Læg billet ind på en rolle i livets store reality show

Fjern er den fortid, hvor en stor del af tilværelsen udelukkende var lagt an på livets opretholdelse. I dag skal vi erobre os selv og indtage den mest solbeskinnede plads.
af Anne Sophia Hermansen

Det er lang tid siden, at personlig branding var en nyhed i USA, men først for nylig er fænomenet kommet til Danmark. Forfatteren Peter Horn har netop skrevet en bog om personlig branding, og han mener, at god uddannelse og pæne manerer er glimrende, men at de ikke bringer dig frem i verden.
- Du kan jo se, hvordan mange videregående uddannelser er blevet proletariseret. Det er ikke noget særligt længere, og derfor skal man spille på sin personlighed for at skille sig ud, siger han og peger på jobannoncer, der ikke længere begynder med "hvad kan du?", men snarere med "hvem er du?". Peter Horn vil have gjort personlig branding til en del af pensum på de højere læreranstalter, for i følelsesøkonomien er det ikke nok at kunne barbere hinanden - det er måden, det gøres på, der er vigtig. Horn opfordrer derfor alle til at formulere en punchline, få karakteriseret de væsentligste værdier og et budskab og allerede i dag lægge billet ind på en rolle i livets store reality show.
Berlingske Tidende Søndag 18-04-2004

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også