"Da Coca-cola hyrede mig, vidste de, at
de ville få et holdningsmenneske," siger Kresten Schultz Jørgensen.
"De har købt mig med hele min holdning og samfundsengagement."
Kresten Schultz Jørgensen er et politisk
menneske og en ivrig samfundsdebattør. Udover en fortid som ministersekretær
i Forskningsministeriet og redaktørstillingerne har han blandt
andet skrevet en række samfundsrevsende bøger. Og det engagement
bortcensurerer han ikke på sin nye arbejdsplads.
"Jeg går ud fra, at mit samfundsengagement
er en af grundene til, at Coca-cola ville have mig. Men primært
har de selvfølgelig købt min professionalisme," siger
han. "Hver gang man starter på en ny arbejdsplads, tager man
det nye steds virksomhedskultur på sig. Da jeg startede på
Politiken, smed jeg billedlig talt slipset, fordi slips ikke var en del
af Politikens virksomhedskultur. På den måde har folk i min
generation lært at være professionelle på en ny måde.
For en generation siden ville det have været svært at skifte
chefjob fra en avis som Politiken, der har radikale rødder, til
Aktuel, der har socialdemokratiske. I dag bliver det forventet, at man
kan gøre det. Det er blevet et spørgsmål om personlig
integritet og professionalisme."
Kresten Schultz Jørgensen ser heller ikke
et problem i at hoppe fra den ene side af skrivebordet - den frie presse
- om på den anden, hvor han skal varetage et privat firmas interesser.
"Jeg har altid arbejdet med kommunikation,"
siger Kresten Schultz Jørgensen. "Og i dag ligner de vidensbaserede
jobs hinanden. Man skal kunne legitimere sine beslutninger overfor en
masse mennesker, der hver repræsenterer viden og indsigt. Sådan
er det moderne samfund. Jeg glæder mig til at leve op til kravene
i en mere kommerciel virksomhedskultur."
"De multinationale firmaer spiller en magtfuld
rolle i dag, globalt set. Det er et ansvar, som Coca-cola gerne vil vedkende
sig. Man har forstået, at kommunikationen mellem kunder og firma
skal foregå på langt flere måder end hidtil. For eksempel
vil Coca-cola gerne være rollemodel for andre virksomheder, sådan
som Lego og Oticon er det. Det bliver de ved at udvikle en progressiv
personalepolitik, som de er ved. Og ved at decentralisere magten, som
de også er i fuld gang med. En gang skulle alle beslutninger blåstemples
i hovedkvarteret i Atlanta. Men i dag lægges de ud i lokalafdelingerne."
"I et større perspektiv er Coca-cola
begyndt at spille sin magtfulde rolle på en aktiv, samvittighedsfuld
og ansvarlig måde ude i de små lokalsamfund. Vi skal tage
den bekymring alvorligt, som kommer fra for eksempel de nye protestbevægelser,
der ser globalisering som et onde. Coca-colas skridt med at decentralisere
magt og handle lokalt kan afhjælpe noget af frygten ved globaliseringen.
Det er der positivt potentiale i, som jeg gerne vil være med til
at udvikle."
Det kan måske lyde som om, Kresten Schultz
Jørgensen bare har ventet på et tilbud fra et multinationalt
firma, men sådan var det ikke. Faktisk reagerede han køligt
på Coca-colas første henvendelse.
"Det var ikke kærlighed ved første
blik," siger han med et grin. "Det var nærmere som en
langsom kærlighedsaffære, der udviklede sig under mange møder,
før jeg endte med at sige ja. I den tid satte jeg mig ind i, hvad
virksomheden stod for, og fandt ud af, at den har gennemgået en
voldsom udvikling de senere år. Det var den udvikling, som i sidste
ende overtalte mig til at tage jobbet."
Relaterede artikler
Jyllands-Politiken
-
Fra arbejdsmarked til bladmarked er de virkelige forandringer hævet over enhver ideologi, og systemændringerne kommer ik...
Dagen derpå
-
Dagbladet Dagen havde valgt sit navn for de gode sloganmuligheder. Mest er de nu blevet udfoldet efter dets sandsynlige ...
Kresten er tilbage
-
Jeg hørte for snart lang tid siden om Kresten Schultz Jørgensen og hans nye bogprojekt:" Magt og Mirakler", der efter si...
Kresten, Kvas & Coca-Cola
-
Kresten Schulz Jørgensen, gør i sin nye bog op med sin egen branche og sit eget fag. I hvert fald dem der mener at kommu...
Onsdag 29. november 2000
5351
læsere
Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.
Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.
Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.
Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.
|