Krigen om de bedste medarbejdere

Der raser en krig i øjeblikket. En krig, der udspiller sig mellem virksomhederne, både nationalt og internationalt. Den er opstået som følge af, at de alle er ude efter det samme: De bedste medarbejdere.

Det er alle mod alle. Og alle kneb gælder for at tiltrække og ikke mindst holde fast på de gode medarbejdere, som er blevet så knap en ressource. Det mener i hvert fald Mike Johnson, der er kommunikationsekspert og partner i kommunikationsbureauet Johnson and Jones i London og forfatter til en lang række bøger om HR.

 

"Nøglen til succes i fremtiden ligger i at kunne begå sig på slagmarken", siger Mike Johnson til Berlingske Tidende (15.11.00). Tiden hvor kapitalen var den dyreste investering for virksomheden, og medarbejderne den billige, er for længst forbi. Nu er det lige omvendt. Problemet er bare, at mange virksomheder hænger fast i den gamle tankegang og ikke har gjort sig klart, hvor mange ressourcer det kræver at rekruttere og fastholde de bedste medarbejdere.

 

Medarbejderne sætter selv prisen
"Der er i dag sådan en mangel på de gode medarbejdere, at de selv kan sætte deres pris, men det er ikke kun det, det handler om. Medarbejderen efterspørger også andre ting som fx muligheden for at kunne arbejde hjemme, og at arbejdspladsen har det rigtige mix af mennesker, så den nye medarbejder kan få opfyldt sine sociale behov i virksomheden. Virksomheden skal simpelthen passe ind i livsstilen", fortæller Mike Johnson.

 

Det er blevet dyrere for virksomhederne at rekruttere og lønne medarbejdere, samtidig med at det også er blevet dyrere at skille sig af med medarbejdere. Alt dette sætter store krav til rekrutteringsprocessen. Men ikke nok med det. Det er ligeledes ressourcekrævende at holde fast på de gode medarbejdere - at få dem til at blive i virksomheden.

 

Processen slutter aldrig
For det er omkostningsfuldt at skulle rekruttere, og derfor er mange virksomheder ekstremt nervøse for at skulle miste en nøglemedarbejder et halvt eller et helt år efter, at vedkommende er blevet ansat. For så kan man jo starte helt forfra med at rekruttere til den pågældende stilling.

 

Derfor er opfølgning på ansættelsen ekstremt vigtig. Virksomheden kan ikke tillade sig at slappe af, bare fordi den har fået ansat en ny medarbejder. Det kræver ligeledes stor opmærksomhed at få vedkommende til at føle sig godt tilpas. Og her er de første 4-6 måneder altafgørende. Derfor stopper rekrutteringsprocessen i princippet aldrig. Virksomhederne skal indstille sig på, at det er en løbende proces, der kræver konstant opmærksomhed.

 

Ærlighed betaler sig
Med ærlighed kommer man længst, og det er en indstilling, som virksomhederne skal lære at tænke ind i deres rekrutteringsforløb. Det handler om, at virksomhederne skal lære at være ærlige over for potentielle medarbejdere og ikke give udtryk for at være noget eller kunne tilbyde noget, som man ikke kan leve op til senere hen.

 

Det medfører en markant risiko for, at medarbejderen efter kort tid ønsker at forlade virksomheden igen, fordi der er blevet lovet noget, der ikke kan leves op til.

 

En langvarig krig
Der er ikke udsigt til at krigen om medarbejderne er ved at nå en slutning. Der kæmpes lige på livet løs, og de store virksomheder stjæler medarbejdere fra hinanden som aldrig før.

 

"Krigen varer så længe, vi er inde i et økonomisk opsving, og hvis vi ikke skal til at importere arbejdskraft udefra, så må både virksomheder og regeringer til at tænke i nye baner, som fx at holde de ældre længere tid på arbejdsmarkedet".

 

Kilder: Mike Johnson, "Winning the People Wars" og Berlingske Tidende (15.11.00)

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også