Kriseledelse - hvad SAS gjorde da det utænkelige skete

Skrevet af

Redaktionen Kforum

926 artikler

57 indlæg

Mandag morgen den 8. oktober 2001 blev SAS ramt af den alvorligste ulykke i selskabets historie, da 118 mennesker omkom ved SK 686s havari i Linate lufthavnen ved Milano. Katastrofen ramte en organisation, der på mange måder i forvejen var rystet. Man var selvforskyldt blevet midtpunkt i en alvorlig kartelsag, der som endeligt resultat betød en topleders og hele bestyrelsens afgang. Man havde godt en måned forinden oplevet 11. september, der havde hensat hele luftfartsindustrien i noget, der kunne ligne kollektivt chok. Flyvning var pludselig noget, der blev sat spørgsmålstegn ved, og mange selskaber var begyndt på en drastisk nedskæring af deres forretning. Samtidig var den økonomiske krise voldsomt forstærket af hændelserne 11. september, og betegnende nok startede den amerikansk ledede krig mod terror netop natten til 8. oktober.

Der var ingen tvivl om, hvilket fokus der skulle være på alt arbejde, da havariulykken var sket: At støtte og hjælpe de pårørende til ulykken med alle til rådighed stående midler. Dette fokus blev holdt gennem hele forløbet, og er stadig gældende den dag i dag.

Informationschef i SAS Troels Rasmussen skriver i kapitel 11.2 i ledelseshåndbogen Corporate Communication om SAS's vej gennem krisen.
Han skriver om hvordan de fik involveret topledelsen, hvordan de taklede den vanskelige mentale proces det var for de involverede, og om medarbejdernes mulighed for at erkende hvad de selv magter.
I kapitlet fortæller han også samspillet mellem SAS og omverdnen, om det stærke mediepres de kom under, og om den logbog de har skrevet over deres tunge erfaringer.

Læs hele kapitel 11.2 skrevet af informationschef Troels Rasmussen fra SAS



Troels Rasmussen, informationschef SAS, 53 år.
Uddannet journalist fra DJH og Fyns Amts Avis. Journalist på Fyns Amts Avis, Roskilde Tidende, Danmarks Radio, Ekstra Bladet. Pressesekretær for Metronome/Exlibris.
Ansat i SAS som informationsmedarbejder 1985. Souschef i informationsafdelingen 1989. Informationschef 1991.







Håndbogen kan købes hos Børsens Ledelseshåndbøger og koster inkl. første års abonnement kr. 3.490,- (papir eller cd-rom). Efterfølgende år koster 2.490,- (priserne er ekskl. moms). Håndbogen bestilles på www.borsenhandboger.dk



Relaterede artikler

Krisen er et barn af firserne - Krisens anatomi er udgangspunktet for Winni Johansens og Finn Frandsens arbejde med kriser i virksomheder. Samtidigt har...
Internettets rolle i virksomheders kriser - Global rækkevidde, fri publicering og den lette tilgang til informationer af enhver art er egenskaber, der gør Internett...
Dørmåtte for det manglende kriseberedskab - Et nyt studie af konsekvenserne af virksomheders kriser viser, at hele 25 procent af virksomheder, der er eller har være...
Mellemtid fra krisen - Som det er læsere af Kforum bekendt, har den grasserende, globale finanskrise også sat fornyet fokus på disciplinen kris...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

25 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Kursus

Uddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationschef

Frist: 29. maj

Head of Communication

Frist: As soon as possible

Kommunikationskonsulent

Frist: 2. juni kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Kursus

Uddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.