Lær at præsentere som Steve Jobs

Skrevet af
Den karismatiske Apple-guru Steve Jobs er en sand mester til at iscenesætte sig selv. Siden han præsenterede den første Macintosh for 25 år siden, har han forfinet en retorisk stil, der er kendetegnet ved gennemført enkelhed, solidt håndværk og iscenesættelse. Her får du 10 gode råd til, hvordan du kan gøre ham kunsten efter.

Når Steve Jobs i de senere år har leveret sin berømte keynote på den årlige Macworld-konference, har han været iført cowboybukser, sweatshirt og kondisko. Han fremstår som den diametrale modsætning til Microsoft-direktøren Steve Ballmer og hans fantasiforladte og excel-styrede regnedrenge - og dermed inkarnerer han Apples brand.


Positioneringen pc over for Mac, i parodisk form

Apple er fantasi, design, genvundet frihed, innovation, passion, håb og drømme. Apple er den humanistiske virksomhed, der tænker på at gøre livet lettere for brugerne. Apple er power to the people through technology.

Derfor har Apple formået at skabe en helt unik kundeloyalitet. Apple er en livsstil - en kult - og det giver virksomheden et stærkt corporate ethos, der smelter sammen med Steve Jobs personlige ethos og styrker ham som taler - selv om det selvfølgelig også skaber nogle meget klare forventninger til hans performance.

For når Steve Jobs skal sætte ord på et topdesignet og med spænding imødeset Apple-produkt, så forventes det, at hans formidling er uforlignelig. Enkel, æstetisk og visuel. Og han leverer varen hver gang. Med fremførelse, slides og iscenesættelse. Blandt andet derfor er Steve Jobs næsten blevet et brand i sig selv.

Ud med tyskerslides

Et af de meget karakteristiske træk ved Steve Jobs måde at præsentere på er hans visuelle akkompagnement. For ligesom Apples produkter er hans slideshows altid superæstetiske.

Det er ikke alene lækkert og imponerende. Det er ifølge en gruppe australske hjerneforskere en rigtig god idé, hvis man gerne vil have, at folk forstår og husker, hvad man prøver at formidle.

Ifølge deres teori er det kognitivt hensigtsmæssigt at tale, mens man viser et billede, en model eller en graf. Men forskernes undersøgelser viser, at hjernen overbelastes, hvis man beder folk om at læse, mens de lytter.

Det burde jo aflive de forhadte tyskerslides en gang for alle, men nej. Med undskyldninger som: Vi har vores corporate måde at gøre det på, eller: Jeg bliver nødt til at have alle detaljer med, fordi folk skal have præsentationen med hjem bagefter, sniger der sig rigtig mange bullitpoints ind i de danske præsentationer. Hver dag gaber mange tusinde mennesker kæben af led, når danske ledere skal formidle virksomhedernes strategier og motivere medarbejderne til at følge dem. Desværre.

Men betyder det så, at vi alle sammen skal være som Steve Jobs? Nej, ikke nødvendigvis. For Steve Jobs er god, men han repræsenterer også en ekstrem stil, der hverken passer til alle talere eller til alle situationer. Der er mellemveje til at lave en god præsentation. Men derfor skader det jo ikke at lade sig inspirere af mesteren.

Zen
Steve Jobs er eksponent for zen-præsentationen. En minimalistisk stil, der, som navnet antyder, er inspireret af zen-buddhismen og dens kunstarter.

I perioden 1200-1350 blomstrede zen-buddhismen i Japan. I den periode udviklede præsterne en række kunstarter, som de med stor virtuositet brugte til at udtrykke deres religiøse forståelse af verden.

Kunstarterne var te-ceremoni, bambusfløjte, kalligrafi, havebrug, drama, keramik og bueskydning - og nu er PowerPoint/Keynote så blevet føjet til. Kunstarterne er en form for meditation, der kræver total beherskelse af åndedrættet, muskelkontrol og selvforglemmelse.

Det er at brygge og drikke én perfekt kop te på en time. Det er at træne bueskydning i et år, uden at pilen nogensinde bliver lagt på buestrengen.

Det er ikke bare teknik. Det er værktøjer til at kommunikere spirituel indsigt og til at åbne for den kreative proces. Og som sådan er det perfekte værktøjer for guruen Steve Jobs. Han er Apple-folkets spirituelle leder. Og han skal formidle sin indsigt, inspirere sine disciple og fremstå som et lysende eksempel på Apple-filosofien.

Zen-præsentation er en filosofi, der er baseret på solidt design, enkelhed og en virkelig stærk personlig fremførelse. Det er ikke bare teknik, og derfor er det også svært at give konkrete anvisninger på, hvordan man gør. Manden bag bloggen Presentation Zen, Garr Reynolds, giver alligevel nogle ganske gode tips på sin hjemmeside.



10 gode råd
Her føler 10 gode råd til, hvordan du bliver lige så god til at levere en overbevisende præsentation som Steve Jobs.

1. Forberedelse
Overvej alle elementer i situationen. Hvad er emnet? Hvad vil du sige? Hvor finder præsentationen sted? Hvem er til stede? Hvad ved tilhørerne om dig i forvejen? Hvad vil du have, at de skal huske bagefter? Hvad skal de tænke, føle, gøre?

2. Mere forberedelse
Brug papir og blyant til at skrive stikord og nøglesætninger og lave en disposition for præsentationen. Overvej, hvilke billeder du kan bruge for at illustrere emnet og supplere og udvide din mundtlige tale.

3. Lav fede slides
Vent med at åbne din software, til du har en meget klar idé om, hvad du vil sige. Brug Keynote eller PowerPoint til at vise ting, du ikke kan sige med ord, dvs. billeder, grafer, korte videoklip osv. Hvis du bruger tekst, så skriv kun et enkelt eller ganske få ord. Brug kun billeder i høj opløsning.


Jobs på scenen med sin one-bullit-pointe

4. Enkelhed
Tilstræb at gøre det så enkelt som muligt. Både i den mundtlige tale og i den visuelle præsentation. Når du mener, du har fjernet alt overflødigt, og du ikke kan kondensere dine budskaber yderligere, så tag en tur mere. Og en mere. Al støj skal væk. Zen!

5. Brug retoriske figurer
Brug retoriske figurer til at tydeliggøre dit budskab. Simple greb som gentagelser, kontraster, retoriske spørgsmål og pauser er virkningsfulde. For det første bliver det lettere at forstå og huske budskabet, og for det andet skaber det spændingsopbygning og emotionel appel. Husk at retoriske figurer, for eksempel kontraster, også kan bruges visuelt. Humor skal heller ikke undervurderes i den forbindelse - her er et Jobs-slide, der viser, hvordan en kombination mellem en telefon og en iPod kunne se ud.


Jobs' joke om kombinationen af iPod og en telefon

6. Fortæl en stor historie
Sørg altid for at sætte dit budskab ind i en større narrativ sammenhæng. Og sørg for at investere dig selv i den historie, du fortæller. Som da Steve Jobs på Macworld 2007 skulle præsentere iPhone, og han sagde:

"This is a day I've been looking forward to for two and a half years. Every once in a while a revolutionary product comes along that changes everything. Apple has… well first of all you're very fortunate if you get to work on just one of these in your career. Apple has been very fortunate to introduce a few of these into the world. In 1984 we introduced the Macintosh. It didn't just change Apple. It changed the whole computer industry. In 2001 we introduced the first iPod. It didn't just change the way we all listen to music. It changed the entire music industry. Well… today we're introducing three revolutionary products of this class."





7. Appellér til følelserne
Vær ikke bange for at bruge rigeligt med pathos. Mens vi ofte er lidt forsigtige med at bruge de store følelser her i Danmark, har man i USA en lang tradition for storladne taler - og det er en tradition, som Steve Jobs indskriver sig i.

Pathos knytter sig både til den store historie, til den højtidelige, messianske fremførelse og til den bevidste brug af retoriske figurer som finurlige bogstavrim og delvise gentagelser.

Men pathos handler også om at skabe følelsesmæssigt ladede situationer. Om at opbygge spændingen og udløse den, så tilhørerne oplever en orgastisk psykodynamisk effekt. Som her på Macworld 2007:

"Today, we are introducing three revolutionary products. The first one is a widescreen iPod with touch controls. The second is a revolutionary mobile phone. And the third is a breakthrough Internet communications device…an iPod, a phone, an Internet communicator…an iPod, a phone, are you getting it? These are not three devices. This is one device!"


8. Iscenesæt dig selv
Brug alle midler til at skabe en optimal iscenesættelse af dig selv som helten i historien. Vær bevidst om din fysiske fremtoning, dit tøj og din gestik. Vær bevidst om at spille rollen troværdigt og overbevisende. Apple har siden starten positioneret sig i opposition til de onde kræfter i IBM og Microsoft og verden. Lige fra den første Macintosh-reklame, der udspillede sig i Orwells 1984 til september måned 2009, hvor Jobs vendte tilbage til Apple efter at have besejret kræften.



The keynote return of the living dead Steve Jobs

9. Kend dit publikum

Afstem dine virkemidler til situationen. Når Steve Jobs leverer sine keynotes, står han over for et ekstremt velvilligt og modtageligt publikum. Hans rolle i den store Apple-krønike er baseret på et gensidigt afhængighedsforhold mellem ham og tilhørerne. Derfor kan han skrue op for sine virkemidler.


10. Mere forberedelse

Fremførelse er nøglen til den gode præsentation. Forbered dig derfor specifikt på fremførelsen. Stil dig foran spejlet og sig ordene. De lyder anderledes, når de bliver vakt til live. Stil dig i auditoriet og hold din tale. Forbered dig på at indtage rummet. Det kræver træning, træning og atter træning at kunne præsentere klart, levende og overbevisende, med personlig troværdighed.

At den personlige fortælling er overlegen i forhold til de tekniske hjælpemidler, er der her et eksempel på. Det er Steve Jobs, der holder en fremragende tale, uden brug af Keynote.

Relaterede artikler

Reboot 3.0 beta bug - Think Different - Alt, hvad der kunne kravle og gå på nettet, var sidste torsdag samlet til årets store konference for den dansk...
THINK CUTE – Tankerne bag Apples markedsføring - Apple Computer lancerede mandag sin nye lampeformede computer med fladskærm. Designet viser, at Apple endnu engang har b...
Lær af Steve Jobs - think different - Steve Jobs er det menneskelige symbol på teknologiøkonomien og en indædt tro på fremtiden teknologiske evangelium. Han e...
Think Back. Think Mac. - Historien om Apple: Alle har i dag taget en bid af æblet. Apple er en verdensomspændende computervirksomhed, og Mac et v...
Apple – den forbudne frugt som superbrand - Diskursen om marketing og branding er til en hver tid fyldt med lange essays og kogebøger over, hvad man skal undgå, når...
Sex, løgn og hvid plastic. Mac-kulten er ude af æsken - Det første, der springer i øjnene ved berøring med Leander Kahneys nye bog, The Cult of Mac, er at den er et stykke desi...
Hvem er din Gurus Guru? - Kforum spurgte nogle guruer, hvem deres guru var. Få svarede, men de, som meldte tilbage, svarede alt fra Far, Dronning ...
IWoz - Før iPod, iPhones, iTunes og iMacs, før verden stod stille under Steve Jobs' keynotes i turtleneck, var der et andet App...
The No Asshole Rule - Virksomheder er fulde af røvhuller. Du kender dem alt for godt fra direktionsgangen, hjørnekontoret eller kantinen. Nu h...
De mærkeligste direktørtaler på YouTube - Mange direktører holder kedelige taler. Nogle få direktører holder mærkelige direktørtaler. Kommunikationsforum har her ...
De moderne alkymister - Opskriften på guld findes ikke. Desværre. Middelalderen var ellers fuld af alkymister, som mente, de havde fundet den he...
De 100 mest værdifulde brands 2007 - Google stryger ind på førstepladsen efterfulgt af GE og Microsoft i BrandZ’ liste over de 100 stærkeste brands lige nu. ...
iBluff iMac - Du har lige købt den nyeste MacBook Pro. Du vil gerne virke mere ihip, end du er. Du vil gerne virke virkelig Pro. Frygt...
Ive the iMan - Han begyndte med at designe toiletter. Nu designer han alle Apples produkter. Navnet er Jonathan Ive. Han er nu det enes...
Dobbeltklik på en kult - Kan Apples værdier og tankesæt blive det nye årtusinds store religion? Kforum har bedt religionshistorikeren Joel Haviv ...
Bad Steve vs. Good Steve - I anledningen af den triste besked om Steve Jobs' død bringer vi denne diskussion og portræt af verdens mest beundrede C...
Apple Tablet-tyranni - Den 27. januar vil Apple igen revolutionere verden. Den dag bliver sløret løftet for den nye og allerede sagnomspundne A...
Apples tyske kærlighed - Du elsker Apple. Apple elsker ikke dig. Apple elsker designeren Dieter Rams.
Apple er fascistisk - Hvis det er fascistisk at censurere, indskrænke folks frihed, skabe en elite af selvtilstrækkelige fanatikere, dyrke tek...
iProfeten - Jobs' død har som hans produktlanceringer været planlagt ned til selv den mindste detalje. Den netop lancerede officiell...
iQuit - Apples livsstilsprodukter bliver samlet af selvmordstruede kinesere på Foxconn-fabrikkerne. The New York Times' seneste ...
Hvorfor elsker Apple lysebrunt læder? - Apples kalender-app fremstår med lædersyninger, der er inspireret af de lysebrune læderstole i Steve Jobs' private jetfl...

Giv din stemme

10 stemmer
4,3/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

34 JOB

Senior Communication Advisor

Se alle job Indryk job

Job

Pressechef

Frist: 17. september

Indholdsredaktør

Frist: 4. oktober

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 6. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.