Kunsten ind i pengene og pengene ind i kunsten

Skrevet af

Martin Ferro-Thomsen

1 artikler

214 indlæg

Hvad sker der, når erhvervslivet arbejder strategisk med kunst? Er resultatet varm luft og i bedste fald underholdning? Eller tilbyder kunsten et reelt udviklingspotentiale for erhvervslivet? Ny bog kortlægger for første gang feltet mellem kunst og erhverv i et internationalt perspektiv.

Dansk erhvervsliv må gå nye veje. Hvis Danmark skal overleve på viden og innovation, bør vi udnytte det potentielle forspring, vi har, blandt andet på grund af tiltag som de kultur- og erhvervspolitiske redegørelser ‘Danmarks kreative potentiale’ (2000) og 'Danmark i kultur- og oplevelsesøkonomien' (2003). Men endnu har danske virksomheder meget at lære af sine internationale konkurrenter. Det viser et internationalt forskningsprojekt fra Learning Lab Denmark.

I sin nye bog, ‘Artful Creation: Learning-Tales of Arts-in-Business’ præsenterer forskningsleder Lotte Darsø fra Learning Lab Denmark det første samlede bud på en kortlægning af feltet mellem kunst og erhverv. Bogen handler om social innovation og organisatorisk forandring gennem kunst. Gennem casestudier af blandt andet Unilever UK, Bang & Olufsen, Xerox Parc og Volvo viser Darsø, hvordan virksomheder kan arbejde med kunstneriske processer - og hvorfor det kan betale sig.

Lotte Darsø har interviewet over 50 visionære erhvervsfolk og kunstnere verden over. Igennem bogen fortæller de deres historier; deres 'Learning-tales'. 'Artful Creation' indeholder også metoder og handlingsanvisninger til fremtidige alliancer mellem kunst og erhverv. Henvendt til erhvervsfolk, forskere, konsulenter og kunstnere giver Lotte Darsø bud på, hvad erhvervslivet kan opnå ved at arbejde med kunstneriske processer som en del af deres udviklingsstrategi. Men kunst er ikke en hurtig løsning eller en nem management-metode. Tværtimod. Kunst forstørrer og forstyrrer, siger hun.

"Hvis en virksomhed mener, den er interessant på grund af et par kunstneriske indslag, må den hellere vågne op til virkeligheden, for den virkelige kreative alliance mellem kunst og erhverv har et andet vingefang og en helt anden dybde. I den ligger en række udviklingsmuligheder lige for næsen af dansk erhvervsliv, men det stiller samtidig en række krav om et længere strategisk sigte, stærke værdier og tillid til medarbejdernes talenter," siger Lotte Darsø.

‘Artful Creation’ er en foreløbig kulmination på en målrettet satsning på at fremme samspillet mellem kultur- og erhvervsliv. I kølvandet på redegørelsen 'Danmarks kreative potentiale' blev forskningskonsortiet Den Kreative Alliance oprettet ved Learning Lab Denmark i 2001. Her bliver der forsket i læringspotentialet i feltet mellem kunst og erhverv med Lotte Darsø som forskningsleder.

I 2001 udgav Lotte Darsø sin roste ph.d.-afhandling 'Innovation in the Making' (Samfundslitteratur), og hun vandt i 2000 Erhvervsforskerprisen (The Industrial Ph.D. Fellowship Prize) for sine studier af innovationsprocesser hos Novo. I januar 2004 satte hun kunst på dagsordenen på World Economic Forum i Davos, hvor hun var inviteret som paneldeltager og workshopleder.

første kapitel fra bogen kan downloades her.





Artful Creation
Samfundslitteratur, 2004
348 kr.


Relaterede artikler

Lotte Darsøs visionsindustri - om kunst og erhvervssamarbejde - Vi er i Slovenien. Det er juni 2001 og vi sidder midt i Sloveniens symfoniorkester med alle sanserne åbne. I de foregåen...
Million-kroners-spørgsmålet - Anmeldelse af ”INNOVATION IN THE MAKING”. Lotte Darsøs bog handler om udvikling af viden i organisationer – populært sag...
Innovation: En tango mellem top- og bundlinie - Hvor mange topledere har truffet beslutning om virksomhedens innovationsstrategi? Hvor mange har også overvejet og beslu...
Kan man programmere innovation? - Kan man programmere innovation? Er det muligt at få gode idéer ud fra en enkel og velstruktureret formel, som kan styr...
Teater som forandringsledelse - ’Forandringsledelse’ og ’forandringsparathed’ klinger godt. Men der kan være langt imellem hensigterne og hverdagens vir...
Leadership Jazz - Kunstmetaforer & ledelse - Vores forestillinger om ledelse og arbejdsliv er under opbrud – og det kommer til udtryk i sproget. Ledelsesteorien har ...
Skovs goddag til Carlsberg - Anne-Marie Skov bliver Carlsbergs nye kommunikationsdirektør. Karrieredrømmene pegede oprindeligt mod at undervise i gym...
Kan Randers Regnskov redde Danmark? - Vi danskere er rige på grund af tre kedelige produkter. Salget af olie, containerfragt og svin til resten af verden. Såd...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

46 JOB

Kommunikationsrådgiver

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationsrådgiver

Frist: 26. marts

Pressemedarbejder

Frist: 10. april

B2B copywriter

Frist: 13. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.