Kommunikativ oprustning i Finansministeriet

Finansministeriet opruster på kommunikationsfronten og ansætter for første gang en professionel kommunikationsmedarbejder. Jobbet er slået op på Kforum, og vi fangede informationschef Mikkel Faurholdt mellem finanslovforhandlingerne for at høre om jobbet.

Hvorfor opruster I på kommunikationsfronten?

Hidtil har der kun være én til at tage sig af hele husets kommunikation. Det vil sige, jeg har varetaget opgaverne for både ministeren og ministeriet. Dét holder ikke. Når man arbejder på den måde, sætter man sig så at sige mellem to stole. Det er umuligt både at fungere som særlig rådgiver (spindoktor, red.) for ministeren og varetage al den apolitiske kommunikation, som der også er i et ministerium. Derfor har vi brug for en medarbejder, der kan tage sig af husets kommunikation, mens jeg skal optræde i den rolle, som egentlig er min stilling: at være særlig rådgiver for finansministeren.

 

Hvordan adskiller jeres nye kommunikationsmedarbejder sig fra en spindoktor?

Han eller hun skal varetage selve ministeriets interesser, ikke de politiske interesser. Man kan sige, at min egen rolle er tæt knyttet til finansministeren. Hvis han ryger ud, så ryger jeg også ud. Vores nye kommunikationsmedarbejders arbejde bliver derimod ikke koblet til partifarver. Vedkommendes stilling er derfor præget af en helt anden kontinuitet end min. Finansministeriet har meget kontakt til offentligheden, som ikke har noget med konkret politik at gøre. Den kommunikation skal professionaliseres af vores nye medarbejder. Indtil nu har jeg jo faktisk haft to jobfunktioner, men fremover skal de to stillinger altså deles ud på to forskellige personer. På den måde kan jeg koncentrere mig om mit arbejde for ministeren.

 

Hvad skal jeres nye kommunikationsmedarbejder arbejde med?

Nu er det en helt nyoprettet stilling, så medarbejderen får selv rig mulighed for at præge arbejdets indhold. Men han eller hun skal blandt andet have ansvaret for ministeriets kontakt til pressen og offentligheden. Huset udgiver mange publikationer til mange forskellige målgrupper. Nogle publikationer er rettet mod borgerne, mens andre er til kommuner, regioner, eksperter, økonomer m.m. Derfor har vi brug for en professionel kommunikatør, der kan tilpasse kommunikationen til de forskellige målgrupper. Vi vil gerne have udbedret kendskabet til ministeriets publikationer, og det bliver vores kommunikationsmedarbejders ansvar. Huset er fyldt med specialister og økonomer, der er med til at udarbejde vores publikationer. Kommunikationsmedarbejderen skal ikke være tekniker i dén forstand, men skal være med til at formidle alt det, som teknikerne når frem til. Der er et ret stort mediepres mht. fakta og statistikker, og vi har brug for en, der kan tage sig af den slags spørgsmål. Derudover skal vores nye medarbejder være med til at forbedre vores webkommunikation til glæde for både presse, borgere m.fl.

 

Hvad skal medarbejderen absolut ikke arbejde med?

Den kommende medarbejders opgaver stopper ved glasdøren inde i Finansministeriet. Bag den er ministersekretariatet, hvor betjeningen af finansministeren foregår. Fremover skal jeg koncentrere mig om at operere bag glasdøren - og ikke længere varetage de kommunikative opgaver på begge sider. Det betyder, at den nye medarbejder får frit spillerum til at tilrettelægge og udvikle den del af ministeriets kommunikation, der ikke er knyttet til selve finansministeren. Her er dog også rigeligt at tage fat på.

 

Hvilke kvalifikationer lægger I vægt på hos den person, som I søger?

Det er klart, at en kommunikationsmæssig baggrund er afgørende. Personligt går jeg mere op i, hvad folk har prøvet og kan - og ikke hvad man har papir på, at man en gang har lært. Ministeriets nye medarbejder vil formentlig være en person, der forstår at se mulighederne i tørre tal og grafer og som kan omdanne informationerne til noget, almindelige mennesker kan forstå. En person med bred, samfundsmæssig forståelse og med evnen til at agere i en politisk styret organisation. Og ikke mindst forestiller jeg mig, at medarbejderen vil have en udpræget sans for at prioritere. Men jeg skal skynde mig at sige, at det ikke er mig, der ansætter vedkommende. Det gør huset - dem på den anden side af glasdøren.

 

Hvad er jobbets største udfordring?

Det bliver uden tvivl at få "regnedrengene" i ministeriet til at spille med på de vilkår, der er vigtige i kommunikationsarbejdet. Med et glimt i øjet kan jeg vist godt sige: Tro mig, dét bliver en opgave! Forståelsen for mediernes vilkår, arbejdsforhold, deadlines og kravet om at præsentere informationer på en journalistisk tilgængelig facon er ikke nødvendigvis noget, som systemet tilrettelægger sit arbejde efter. Så ud over at skulle have kommunikative færdigheder og erfaring skal den nye medarbejder være gearet til at møde en verden, der ikke har for vane at tænke på kommunikationen fra første færd.

 

Hvordan opfatter du jeres hidtidige kommunikation?

Finansministeriet er en slags overbygning på den offentlige administration i staten. Derfor er det også paradoksalt, at vi er blandt de sidste til at professionalisere vores kommunikation. Jeg er glad for, at det nu lykkes. De fleste andre ministerier og styrelser har kommunikationsfolk ansat. Fx ligger der tre styrelser under Finansministeriet, som allerede har flere kommunikationsfolk ansat, så det er på høje tid, at Finansministeriets departement følger efter og bliver bedre til at målrette kommunikationen.

 

Hvad kan I blive bedre til?

Blandt andet kan vi blive meget bedre til at betjene både medierne og offentligheden. Og netkommunikation er også et punkt, der kan forbedres. Der skal helt sikkert sættes nogle mål for vores fremtidige kommunikation. De mål skal vores nye medarbejder være med til at fastsætte, ligesom vedkommende skal arbejde med på, at vi når målene. Generelt er der kommet meget mere fokus på kommunikation i det offentlige. Man er blevet mere bevidst om, hvor vigtigt det er at have professionelle kommunikatører tilknyttet. Derfor er det også vigtigt, at Finansministeriet opruster nu.

 

Hvis du synes, at stillingen som kommunikationsmedarbejder i Finansministeriet lyder som lige noget for dig, så er det bare om at søge. Du kan se stillingsopslaget her.

 

 

Mikkel Faurholdt, 39 år.
Forfatter til bøgerne "NINN - Historien om Erik Ninn-Hansen", 1994 (sammen med Svend Gunbak) og "Det Konservative Blodbad", 2000.
Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole 1994
Journalist ved Erhvervs-Bladet, Magisterbladet, BT og Jyllands-Posten (1994-2000)
Informationschef ved TvDanmark A/S (2000-2001)
Pressechef i Venstre (2001-2005)
Informationschef/særlig rådgiver i Finansministeriet (2005-)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også