk/ok13
 
Eksempelvis Teacherman, der ønsker at normalisere normaliseringsprocessen, eller banneret ”Forberedelse eller Kaos”, som med humor demonstrerer vigtigheden af forberedelse.
 
 
Flere forældregrupper er desuden blomstret op i kølvandet på lærerforeningens kampagne. Eksempelvis på Facebook, hvor de to grupper ”Stop tvungen heldagsskole, børn har ret til fritid” og ”Forældre mod den nye folkeskolereform” ligesom lærerne argumenterer for kvalitet i undervisningen frem for en lang skoledag. Begge grupper vokser disse uger eksponentielt på Facebook.
 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også