Lad kunden chatte med din bot

I 2020 vil chatbots være involveret i 85 % af alle dialoger mellem kunder og virksomheder. Men hvad får lige netop din organisation ud af en chatbot? Det afhænger af, hvad du og dine kunder ønsker, chatbotten skal kunne.
Flere og flere organisationer lancerer chatbots, som styrker deres brand. I 2020 vil chatbots være involveret i 85 % af alle dialoger mellem kunder og virksomheder. #REKLAMEPLADS#
 
  • Chatbots understøtter kunden med hurtige og præcise svar på deres spørgsmål.
  • Chatbots er altid tilgængelige.
  • Chatbots er ofte i besked-apps som Messenger, hvor kunderne i forvejen er.
Men hvad får lige netop din organisation ud af en chatbot? Det afhænger af, hvad du og dine kunder ønsker, chatbotten skal kunne.
 
Start med at stille dig selv fire spørgsmål:
 
  1. Hvilket problem skal din chatbot løse?
    Du skal først afklare, hvad din chatbots primære funktion er. Skal din chatbot hjælpe dine kunder med at svare på spørgsmål om jeres ydelser som en udvidet FAQ? Skal chatbotten give din kunde dagens nyhedsoverblik? Eller skal chatbotten engagere din organisations medlemmer? Dit svar på dette grundlæggende spørgsmål afgør, hvilken type chatbot du skal udvikle.
     
  2. Kan en chatbot løse dit problem?
    Det er værd at overveje, om kompleksiteten af kommunikation er lav nok til, at en chatbot kan løse det. Kunstig intelligens og autentiske samtaler er en guldgrube, men løser ikke alle problemer. Chatbots simulerer samtaler igennem en besked-app. Syretesten er derfor, om dit problem realistisk kan blive løst i en samtale mellem en person (din kunde) og en alvidende digital ekspert (din chatbot).
     
  3. Hvilken type person er din chatbot?
    Din chatbots personlighed skal være i overensstemmelse med jeres brand. Og det er ikke lig med tonen på jeres hjemmeside eller i jeres pressemeddelelser. For din chatbot simulerer jo at være en person, som derfor har en attitude, tone og stil, som appellerer til dine kunder. Er din chatbot eksempelvis en mand, kvinde, kønsneutral eller måske en robot? Hvad hedder den? Hvor kæk eller seriøs er den i sit sprog? Alt det afhænger af, om din målgruppe er Millennials, baby boomers eller noget tredje.
     
  4. Ville jeg selv chatte med min bot?
    Du ved godt, hvornår dit produkt er lige i skabet eller rammer uden for skiven. Det samme gælder for din chatbot. Er du villig til at undersøge, hvad dine kunder egentlig vil opnå, og hvordan de formulerer sig, og derefter udvikle din chatbot til at levere gode, præcise svar? Din chatbot skal derfor kunne håndtere fejl og misforståelser på en fornuftig måde. Ellers bliver det en intetsigende dialog, der reflekterer negativt tilbage på jeres brand.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også