Kreativitet er aldrig at eje det rigtige udstyr

How to be creative råd nr.10. Hvis jeg mødte en person, som havde skrevet et mesterværk på bagsiden af en bon fra supermarkedet, ville jeg ikke være overrasket. Hvis jeg mødte en person, som havde skrevet et mesterværk med en Cartier-pen af sølv på et antikt skrivebord i et luftigt loftrum i SoHo, ville det VIRKELIG overraske mig. Abraham Lincoln skrev sin Gettysberg-tale på et almindeligt stykke brevpapir, som han havde lånt af den ven, han besøgte. James Joyce skrev med en simpel blyant på en notesblok. Andre skrev det rent, men først langt senere.

Van Gogh malede sjældent med mere end seks farver i paletten.

Der er intet forhold mellem kreativitet og det at eje udstyr. Intet. Nul. Nada.

I virkeligheden er det sådan, at når kunstneren kommer ind i sit stof og kommer frem, bliver antallet af værktøjer mindre. Han ved hvad han skal bruge. At ofre mental energi på ting er spild af tid. Han er på en mission. Han har en deadline. Han har en rig kunde, der ånder ham i nakken. Det sidste han har lyst til er, at bruge tre timer på at lære hvordan man bruger et slagbor, hvis han ikke har brug for det.

Et smart værktøj giver bare den utrænede endnu en søjle at gemme sig bag.

Derfor er der så mange andenrangs-designere med topmoderne Macintosh-computere.

Derfor er der så mange dårlige forfattere med topmoderne laptops.

Derfor er der så mange skod-fotografer med topmoderne kameraer.

Derfor er der så mange ligegyldige malere med dyre atelierer i smarte kvarterer.

Gemmer sig bag søjler, det er hvad de alle sammen gør.

Søjler hjælper ikke; de forhindrer. Jo mægtigere søjlen er, des mere psykologisk afhængig bliver du, des mere kommer den i vejen.

Og det gælder også i erhvervslivet.

Derfor er der så mange mislykkede firmaer med smarte kontorer.

Derfor er der så mange mislykkede forretningsmænd, der bruger en formue på smarte jakkesæt og dyre medlemskaber til golfklubber.

Igen; de gemmer sig bag søjler.

Succesfulde mennesker, kunstnere eller ej, er dygtige til at få øje på søjler. De er dygtige til at undvære dem. Endnu vigtigere er det, at når først de har fået øje på en søjle, er de dygtige til hurtigt at komme af med den.

At have godt styr på sine søjler er en af de mest værdifulde talenter du kan have her i verden. Hvis du har, misunder jeg dig. Hvis du ikke har, har jeg ondt af dig.

Klart nok, ingen er perfekt. Vi har alle vore egne søjler. Vi har åbenbart brug for dem. Du kommer ikke til at leve et liv uden søjler. Det gælder også mig.

Det eneste vi kan gøre er at blive ved med at spørge, "er det her en søjle" til alle vinkler af det vi gør, vores håndværk, vores grund til at være i live og så videre, og tage den derfra. Jo mere vi spørger, des bedre bliver vi til at få øje på søjlerne, des hurtigere forsvinder søjlerne.

Spørg. Bliv ved. Og spørg så igen. Hold op med det, og du dør ud.

Relaterede artikler

Brainstorming er spild af tid - Organisationer og teams vælger ukritisk brainstorming som en automatrefleks når nye ideer skal udvikles. Men problemerne...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

Project Manager

Se alle job Indryk job

Job

Employer Branding Specialist

Frist: 2. januar

Pressekonsulent og -rådgiver

Frist: 31. december

Student

Frist: 20. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.