Kvinder er kommunikatører - men mænd er talere?

Hvor i alverden er de kvindelige talere blevet af ved Dansk Kommunikationsforenings store årlige konference ’kom-dag'o9’, der arrangeres i samarbejde med Børsen og sponseres af blandt andet Dansk Industri? Det spørger seks kvinder om i dette debatindlæg.
af Signe Wenneberg, Christiane Vejlø, Mette Bom, Stine Carsten Kendal, Trine-Maria Kristensen, Ulla Hovgaard Ramlau

Dette års Kommunikationsdag, som afholdes den 9. november, sætter fokus på kommunikation i 2019 - og altså på fremtiden for kommunikatører og de trends, som kommer til at påvirke vores arbejdsfelt og vores branche. Talerlisten er imponerende, og i alt er der 20 talere med viden, begavelse og indsigt. De er inviteret til at udlægge teksten, inspirere, motivere og få os til at tænke over vores faglighed. På talerlisten er der udlændinge, direktører, professorer, kommunikationschefer, partnere i konsulenthuse og strategichefer - og så er der en kvinde. Ud af de 20.

Og hvorfor betyder det noget? Er det ikke lige meget? Og er det ikke bare udtryk for, at der ikke findes kvinder, der har noget at byde på, når vi taler fremtidige kommunikationstrends, og hvad der sker om 10 år?

For os at se er det ikke lige meget. Kommunikationsbranchen er jo heldigvis karakteriseret ved at være befolket af både dygtige mænd og dygtige kvinder - og kommunikation er et af de få felter, hvor kvinder faktisk også bliver både chefer og eksperter. Kommunikation er kort sagt et fagligt felt, hvor vi statistisk kan bryste os af, at ligestilling findes. Derfor virker det så helt igennem gammeldags og ærgerligt, at arrangørerne af årets kommunikationsdag har valgt at sammensætte programmet uden at få øje på kvinder som:

Hjælp til arrangører med begrænset udsyn
Nadja Pass som er ekspert i retorik og kommunikationstrends, Karin Høegh som ved alt om podcasting og lyd som branding på nettet, Abelone Glahn som er forfatter og ekspert i mikrovirksomheder og netværk på nettet for fremtidens frie agenter, Ida Auken som kan fortælle alt om, hvordan moderne politikere bruger Facebook, Twitter og det sociale net til kommunikation med vælgere, Lene Nielsen, Danmarks fremmeste ekspert i brugen af personas, Eva Steensig som er ekspert i Change knowledge og som i 15 år har undersøgt forbrugermønstre, Malou Aamund, der er IT-ordfører fra Venstre med en lang karriere inden for IT bag sig, Yildiz Akdogan, IT-ordfører fra S, Anne Skare Nielsen og Liselotte Lyngsø - fremtidsforskerne, som i årevis har arbejdet med kommunikationstrends og hvad vi kommunikerer med vores livsstil, professor Suzanne Beckmann, CBS, der ved alt om branding og hvordan man kan tilsætte det følelsesmæssige værdier og Susanne Holmstrøm, ekstern lektor på RUC, der ved alt - teoretisk og praktisk - om relationens magt og muligheder. Og så videre.

Hvis arrangørerne ikke kender ovennævnte kvinder - eller for den sags skyld en lang række andre af de formidable feminine formidlere, der findes i vores branche - er det tegn på, at arrangørernes netværk er for lille. Vi foreslår, at man fremadrettet sikrer en smule større diversitet i arrangementer med mange talere - man kunne jo starte med at ringe til os, www.albrightgruppen.dk. Vi kender masser og masser af talentfulde kvinder, som er fuldt på højde med de fantastiske mænd, som kommer og underholder den 9. november.

Ps. Morten Bay har foreslået, at han kan komme udklædt i dametøj, og vi har forklaret ham, at han er god nok, som han er - ligesom alle de andre talere. Der er bare også rigtigt mange dygtige kvinder, som man kunne have spurgt, hvis man havde haft et større udsyn.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også