Kongemord og afmonterede kaniner

Den korte valgkamp mellem S og V blev oplevet lang. Nu er den slut, og det vil publikum næppe begræde.

Verden er blevet tryggere de sidste 20 dage, hvor vi har oplevet, at Osama bin Laden og hans ekstremister er reduceret fra monstre til indkredsede og jagede mænd. Derfor var Nyrups timing af, at vi skulle holde sammen i en utryg verden, perfekt som startskud – men derefter fik lysten til forandring og fornyelse unægtelig råderum. Ja, valgkampen blev afgjort tre dage inde, da Socialdemokatiet skulle annoncere sin endnu strammere udlændingepolitik. Det blev åbenbart, at borgmesterdemokraterne og Auken-fløjen var uenige, og at Karen Jespersen var sendt i byen uden et konkret forslag til stramninger af familiesammenføringer. Hvordan holde sammen på Danmark, når man ikke kunne holde sammen på sig selv. Nyrup faldt på den splittelse i Socialdemokratiet, han selv via kongemord kom til fadet på. En polariseret udlændingedebat går ligesom EU-spørgsmål midt ned gennem Socialdemokratiet. Det er kort sagt et tabertema.

Det delingsproblem har Anders Fogh ikke i samme grad. Og de to andre nypolitiske temaer, der optager vælgerne mest: Sundhed og alderdom, håndterede han også på Tony Blair’sk vis. Der har ikke meget for en socialdemokratisk skræmmekampagne at komme efter.

Samtidig har Venstre virkelig øvet sig i at afmontere kaniner. Valget har denne gang været endnu mere taktisk metadiskuterende end nogensinde før. Fogh har hele tiden fortalt, at Socialdemokraterne var desperate og ville gå i skræmme-mode, og har derved reduceret mulige kaniners vægt og betydning på forhånd. Hidkaldte retoriske eksperter som fx Klaus Kjøller, Christian Kock og diverse bureaudirektører har intensivt kommenteret alt fra valgslogans i starten, over de iscenesatte "jeg møder folket-tourneer" og til hvilken retorisk taktisk, der nu vil blive valgt. Derved er fortællingerne fortalt på forhånd, og det hele er endt dér, hvor symbolpolitiske valgkampe let kan ende: I meget forudsigelige markeringer. Så når TV 3 tirsdag aften har annonceret Manchester United mod Bayern München som ”det underholdende valg” er det nok udtryk for en positionering, der har noget på sig.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også