Søren Schultz Jørgensen: "Det, der sker for kommunikationsfagene i øjeblikket, er en stadig hårdere strategisk gearing af kommunikationsfagets ydelser." Foto: Camilla Utke Schiøler
Hvis du ikke kan dokumentere dit arbejde, så gør andre det
Men der er også andre forandringer, som ikke nødvendigvis er drevet af en teknologisk udvikling, og det er de nye strategiske krav til kommunikatørerne.
”Det, der sker for kommunikationsfagene i øjeblikket, er en stadig hårdere strategisk gearing af ydelserne,” forklarer Søren Schultz Jørgensen. ”Det kommunikationsfolk kan, og det de forventes at kunne, er, at de i stadig stigende udstrækning kan understøtte og hjælpe kerneaktiviteterne i de organisationer og virksomheder, de er i. Det kan være inden for det forretningsmæssige, det politiske eller i det administrative.
Kommunikationsfolk skal simpelthen kunne godtgøre og vise, at de styrker virksomhedens position. De krav er steget, og de er blevet accelereret af teknologien, der gør det muligt at monitorere, dokumentere og analysere data.”
De redskaber, der giver mulighed for at analysere kommunikation, skal kommunikationsfolkene erobre og beherske, hvis de vil bevare den faglige styring med deres fag, mener Søren Schultz Jørgensen og advarer om, at hvis kommunikationsfolkene ikke er med til at analysere og dokumentere processer, der handler om, hvordan man skal forstå borgere og brugeres adfærd, så er der nogle andre, der vil gøre det.
Man skal som minimum sandsynliggøre, at de tiltag, man vil bruge tid og penge på, skaber værdi for arbejdspladsen.
– Uffe Lyngaae