Kongemord og afmonterede kaniner

Skrevet af

Ikke angivet

339 artikler

0 indlæg

Den korte valgkamp mellem S og V blev oplevet lang. Nu er den slut, og det vil publikum næppe begræde.

Verden er blevet tryggere de sidste 20 dage, hvor vi har oplevet, at Osama bin Laden og hans ekstremister er reduceret fra monstre til indkredsede og jagede mænd. Derfor var Nyrups timing af, at vi skulle holde sammen i en utryg verden, perfekt som startskud – men derefter fik lysten til forandring og fornyelse unægtelig råderum. Ja, valgkampen blev afgjort tre dage inde, da Socialdemokatiet skulle annoncere sin endnu strammere udlændingepolitik. Det blev åbenbart, at borgmesterdemokraterne og Auken-fløjen var uenige, og at Karen Jespersen var sendt i byen uden et konkret forslag til stramninger af familiesammenføringer. Hvordan holde sammen på Danmark, når man ikke kunne holde sammen på sig selv. Nyrup faldt på den splittelse i Socialdemokratiet, han selv via kongemord kom til fadet på. En polariseret udlændingedebat går ligesom EU-spørgsmål midt ned gennem Socialdemokratiet. Det er kort sagt et tabertema.

Det delingsproblem har Anders Fogh ikke i samme grad. Og de to andre nypolitiske temaer, der optager vælgerne mest: Sundhed og alderdom, håndterede han også på Tony Blair’sk vis. Der har ikke meget for en socialdemokratisk skræmmekampagne at komme efter.

Samtidig har Venstre virkelig øvet sig i at afmontere kaniner. Valget har denne gang været endnu mere taktisk metadiskuterende end nogensinde før. Fogh har hele tiden fortalt, at Socialdemokraterne var desperate og ville gå i skræmme-mode, og har derved reduceret mulige kaniners vægt og betydning på forhånd. Hidkaldte retoriske eksperter som fx Klaus Kjøller, Christian Kock og diverse bureaudirektører har intensivt kommenteret alt fra valgslogans i starten, over de iscenesatte "jeg møder folket-tourneer" og til hvilken retorisk taktisk, der nu vil blive valgt. Derved er fortællingerne fortalt på forhånd, og det hele er endt dér, hvor symbolpolitiske valgkampe let kan ende: I meget forudsigelige markeringer. Så når TV 3 tirsdag aften har annonceret Manchester United mod Bayern München som ”det underholdende valg” er det nok udtryk for en positionering, der har noget på sig.

Relaterede artikler

Rosen skal ha’ en anden lyd - Socialdemokratiet har en plan for, hvordan partiet kan blomstre op på ny – den er hentet lige fra erhvervslivet, og der...
Skal Mogens Lykketoft være forward i Milan FC? - Efter en lang karriere i dansk kommunalpolitik er der varme rygter om, at Mogens Lykketoft skifter til Milan FC, hvor ha...
Opgøret med nyhedstrekanten - Avislæserne vil have dybde og perspektiv. De vil ikke bombarderes med hurtige nyheder og underholdning. Og det er præcis...
Haves: nyheder - Ønskes: indsigt - Kan aviserne gøre noget for det oplyste demokrati – og samtidig for deres egen fortsatte eksistens? Nøglen til dét er ...
Forstå Christian Kock! - Hvor tit taler vi ikke om informationsforstoppelse og bunken af ulæste aviser. Og hvor stadig oftere hører man ikke udme...
Med røven i klaskehøjde - Kommunikationsforums Kasper Fogh Hansen drog på Borgen til en samtale med Lykketofts nye personlige rådgiver om moderne ...
Share of Silence - Foghs brandingstrategi - Her-kommer-dansk-politiks-Lance Armstrog-ned-fra-bjergene-og-sætter-tingene-på-plads-hjemkomst. En hjemkomst, der bevist...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

37 JOB

Kommunikationspraktikant

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Digital Marketing Specialist

Frist: 9. december

Pressekonsulent

Frist: 16. december

Digital konsulent

Frist: 17. december kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.