Spørg brugerne – og brug mediet

Kræftens Bekæmpelses app ”Liv med Kræft” har netop vundet European Digital Communication Awards 2013 i den svære kategori Mobile and apps. Sidste år blev appen præmieret med FN-prisen World Summit Award 2012. Men hvordan udvikler man en prisvindende app? Vi spurgte brugerne til råds – mange gange.
”Liv med Kræft” er en app til kræftpatienter. Og netop kræftpatienter og deres pårørende har været vigtige medspillere helt fra begyndelsen. Vi har haft tæt kontakt til brugerne i udviklingen af appen – både som testpersoner og i fokusgrupper.
 
Det er dejligt med priser og hæder. Men det vigtigste er trods
alt, at vores brugere er glade for appen. Udtalelser  som "Appen har hjulpet 
mig til at få styr på mine tanker", "Jeg bruger appen til at få oversigt over min
behandling og på bivirkninger" og "Jeg fandt ud af, hvordan jeg skulle tale med
mine børn om sygdommen" giver energi til at fortsætte udviklingen af appen
 
Hvorfor en app – og hvordan?
Da smartphones begyndte at blive hvermandseje, og apps blev ”det nye sort”, var vores spørgsmål: Hvordan kan det bruges til gavn for kræftpatienter? Kan vi lave et værktøj som hjælp til at mestre hverdagen med sygdommen, og som kan understøtte patienternes – og deres familiers – ressourcer?  
 
Vi har et informationsrigt website, cancer.dk, med masser af viden om kræft. Vi har et online debatforum, en brevkasse, en telefonrådgivning, fysiske rådgivninger rundt i hele landet og nu også en onlinerådgivning. Alt sammen tilbud, som patienter og pårørende benytter sig af. Det så vi ikke nogen grund til at gentage i en app. Derfor valgte vi også at fokusere på mobilens særlige funktioner, som vi kunne udnytte.
 
I appen ”Liv med kræft” kan kræftpatienterne bl.a. lave deres egen logbog; en personaliseret huskeliste med spørgsmål, de skal stille til lægen; finde rådgivningstilbud i nærheden og se videoer om kræftbehandling og
undersøgelser
 
Undervejs i udviklingen af appen var vores fokus derfor:
 
At udnytte mobilens funktioner
Telefonen er personlig og kan derfor bruges til at lave personlige noter, der beskyttes bag et password. Vi kunne for eksempel bruge GPS til lokationsbaserede tilbud. Kamera og mikrofon kan bruges til brugernes personlige logbog. Telefonens kontaktliste kan gøre det nemt for brugerne at dele deres logbogsindlæg, arrangementer og spørgsmål til lægen med deres familie eller venner.
 
Brugeradfærden
Man har altid mobilen med sig – også når man midt om natten kommer i tanke om noget, man skal spørge lægen om. Man har den med på hospitalet, i venteværelset, og hvor man som patient ellers befinder sig. Og da man ikke altid kan regne med at kunne gå på nettet på et hospital, var det også vigtigt, at nøglefunktionerne i appen kunne fungere offline.
 
Idéudvikling
Appen blev udviklet i en tværfaglig projektgruppe, hvor vi samlede kompetente mennesker med viden om digital kommunikation og ikke mindst med en stor bunke viden fra vores andre rådgivningstilbud om kræftpatienters behov og udfordringer i hverdagen.
 
Appens navigationssystem er genkendeligt
fra andre apps
 
Hvad siger brugerne? 
Og så det vigtigste: Hvad siger brugerne selv? I fokusgrupper bad vi kræftpatienter og pårørende tage udgangspunkt i deres eget forløb, og i hvilke redskaber de brugte til at håndtere sygdommen. Ud fra dette skulle de definere en ”drømmeapp”. Og derefter brainstorme, sortere og prioritere både deres egne og vores idéer. Det viste sig, at deres idéer langt hen ad vejen lignede vores – og ikke mindst: At de gerne ville bruge sådan en app. Fokusgrupperne gav os en klar retning for prioritering af indholdet i appen – og så var det ingen sag at lave kravspecifikationen til appen derfra.
 
Appen rummer masser af information om 
aktiviteter i de forskellige landsdele
 
Feedback og videre udvikling
Vi er så heldige, at vi løbende har fået feedback fra brugerne. Efter appen havde været i luften et halvt års tid, lavede vi også en spørgeskemaundersøgelse blandt brugerne af den, ligesom vi gennemførte fokusgrupper for at få feedback og retning for nye releases. Både de mindre tilretninger og en større, som kommer, så snart tid og budget er til det.
 
Vi må sige tusind tak til de patienter og pårørende, der midt i et sygdomsforløb har stillet sig til rådighed med deres viden og gode idéer. Vi glæder os til det fortsatte samarbejde om appen!
 
 
Fakta
Appen ”Liv med Kræft” er lavet som native app, og man kan hente den gratis i App Store og Google Play.
I løbet af det første år er appen blevet downloadet og taget i brug af 8.300 brugere – hvilket svarer til cirka en fjerdedel af nye kræftpatienter på et år. Der er mange aktive brugere af appen – således har 80,2 procent af brugerne taget appen til sig og bruger den løbende, mens 19.8 procent af brugerne er nye brugere. Og faktisk bruger de i gennemsnit 20,8 minutter per user session. Det er lang tid – også en del længere, end de bruger på vores website.


Læs mere på www.cancer.dk/app
Hent appen her:
App Store 
Google Play
Se præsentationsvideoen her.
Scan QR-koden til appen her:
 
 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også