Speciale om en mere tilgængelig kultur og mere mangfoldig brugergruppe
Kunst og kultur til udkantsdanmark

Er kunst og kultur forbeholdt de veluddannede byboere og den kreative klasse? Det mener jeg bestemt ikke, og i mit speciale ser jeg nærmere på, hvordan man med fordel kan få de såkaldte ikke–brugere i tale.
I oplevelsessamfundet afhænger et godt og udbytterigt møde med kultur ikke i samme grad som før af den bourdieu'ske ”kulturelle kapital”. Kulturen er nemlig i høj grad blevet tilgængelig for en mere mangfoldig brugergruppe, idet mange kulturinstitutioner forstår vigtigheden af at imødekomme nye brugerne ved at henvende sig i et formidlingssprog, som taler til den oplevelseskapital eller ”kulturelle kapital 2.0”, som vi alle er i besiddelse af. At have oplevelseskapital refererer i al sin enkelthed til at have lysten og evnen til at opsøge gode oplevelser, og hvad angår det at møde kultur, gælder det for mange, at en god oplevelse kun er mulig, hvis tilgængeligheden ikke bliver afgjort af forhåndskendskab og altså den gængse klassiske dannelse.

I specialet introducerer jeg oplevelsessamfundet som rammebetingelse for, at kulturen potentielt kan stå stærkere end nogensinde før, og jeg uddyber begrebet ”oplevelseskapital” i relation til Bourdieus teorikorpus. Desuden belyser jeg, hvad der kendetegner ikke–brugerens opfattelse af, hvad en god oplevelse af den smalle kultur består i. Udfordringen belyser jeg konkret ved at foretage en analyse af Fuglsang Kunstmuseum og kunstfestivalen Lys over Lolland, som ligger i henholdsvis og Guldborgsund– og Lolland Kommune, der begge er en del af den såkaldt ”rådne banan” og altså er karakteriserede ved affolkning, faldende fødselstal, højere aldersprofil, skolelukninger, butiksdød og tomme huse. Jeg undersøger, hvordan de to institutioner griber formidlingsopgaverne an, og det gør jeg for at belyse i hvor høj grad deres kulturelle tilbud rent faktisk henvender sig til den type af kulturbrugere, som karakteriserer området. Således undersøger jeg hvem institutionerne henvender sig til ud fra den måde, de arbejder med formidling på.

Specialet er vurderet til karakteren 12
 

Relaterede artikler

#LollandFalsterlovestorm - Med ”Lolland-Falster Lovestorm” gør øboerne selv op med den stigmatiserende mediedækning. TV 2’s dokumentarserie "På røv...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

37 JOB

Kommunikations- og pressechef

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.