Konferencen om storytelling

I forbindelse med udgivelsen af bogen Historiefortælling – i praktisk kommunikation, inviterede Roskilde Universitetscenter, Roskilde Universitetsforlag og Advice A/S til en konference om historiefortælling på Roskilde Universitetscenter den 3. juni. Kforum var medarrangør. Se her PowerPoints fra nogle af foredragsholderne.

Historiefortælling – eller storytelling- har i de seneste år fået stor opmærksomhed fra erhvervsliv og kommunikationsstudier på universiteter og journalisthøjskoler. I bogen fokuseres på historier som kommunikationsform og kontekstens betydning i denne sammenhæng.

Hvis man hører til dem som mener, at begrebet storytelling er ved at blive et udvandet begreb, kan man med stor fordel læse bogen. Her afgrænses historiebegrebet i forskellige kommunikative sammenhænge, og en række arbejdsmetoder inden for feltet bliver konkretiseret.

Bogen indeholder bidrag fra forskere og praktikere og berører flere forskellige genstandsfelter: værdikommunikation og branding, ledelse og dialog i virksomheder, mundtlig kommunikation, film og tv-programmer, læge-patientsamtaler og terapi.
I 10 kapitler går forfatterne tæt på de metodiske sider af historiefortælling. De betragter konteksten for fortællingerne som meget betydningsfuld. Det er en ny tendens inden for historiefortælling og behandles grundigt i flere kapitler.

På konferencen deltog en lang række af bogens forfattere. De præsenterede forskningsresultater og - metoder i et spændende program, der viste behovet for at udveksle erfaringer på tværs af brancher og faglige traditioner.

De to praktikere, Gitte Rosholm fra Advice A/S og Jens Almegaard fra TDC, fortalte om deres arbejde med historiefortælling i praktisk kommunikation, og lektor Susanne Kjærbeck holdt et oplæg om modtageren som medfortæller. Hun dokumenterede sine påstande ved brug af dialogtekster.

Redaktør på bogen er Susanne Kjærbeck. Med stor indsigt i emnet har hun formået, at skabe stor bredde i tematik og tilgange til historiefortællingen som metode. En metode, der både kan skabe dialog med medarbejdergrupper, og til brug for organisationens eksterne kommunikation.
Alt i alt bød konferencen på syv oplæg og efterfølgende debat med et aktivt publikum.


Download her Ralf Lodberg og Timme Bisgaard Munks slides fra Konferencen her


Download her Gitte Rosholms slides fra konferencen her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også