Lær af Steve Jobs - think different

Skrevet af

Kasper Fogh Hansen

69 artikler

0 indlæg

Steve Jobs er det menneskelige symbol på teknologiøkonomien og en indædt tro på fremtiden teknologiske evangelium. Han er den sidste af de digitale halvfemseres strålende guder hverken recession eller old-economy besserwissere kunne styrte. Apple Computers, Pixar filmstudierne og en lang række andre ultraavantgarde tech-projekter har han sat sit maniske væsen, og sit Silicon Valley venture-selskab bag. Hans seneste ambition er musik. Han vil sælge stadset, og han vil gøre det på den hårde måde. Folk skal betale over nettet for deres MP3-filer: Har du hørt den vittighed før?

Men Steve Jobs og Apples musikportal iTunes går forrest i legaliseringen af P2P-fænomenet, i hans fodspor ligger Rhapsody, MusicNet, MusicNow and MusicMatch og det reformerte Napster. Mp3-distributionens banesår i pladegiganterne lukker op for rimelige prisdannelser, og den ramme hørm af karteldannelse bag musikbranchens priser vaskes væk af priser pr sang på omkring 6 kroner. Måske bliver nettet branchens redning alligevel?

iTunes er blevet sammenlignet med en kildevandsvirksomhed. Langt de fleste får deres vand direkte fra hanen, det er kun et fåtal, der gider betale for vand i en flaske. iTunest har solgt næsten 20 millioner sange til dato, mens der udveksles mindst 35 milliarder sange om året på verdens P2P-netværk. Der er et godt stykke vej til bare en promille af markedet, når der samtidigt distribueres 10 milliarder sange traditionelt på CD’er i USA om året. Men det er første gang musik er blevet solgt i betydelige mængder over nettet, og alt hvad Steve Jobs rører, har en tendens til at blive stort.

Kommunikationsforum linker til Rolling Stones interview med Steve Jobs. Læs og lær. Denne mand har allerede ændret den verden du lever i flere gange, og han er ikke færdig med dig endnu.

http://www.rollingstone.com/features/featuregen.asp?pid=2529

BusinessWeek interview med Steve Jobs om troen på innovation i en tid med tilbageskridt


C-net interview med Steve Jobs fra sommeren 2002

Wired News-artikel om begyndende indtjening fra P2P









Relaterede artikler

I LOVE ITUNES - Når man sidder og stirrer på Googles spraglede logo, er det svært at forestille sig at leve i en tid, hvor enhver inform...
Ive the iMan - Han begyndte med at designe toiletter. Nu designer han alle Apples produkter. Navnet er Jonathan Ive. Han er nu det enes...
Dobbeltklik på en kult - Kan Apples værdier og tankesæt blive det nye årtusinds store religion? Kforum har bedt religionshistorikeren Joel Haviv ...
Lær at præsentere som Steve Jobs - Den karismatiske Apple-guru Steve Jobs er en sand mester til at iscenesætte sig selv. Siden han præsenterede den første ...
Apples tyske kærlighed - Du elsker Apple. Apple elsker ikke dig. Apple elsker designeren Dieter Rams.
Apple er fascistisk - Hvis det er fascistisk at censurere, indskrænke folks frihed, skabe en elite af selvtilstrækkelige fanatikere, dyrke tek...
iProfeten - Jobs' død har som hans produktlanceringer været planlagt ned til selv den mindste detalje. Den netop lancerede officiell...
iQuit - Apples livsstilsprodukter bliver samlet af selvmordstruede kinesere på Foxconn-fabrikkerne. The New York Times' seneste ...
Stealthstorm din næste ide - Du har fået en god ide. Nu gælder det om at få den ført ud i livet. Men du møder modstand alle steder. Og ideen bliver a...
One More Thing … Jony Ive the Crazy One? - Hvad sker der, når du lader en designer bestemme alt i din virksomhed? Det går galt? Du får et sandt kaos af alt for dyr...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

49 JOB

SoMe Kommunikator

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationskonsulent

Frist: 12. april

Kommunikations- og PR-manager

Frist: Hurtigst muligt

Praktikant

Frist: 16. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.