En amerikansk tilgang til moralsk autoritet og en amerikansk genrehåndtering præger tv-serien Livvagterne. Danmarks krigsdeltagelse er forudsætningen for, at Livvagterne tør rejse de store spørgsmål om omkostningerne for frihed og demokrati. Det er al ære værd at ville være nationens samvittighed. Men det er et problem, at svarene er ladet med patos. Og at skurkene er skildret så skematisk og endimensionelt, at ingen seer næppe bliver udfordret eller kommer i tvivl. Det er krigsspil med livrem på.
Livvagterne er her, og danskerne kommer åbenbart til at
vænne sig til det, både i virkeligheden og i fiktionen.
"Dansk Folkepartis formand og to livvagter står og venter
på, at DR er klar til et interview" står der helt
dagligdags og uden videre kommentarer i en artikel om
kønsopdelte integrationsprojekter i dagbladet Information den
9. februar 2010. Og det er ikke længe siden, der kørte en
ophedet debat i medierne om PET's evne til risikovurdering i
forbindelse med angrebet på Kurt Westergaard i januar - et
angreb, der gav forhøjet aktualitet og opmærksomhed
omkring afsnit 12 af tv-serien Livvagterne i
forårssæsonen 2010. Heri indgik nemlig en kontroversiel
bladtegner i et hjemligt parallelspor til det udenrigspolitiske.
Metaforen "den højeste pris" om soldaterdøden er ved at
blive lige så dagligdags i pressen som livvagternes
tilstedeværelse. Dansk udenrigspolitik er radikalt forandret,
og der er effektivt gjort op med 1980'ernes fodnotepolitik.

Krig og terror med Københavns Rådhustårn i
baggrunden
Amerikanske genrer og moralsk autoritet
I takt med Danmarks stigende engagement i international politik
sker der en mærkbar amerikanisering af genrer og temaer i
dansk film og tv-drama. I det øjeblik nationen som sådan
er engageret, og i det øjeblik danske soldater dør i en
højere sags tjeneste, er det muligt at tematisere den nye
verdensordens store moralske emner med profileret autoritet og
ligefrem patos, og det er dét, vi er vidne til nu.
Ikke siden besættelsestiden blev behandlet i efterkrigstiden,
har der været så store muligheder for autoritativt at
rejse moralske spørgsmål. De fjantede film om
Soldaterkammerater tilhører en parentes i historiens fjerne,
uskyldige fortid. Der ligger en ganske stærk hjemmel i
krigsdeltagelse, og derfor er årsagen til den drejning, vi ser
mod krigsfilm og den amerikanske politiske thriller, solidt
forankret i virkelighedens dilemmaer.
Susanne Biers Brødre (2004) var den første film, der
konfronterede det udenrigspolitiske dilemma og satte det ind i en
hjemlig sammenhæng. Det spørgsmål, filmen på et
helt konkret plan rejste, var: Hvad er konsekvenserne af Danmarks
aktive udenrigspolitik og krigsdeltagelse for dem, der fører
den ud i livet? Hvad sker der i ventetiden, når nogen er
savnet og uventet kommer tilbage? Hvilke forandringer undergår
kærlighedslivet og familien? At Danmark også har
fået traumatiserede krigsveteraner vidner Anette K. Olesens
underspillede Lille soldat (2008) om. Ingen af disse film er
thrillers, men begge tager temaet op om krigen og dens
eftervirkninger.
Den politiske thriller
I USA og England er den politiske thriller velafprøvet. Som
effektiv spændingsgenre giver den rig mulighed for
interessante kombinationer mellem de store moralske
spørgsmål og de to niveauer, der presser sig på i
forbindelse med den nye verdensorden - forbrydelse og politik.
Denne kombination benytter Søren Kragh-Jacobsen sig af i Det
som ingen ved (2008). Med thrillergenren sætter han Forsvarets
Efterretningstjeneste i en særdeles kritisk belysning i en
film om overvågning og forfølgelse under den kolde krig
og i dag, om forældregenerationen og om dødbringende
hemmeligheder, der rækker langt ind i nutiden.
På tv-siden bidrog Jacob Grønlykkes korte
tv-føljeton Den serbiske dansker (2001) til kombinationen
mellem krig, politik og forbrydelse. Forbrydelsen II (2009) inddrog
tilsvarende krigens spor og konsekvenser i det hjemlige miljø,
både på et kriminiveau, hvor der blev begået en
række drab med relation til en mørklagt hændelse i
Afghanistan, og et politisk niveau, hvor spørgsmålet om
magt og ansvar blev rejst.
Og så til den løbende runde af Livvagterne
Den amerikanske genre og dertil hørende dramaturgi blev
udmøntet effektivt og professionelt i Livvagterne I (læs
min analyse af første runde her),
og det er baggrunden for, at serien kunne vinde en Emmy i november
2009. At der var valgt en række aktuelle og relevante temaer,
der indebar en solid appel til både den danske befolkning og
et internationalt publikum, står ikke til diskussion. Hvordan
forholder det sig i fortsættelsen? Der er fortsat en vrimmel
af virkelighedsreferencer, men måske er den tematiske og
dramaturgiske opfindsomhed ved at tørre ud.
Optaktshistorien fra Islamabad understregede med stor effektivitet,
at virkeligheden fortsat leverer baggrund, ligesom det dilemma,
historien rejser fortsat er pinligt aktuelt: Skal vi lade vores
handlinger diktere af modstandernes dagsorden, in casu
Taliban-bevægelsens notorisk formørkede kvindesyn? Og
hvis ikke, er vi så villige til at betale prisen for at
sætte vores dagsorden igennem? Også "den højeste
pris"?

Med tørklæde, håndklæde eller
tjenestepistol
I tv-serien udløser demokratiseringens dagsorden en
dobbeltbombning. Først bliver den pigeskole, den danske
bistandsminister vil støtte, bombemål, og dernæst
sprænges hotellet, hvor livvagterne bor, i luften. I begge
tilfælde med døden som resultat. En af livvagterne,
Morten Nyholm, bliver dræbt (igen i tråd med hvad der
skete i virkeligheden), og traumerne lurer på de
tilstedeværende, der overlevede.
I næste afsnit forfølges dette spor på det
personlige plan gennem den sorg, der rammer Nyholms højgravide
kone, og de eftervirkninger især Jasmina må slås
med. I afsnit 11 så vi de livvagter, der skulle udsendes,
skrive deres personlige afskedsbrev som hilsen til en
nærtstående person. Symptomatisk for seriens
afsøgning af den moralske mening var Morten Nyholms
afskedsbrev til sin kone. Det gik i al sin korthed ud på, at
han døde for det, han troede på, frihed og demokrati, og
det var den arv, han ville lade gå videre til sine to
børn. Det er en klar programerklæring, der ikke kun
gælder Morten Nyholm, men hele PET's korps af livvagter. Men
også nok så abstrakt i betragtning af, at den er
formuleret som en sidste personlig hilsen til hans kone.
Demokrati og dramaturgi
Bestræbelsen på at tjene demokratiet over for de mange
attentater på - det er en grundpræmis for seriens valg af
konflikter. Det fremgår direkte på seriens hjemmeside,
hvor det hedder: "Livvagterne er en tv-serie om at være i
samfundets tjeneste, og derfor også en serie om demokratiet i
dagens Danmark. Det handler om anstrengelserne for at værne om
den danske, demokratiske grundtanke i en foranderlige og ustabil
verden. Derfor bliver serien også en aktuel beretning om
sameksistens i lys af meninger, vilkår og tro."
At gå ind for frihed og demokrati er jo en sympatisk
præmis, men den er ikke uden dramaturgiske omkostninger.
Seriens problem er, at præmissen - trods alle forsøg
på konkretion i form af personlige konflikter, traumer og
problemer blandt livvagterne og deres pårørende -
udmøntes ganske skematisk. Det sker i den forstand, at den
serveres igen og igen. Islamabad-episoden, der indledte
Livvagternes anden sæson, var kun optakten.
Frihed og demokrati er også det, den modige russiske
journalist Tanya satser på at fremme gennem sin opsøgende
journalistik - og som hun bliver slået ihjel for. Igen
indgår parallellerne til virkelighedens mange mord på
progressive russiske journalister som aktuel referenceramme. Mordet
på Anna Politkovskaja i 2006 er kun ét af mange
sørgelige eksempler på ytringsfrihedens trange
vilkår i dagens Rusland.

Rasmus dræber ved en fejltagelse en legende 11-årig
dreng
Gensidig tolerance mellem religionerne er, hvad søster Abraham
prædiker, da en 11-årig dreng kommer på tværs
af hendes årvågne livvagt og bliver dræbt - med
gadeoptøjer, bilafbrændinger og hetz mod politiet til
følge. Også søster Abraham har sin pendant og
navnefælle i virkeligheden i skikkelse af en dansk nonne, der
bor i Jerusalem og maner til forsoning mellem de tre religioner,
der anerkender patriarken Abraham. Og hvad kunne være mere
relevant i en serie, hvor de tre musketerer i livvagt-korpset har
rødder i hver sin religion, Rasmus i kristendommen, Jasmina i
islam og Jonas i jødedommen? Og hvor glasmosaikken af Abraham
og Isak i deres bolig i Trangraven dagligt minder dem om deres
fælles udspring? Episoden viser, at sønneofret kan blive
til virkelighed, men også, at det kan legitimeres.

Jødedommen, islam og kristendommen i kød og
blod
En skematisme viser sig i den forstand, at modstanderne af
demokrati og frihed sjældent skildres særligt nuanceret.
Når modstanderne er fanatiske, eller når de bare er
korrupte skurke, bliver helhedsbilledet mindre nuanceret og dermed
mindre spændende. Det er nemt at nære antipati mod de
utiltalende russere, der myrder og forfølger kritiske
journalister, også når de er i Danmark, ligesom det er
nemt at holde med livvagterne i deres kamp for at undgå mordet
og at sørge med dem, når det ikke lykkes. Vi får en
smule baggrund for den tyske attentatmands fanatisme i form af en
traumatisk personlig oplevelse og et løfte til sin døende
kone om aldrig at ville forsoning. Men som modstander er han ret
uinteressant, og ikke engang psykiateren Boas kan aftvinge hans
karakter nogen interesse.
Action og melodrama
Livvagterne har imidlertid ikke kun problemer med dramaturgien, men
også med genreblandingen. Vi kan igen tage afsnit 11 og 12 som
eksempel. Afsnit 11 leverer action-delen. Vi har et set-up
hjemmefra, der viser, at denne mission er mere risikofyldt end de
fleste, og vi har en situation, hvor de livvagter, der skal
udsendes, alle accepterer det, manifesteret i deres
afskedsbrev.
Udsendelsen kommer til at svare til forventningerne. Islamabad er
lige nøjagtig så forræderisk og minefyldt som der
var lagt op til, og vore livvagter må manøvrere sig frem
på Pakistans støvede veje, blandt pakistanere, der ikke
ligefrem indbyder til fortroligt samvær, og hvor det er
svært at skelne mellem ven og fjende. De må gå
hurtigt ind på pigeskolen og hurtigt ud, og episoden
kulminerer i den store hoteleksplosions kaos, som der er lagt op
til fra starten. Action dominerer. Og når Mortens telefon ikke
svarer, betyder det, at han er død. Alt kan aflæses i
handling.
I del 12 er det følelserne, sorgen og traumerne, der står
på dagsordenen og som bliver bearbejdet for fuld styrke.
Mortens enke skal have psykisk hjælp og fysisk opbakning, og
det får hun især af mandens livvagtkolleger. Et drama for
sig selv udspiller sig, da deres lille pige fødes. Hun er et
moment, der både forstærker sorgen (faderen får
hende aldrig at se) og som virker livsbekræftende (faderen
fortsætter livet i hende trods døden). Det er et minuts
stilhed for Morten Nyholm på kontoret. De forskellige kolleger
har hver sin reaktion på døden. Og så er der
Jasmina, der er psykisk ramt, og som ikke kan sove, men bliver ved
med at genopleve situationen i det bombede hotel. En anden
dramaturgisk svaghed er i dette afsnit er, at den
handlingstråd, der udspiller sig om en kendt, dansk
Muhammedtegner kun leverer et meget usikkert profileret
parallelforløb. Trods globaliseringen er der stadigvæk
forskel på Ebeltoft og Islamabad - eller er pointen netop, at
der er der ikke? I begge tilfælde virker parallellen
søgt, sådan som den er udmøntet.
Det gælder for afsnittet som helhed, at tempoet er langsomt,
og der dvæles ved følelserne i en grad, så det
melodramatisk er ved at overtage styringen. Ikke at det ikke er
vigtigt i virkeligheden. Men i Livvagterne, der primært har
defineret sig som en action- og thrillerorienteret genre, virker
den stærkt betonede patos som lidt af en hæmsko.
Bedre bliver det ikke, når usandsynlighederne så
småt hober sig op i forbindelse med det rørende, som det
er tilfældet i afsnit 17. Ganske vist overtrumfer
virkeligheden tit fiktionen. Men: Hvor sandsynligt er det, at en
11-årig dreng, der keder sig gevaldigt på det hotel, hvor
hans mor arbejder, og som er sluppet godt fra at pille ved den
kommende attentatmands revolver, rammer søster Abrahams pande
med sin nøglerings laserstråle lige i det korte
øjeblik, hvor hun befinder sig mellem en elevatorudgang og en
bil? At hans død ikke udnyttes som cliffhanger mellem afsnit
17 og 18 er i princippet al ære værd, men det bidrager
så heller ikke til spændingen i disse afsnit. De er mere
præget af den gode vilje end af den overbevisende dramaturgi
og elegante genrehåndtering.
Moral og patos
Det er udmærket, at Livvagterne vil give sit bidrag til at
gøre op med den tradition, der har været for, at dansk
film og tv-drama ikke kan belyse de store moralske
spørgsmål, for eksempel de spørgsmål, som
Danmarks krigsindsats rejser. Det er fint at opstille realiteternes
dilemmaer og at inddrage referencer til virkeligheden så
tydeligt som Livvagterne gør det.
Danskerne hænger da også stadig væk på,
når serien bliver vist søndag aften, selv om opslutningen
ikke har været voldsom (ifølge tns Gallup var der
1.299.000 seere i uge 5 og 1.205.000 seere i uge 6). Seertallet
ligger på niveau med Ørnen, ligeledes af Mai
Brostrøm og Peter Thorsboe.
Det er derimod problematisk, når dramaturgien humper af sted,
når genrerne skurrer mod hinanden, og når patos i
perioder fuldstændig overtager styringen. Og det er
desværre alt for ofte tilfældet.