Kresten Schultz Jørgensen er Ugens Profil

Skrevet af

Niels Bjørn

13 artikler

0 indlæg

"Jeg glæder mig til at arbejde i en virksomhed, hvor der ikke er så mange forskellige dagsordener at tage hensyn til," siger den tidligere redaktør på Politiken og Aktuelt, Kresten Schultz Jørgensen. Han tiltræder sin nye stilling som kommunikationschef for Coca-Cola 1. december.

Født 5. september 1964

 

Uddannelse:
cand.scient.pol fra Københavns Universitet 1992
studier i 'Public Administration' og 'Communication' ved University of California

 

Jobs:
Fuldmægtig i Undervisningsministeriet (bl.a. taleskriver for Undervisningsminister Bertel Haarder), debatredaktør på Politiken, chefredaktør og direktør på Aktuelt, redaktør og studievært på radioprogrammet 'Politikernes Millenium' på P1.

 

Pr. 1. december 2000: Kommunikationschef for Coca-cola Nordic and Baltic Division.

 

Forfatter til:
'Ministeren' (med Ritt Bjerregaard), 'Det sidste menneske', 'Uden for talerækken (med Lone Dybkjær), og medforfatter på 'Politiken der blev væk'.

 

"Da Coca-cola hyrede mig, vidste de, at de ville få et holdningsmenneske," siger Kresten Schultz Jørgensen. "De har købt mig med hele min holdning og samfundsengagement."

 

Kresten Schultz Jørgensen er et politisk menneske og en ivrig samfundsdebattør. Udover en fortid som ministersekretær i Forskningsministeriet og redaktørstillingerne har han blandt andet skrevet en række samfundsrevsende bøger. Og det engagement bortcensurerer han ikke på sin nye arbejdsplads.

 

"Jeg går ud fra, at mit samfundsengagement er en af grundene til, at Coca-cola ville have mig. Men primært har de selvfølgelig købt min professionalisme," siger han. "Hver gang man starter på en ny arbejdsplads, tager man det nye steds virksomhedskultur på sig. Da jeg startede på Politiken, smed jeg billedlig talt slipset, fordi slips ikke var en del af Politikens virksomhedskultur. På den måde har folk i min generation lært at være professionelle på en ny måde. For en generation siden ville det have været svært at skifte chefjob fra en avis som Politiken, der har radikale rødder, til Aktuel, der har socialdemokratiske. I dag bliver det forventet, at man kan gøre det. Det er blevet et spørgsmål om personlig integritet og professionalisme."

 

Kresten Schultz Jørgensen ser heller ikke et problem i at hoppe fra den ene side af skrivebordet - den frie presse - om på den anden, hvor han skal varetage et privat firmas interesser.

 

"Jeg har altid arbejdet med kommunikation," siger Kresten Schultz Jørgensen. "Og i dag ligner de vidensbaserede jobs hinanden. Man skal kunne legitimere sine beslutninger overfor en masse mennesker, der hver repræsenterer viden og indsigt. Sådan er det moderne samfund. Jeg glæder mig til at leve op til kravene i en mere kommerciel virksomhedskultur."

 

"De multinationale firmaer spiller en magtfuld rolle i dag, globalt set. Det er et ansvar, som Coca-cola gerne vil vedkende sig. Man har forstået, at kommunikationen mellem kunder og firma skal foregå på langt flere måder end hidtil. For eksempel vil Coca-cola gerne være rollemodel for andre virksomheder, sådan som Lego og Oticon er det. Det bliver de ved at udvikle en progressiv personalepolitik, som de er ved. Og ved at decentralisere magten, som de også er i fuld gang med. En gang skulle alle beslutninger blåstemples i hovedkvarteret i Atlanta. Men i dag lægges de ud i lokalafdelingerne."

 

"I et større perspektiv er Coca-cola begyndt at spille sin magtfulde rolle på en aktiv, samvittighedsfuld og ansvarlig måde ude i de små lokalsamfund. Vi skal tage den bekymring alvorligt, som kommer fra for eksempel de nye protestbevægelser, der ser globalisering som et onde. Coca-colas skridt med at decentralisere magt og handle lokalt kan afhjælpe noget af frygten ved globaliseringen. Det er der positivt potentiale i, som jeg gerne vil være med til at udvikle."

 

Det kan måske lyde som om, Kresten Schultz Jørgensen bare har ventet på et tilbud fra et multinationalt firma, men sådan var det ikke. Faktisk reagerede han køligt på Coca-colas første henvendelse.

 

"Det var ikke kærlighed ved første blik," siger han med et grin. "Det var nærmere som en langsom kærlighedsaffære, der udviklede sig under mange møder, før jeg endte med at sige ja. I den tid satte jeg mig ind i, hvad virksomheden stod for, og fandt ud af, at den har gennemgået en voldsom udvikling de senere år. Det var den udvikling, som i sidste ende overtalte mig til at tage jobbet."

 

 

 


Relaterede artikler

Jyllands-Politiken - Fra arbejdsmarked til bladmarked er de virkelige forandringer hævet over enhver ideologi, og systemændringerne kommer ik...
Og prisen for årets mest fejlagtige pris går til… - Dansk Kommunikationsforening tildelte i november en hæderspris for ”innovative stakeholder-relationer” til Atlas Publish...
Dagen derpå - Dagbladet Dagen havde valgt sit navn for de gode sloganmuligheder. Mest er de nu blevet udfoldet efter dets sandsynlige ...
Pressens blinde vinkel - behov for selvrefleksion - Det er den 29. december 2002, og Berlingske Tidendes erhvervsredaktion gør status over årets op- og nedture i dansk erhv...
Kresten og den udydige brand religion - Virker branding? Kommunikationen er over alt - men den gør tilsyneladende ringere og ringere indtryk. RÆSON bringer nu ...
Kresten er tilbage - Jeg hørte for snart lang tid siden om Kresten Schultz Jørgensen og hans nye bogprojekt:" Magt og Mirakler", der efter si...
Kresten, Kvas & Coca-Cola - Kresten Schulz Jørgensen, gør i sin nye bog op med sin egen branche og sit eget fag. I hvert fald dem der mener at kommu...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

18 JOB

Student

Se alle job Indryk job

Job

Mediechef

Frist: 18. juni

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 12. juni

Chef

Frist: 5. juni
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.