Kræftens Bekæmpelse giver indblik i kampen mod kræft med Instagram
Instagram uden filter

Kræft er ikke et glansbillede. Følger du #ugensfighter på Kræftens Bekæmpelses Instagramprofil, er det ærlige billeder af livet med kræft, du får i dit feed – hvad det indebærer af kamp, bivirkninger, vilje, sorg, håb og nye tilgange til livet. Vi ser på, hvordan Instagram kan bruges til at give et personligt indblik i kampen mod kræft, og hvorfor vi mener, det er vigtigt at blive mindet om livets skrøbelighed i sit daglige Instagramfeed.
 
#ugensfighter
Kræftens Bekæmpelse bruger Instagram til at fortælle om organisationens arbejde med forskning, forebyggelse og patientstøtte. Men da den største kamp mod kræft dagligt udspilles i mange danske familier, vil vi ikke kun fortælle, hvordan Kræftens Bekæmpelse arbejder for kræftsagen.
 
For at give et konkret, virkelighedsnært og personligt billede af livet med kræft beder vi patienter, pårørende og professionelle om at overtage Instagram-roret. En uge af gangen får de frit spil til at sætte billeder på deres hverdag med kræft. Vi kalder det #ugensfighter, for fælles for dem alle er, at de kæmper mod kræft. 
 
Forbillede for andre
Vores første ugens fighter var Séverine, der instagrammede i den kritiske uge, hvor hun fik fjernet begge bryster. Ærligt og selvironisk fortalte Séverine om overvejelserne om at vågne op brystløs, om hedeture, når man ikke er fyldt 40 endnu, og om at sminke sig, når kemoen har taget øjenbryn og -vipper. Gennem sin mobil tog hun os med på Rigets kirurgiske afdeling og delte sine oplevelser derfra.
 
Séverine blev mødt med massiv opbakning og emoji-hjerter fra følgerne på Instagram. De ønskede god bedring og gav hende stor anerkendelse for at turde tage os så tæt på. Ikke mindst fik hun mange kommentarer fra andre kvindelige kræftpatienter. De fandt en, de kunne spejle sig i, og som satte ord og billeder på mange af deres udfordringer og følelser.
 
Livet uden filter. Det eneste filter er Earlybird eller X-Pro II
 
RIP boobies
Vi har nu kørt seks omgange af #ugensfighter. Udfordringen var i starten at finde fightere, der havde lyst til at lukke os ind i deres op- og nedture og kampen mod kræft. Efterhånden er det vendt, så vi selv får henvendelser fra folk, der gerne vil være ugens fightere.
 
Vigtigst er, at vi kan fornemme, at ugens fightere kan klare eksponeringen, for det er jo en sårbar situation at inddrage fremmede i sit privatliv. Kræftens Bekæmpelses Instagramprofil er ikke stor, men vi kører ofte crossmedia med vores Facebooksider, hvor vi har over 900.000 følgere.
 
For hver runde #ugensfighter bliver vi skarpere på retningslinjer for profilen. I første omgang #ugensfighter var vi for eksempel ikke opmærksomme på, at profilen ude af vores hænder kunne ende i billeder, der clashede med Instagrams forbehold mod nøgenhed. Nu står der i vores retningslinjer, at nøgenhed ikke går an. Men det havde vi ikke fortalt vores første fighter, så hun postede et ”RIP Boobies”-billede før operationen og efterfølgende et billede af hendes nye, rekonstruerede bryster. Heldigvis har Instagram ikke censureret os endnu.
 
Tæt på grænsen: børnekræft
Men en ting er Instagrams principper. Noget andet er de uskrevne regler for, hvor tæt vi bør gå i forsøget på at dokumentere dagligdagen og sætte billeder på tankerne. Hvor tabubelagte emner og ufiltrerede billeder vil vores følgere se?
 
Konsekvenserne af at smide billeder af sygdom ind i et feed med landskaber, søndagskager og puddleshots hos hundredvis af mennesker mærkede vi især, da en mor til en 4-årig datter med hjernekræft var ugens fighter. Hjernescanninger og en lille pige i hospitalsseng var barskt. Temaet resulterede i nogle unfollowers. Her nåede vi grænsen for, hvor tæt på vi kan gå. På den anden side – hvis Kræftens Bekæmpelse ikke viser den side af livet, hvem gør så?
 
Hvem er bedre til at sætte billeder på livet med kræft end kræftramte selv?
 
Fælles kamp
Kampen mod kræft kæmpes ikke kun af patienter og pårørende. Den kæmpes også af en masse ildsjæle, som blandt andet arbejder på at løse kræftens gåde, på at blive bedre til at behandle og på at støtte de kræftramte bedst muligt. Deres kamp vil vi også gerne vise.
 
Ugens fightere tæller derfor også indtil videre kræftlæger og -forskere. Fightere, der har ladet os kigge ind i laboratoriet og i billeder fortalt om deres arbejde med mikroskoper, vævsprøver og varmeskabe. Fightere, der har taget os med på operationsstuen og vist os, hvordan en prostata ser ud, når den ligger der skiveskåret på et fad, klar til at blive undersøgt af vævslægerne.
 
 
 
Billeder rykker os tættere på hinanden
Billederne af hverdagens kræftkæmpere er mange og ikke mindst mangfoldige. Men hvorfor er det så vigtigt at give patienter, pårørende og professionelle kræft-bekæmpere en stemme?
 
Kræft er den sygdom, flest danskere dør af. Trods, at der i fremtiden vil være flere, der får kræft, er der heldigvis også en positiv udvikling – flere og flere overlever nemlig sygdommen eller har mulighed for at leve med den. Sagt med andre ord: Kræft bliver en del af hverdagen for mange mennesker.
 
Vi tror, at ved at sætte personlige billeder på, hvad det vil sige at have kræft inde på livet, gør vi det lettere at berøre emnet. Vi ser, at nogle af fighterne er forbilleder for andre, der står i lignende situation. Og for de følgere, som ikke er patienter og nære pårørende, håber vi, at billederne kan være med til at nedbryde tabuer og hjælpe andre til at håndtere dét, at en nabo, kollega eller ven får kræft.
 
Vi bør kunne tale om angst og bekymring. Det skal ikke være svært for den efterladte at vise sin sorg. Det må ikke være pinligt at være skaldet, mangle et bryst eller have stomi. Vi skal kunne have en dialog uden filter. Og vi håber, at #ugensfighter-billederne kan hjælpe den dialog på vej.
 

Relaterede artikler

Kick ass Insta-ads - I dag klipper Instagram snoren for reklamer på platformen. Nu kan danske annoncører også markere sig på det sociale medi...
Fra Instagram til Instagrim - Instagram har chokeret de 400 mio. brugere verden over, der dagligt bruger tjenesten. På få år er Instagram blevet et af...

Giv din stemme

14 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

67 JOB

Praktikant

Se alle job Indryk job

Job

Praktikant

Frist: 18. december

Senior Communication Manager

Frist: 23. november

Public Affairs rådgiver

Frist: 21. november
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.