Kommunikationsrådgivere på direktionsgangen?

I øjeblikket kører der en historie i flere medier om, at PR skulle være mere effektiv end reklame. Reklame rammer i flæng hedder det, mens PR rammer lige i målgruppen. Det sidste udsagn kan måske være rigtigt nok, men undersøgelsen er naturligvis fup og fidus og beskylder reelt alle virksomheder, der bruger reklame for at hælde deres penge ud af vinduet. Men hvilken virksomhed ved deres fulde fem ville bruge 25 øre på reklame, hvis ikke man har en klar formodning om, at det virker? Det er kun hvis man har alvorlige mindreværdskomplekser, at man lukker sådan nogle “analyser” ud.
af Joachim Sperling

Teksten er fra Business.dk

PR-branchen har altid været lillebror i forhold til reklamebranchen, men de seneste brancheanalyser viser, at billedet er ved at ændre sig. Flere PR-bureauer er begyndt at vokse op over en kritisk størrelse, og samtidig kan branchen rekruttere fra en bred vifte af uddannelsesretninger. I forhold til reklamebranchen, hvor der er mange halvstuderede røvere, er uddannelsesniveauet givetvis højere i PR-branchen. Og kommunikationsbranchen skaber værdi – ingen tvivl om det.

Men nogle er begyndt at tage sig selv lidt for alvorligt - efter min smag. For det hedder sig nu, at PR-branchen nu for alvor har kæmpet sig vej ind i direktionslokalerne – senest i Børsen Mediemarked sidste onsdag:

»Vi er solidt forankret i direktionslokalerne og er dermed med til at lave de overordnede kommunikationsstrategier. Det er med til at øge brancheglidningen fra reklame til PR,« siger Nils Rasmus Hansen, der heller ikke frygter, at en kommende recession vil påvirke PR-væksten.

Det er rigtigt at en lille klub på måske 25 kommunikationsrådgivere har fået adgang til de tunge direktionslokaler, men der er lang vej til McKinsey. Af Børsens brancheanalyse kan man nemlig se, at stort set ingen bureauer formår at omsætte for mere end 1 million kroner pr medarbejder. Bevares 1 million lyder af måske af meget, men hvis der skal være et overskud i virksomheden, betales husleje og afholdes øvrige omkostninger, er der ikke meget tilbage til at aflønne de medarbejdere, der ifølge Nils Rasmus Hansen skal rådgive administrende direktører. Derfor er et kvalificeret gæt, at gennemsnitslønnen for selv erfarne kommuniktionskonsulenter ikke ligger meget højere end 45.000-50.000 kroner. Mange tjener naturligvis langt mindre, for tommelfingerreglen er, at lønudgifterne ikke må udgøre mere end 35-40 pct af bureauets bruttofortjeneste, hvis forretningen skal hænge ordentligt sammen. Men sammenligner vi de lønninger med hvad erfarne managementkonsulenter hiver hjem, så er der langt igen. For jeg er ret sikker på, at de tjener omkring det dobbelte - nogle langt mere. Det gør de, fordi de netop kan begå sig på direktionsgangen, hvad jeg altså tvivler på at ret mange kommunikationsfolk kan.

Det som både kommunikations- og reklamebranchen savner er rådgivere, der kan tænke på tværs af de forskellige kommunikationsværktøjer ud fra en samlet ide om hvordan virksomheden skal styre sit omdømme og markedsføre sine produkter. Selv i virksomhederne er kommunikationsenheden ofte adskilt fra marketing, og derfor er det to forskellige verdener, der bekriger hinanden, når de kan komme afsted med det.

Hvis det budskab kan trænge igennem på direktionsgangen, kan der skabes værdi.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også