Kresten, Kvas & Coca-Cola

Skrevet af

Christian Kock
Professor

53 artikler

0 indlæg

Kresten Schulz Jørgensen, gør i sin nye bog op med sin egen branche og sit eget fag. I hvert fald dem der mener at kommunikation er almægtig, og at man med tilstrækkelig effektiv kommunikation kan styre folk. Budskabet bagved er seriøst og endda sympatisk, men behøver det være så - øh -eksklusivt? Var det forresten ikke lidt det samme problem med "Dagen"?

Ingen magt til mirakler
To begreber fra hhv. den politiske og den kommercielle sfære repræsenterer i disse år denne overtro: spin og branding. Nogle indbilder sig at man med disse midler kan styre vore holdninger og forbrugsvalg, derfor fylder de det offentlige rum. En Jesper Kunde har prædiket om "brand heaven", og en Henrik Qvortrup byggede Fogh op til statsminister. Men Qvortrup forlod branchen i tide, for vi kan jo med egne øjne se at folk er mindre styrbare end nogen sinde. Blair og Bush og Fogh demonstrerer det. Reklamebranchen må skifte strategi hvert andet år. Schulz Jørgensen udlægger det og forklarer det: Kommunikation giver ikke magt til mirakler. "Transportmodellen" - som siger at man med professionalisme kan "transportere" mening direkte ind i folks hjerner - holder ikke.

Kvas & Coca-Cola
Schulz Jørgensen er stærk (samt underholdende) når det gælder illustrative eksempler. Som gammel kommunikationschef i Coca-Cola véd han f.eks. at baltiske forbrugere afviste Coke trods en enorm branding-indsats, ikke fordi Pepsis branding var bedre, men fordi de foretrak noget hjemmebryg der hedder kvas. Det legemliggør bogens hovedpointe om "kommunikationen som social proces og det krav at den nu engang skal opleves som relevant og meningsfuld af de parter, der er involveret i den". Vi modtagere er selv aktive og vælger hvad der giver mening i vore konkrete liv. Branding og spin kan godt virke - men kun på dé betingelser.

What else is new!
Det er Schulz Jørgensens rigtige og vigtige hovedbudskab. Men er det slående nyt eller dybt?. Måske hos folk der som han kommer til emnet offentlig kommunikation fra samfundsvidenskab og markedsføring. Som sproglig humanist føler man at bogen slår åbne døre ind; den røber da også kun marginalt kendskab til sprogligt orienterede analyser af offentlig kommunikation og til humanistisk baserede teorier om den. Det ændres ikke af at den trækker på tonsvis af teori fra Løgstrup til Luhmann. Sidstnævnte bruges omstændeligt til en model som siger at når man kommunikerer, skal informationen udvælges, meddelelsen sendes og budskabet accepteres. What else is new!

En tofoldig pleonastisk dobbeltkonfekt med skrue
Schulz Jørgensen véd meget om Blair, men også om blær. For ikke at sige blår. Her myldrer prætentiøse metaforer som "Vandene krydses mellem det politiske liv og markedsøkonomien", imellem fyndord som denne kapitelafslutning: "Ord kan forstås på mange måder. Sprog er ikke bare ord." Godt at nationalscenens kommunikationschef forstår denne banalitet, men man måber når han docerer at "meningsdannelsen for hver enkelt af os i høj grad også er både irrationel, subjektiv og frem for alt meningsbaseret". Og hvad med hans karakteristik af mennesker der "søger mod identiteter, som groft sagt drejer sig om at søge identitet i grupper, der er eksklusive, og som holder andre ude"? En sådan tofoldig pleonastisk dobbeltkonfekt med skrue ser man sjældent udført. Budskabet bagved er seriøst og endda sympatisk, men behøver det være så - øh -eksklusivt? Var det forresten ikke lidt det samme problem med "Dagen"?












MAGT OG MIRAKLER, OM MASSEKOMMUNIKATIONENS
UMULIGHED
Forfatter: Kresten Schultz Jørgensen
Forlag: Høst & Søn
1 udgave 11-06-2004
ISBN: 8714298414
172 sider
Pris: 249,00



Oprindeligt bragt som anmeldelse i Politiken af krestens nye bog.

Relaterede artikler

Kresten Schultz Jørgensen er Ugens Profil - "Jeg glæder mig til at arbejde i en virksomhed, hvor der ikke er så mange forskellige dagsordener at...
Avis for de rige - Indtil nu er det kun de kristne og de intellektuelle, der har haft deres egen avis. Om ikke så længe får også de unge, r...
Schultz Jørgensens fornemmelse for kvalitet - K-forum tog ud for at høre historien bag Danmarks nye dagblad som udkommer i slutningen af oktober til 17 kr. pr.stk. De...
Dagen derpå - Dagbladet Dagen havde valgt sit navn for de gode sloganmuligheder. Mest er de nu blevet udfoldet efter dets sandsynlige ...
Ingen kender DAGEN - en håndsyet italiensk sandals turbulente liv - Aldrig har så få taget røven så meget på så mange på så kort tid. Ved hjælp af et lejet lokale på Holmen, nogle designer...
Kejserens Nye Reklamebureau - Kresten Schultz Jørgensen om Brandingmanien. Klokkerne ringer for selv en reklamekliché, når man med interesse læser ann...
Shopping & Fucking - Interview med den svenske punk-erhvervsguru Jonas Ridderstråle om Karaoke Kapitalisme. Ridderstråle fortæller om talente...
Kresten er tilbage - Jeg hørte for snart lang tid siden om Kresten Schultz Jørgensen og hans nye bogprojekt:" Magt og Mirakler", der efter si...
Krestens radikale syndrom - Bogstrømmene er ligeså forudsigelige som tidevandet. Efter år med bøger, der ukritisk hylder branding og kommunikation, ...
Peter Linck-effekten – den sande historie om Dagen - Oliver Stilling var journalist på det kortlivede dagblad Dagen. Her er hans øjenvidneberetning fra Dagens sidste dage, h...
Dagens medarbejdere dagen efter - De blev købt for millioner, som drejede det sig om en italiensk fodboldklub på opkøb. De blev solgt som en arrogant eli...
Kresten og den udydige brand religion - Virker branding? Kommunikationen er over alt - men den gør tilsyneladende ringere og ringere indtryk. RÆSON bringer nu ...
DAGEN II? - Alt gik efter planen indtil for få dage siden. Nyhedsavisen var framed som fremtidens indlysende ide. På kort tid var de...
Have a coke and a name - Nu kan du købe en Coca-Cola med dit eget navn. Med kampagnen ”Share a Coke” forener den amerikanske sværvægter emotionel...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

46 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.