Kommunikationschefer i TVs svingdør

Der er andet og meget mere end presse relationer i en kommunikationschefs dagligdag.

Der er mange gode kommunikationschefer, der er tidligere fremtrædende journalister. Fx Kirsten Bohl i Kræftens Bekæmpelse og Anna Vinding i DSB for nu at nævne kvinder. Der er også mange, der ikke har passet i rollen. Fx Monica Ritterband i Carlsberg, Anette Juhler Kjær i Danisco og senest Eva Jørgensen, der ifølge ISS for ¾ år siden i hvert fald ikke blev valgt, fordi hun var kendt Tv-vært og nu i hvert fald ikke forlader det som andet end en knalddygtig pige.

 

Nu er motivforskning jo ikke så interessant. Og Eva Jørgensen er nok bare faldet for et bedre job for hende. Men strukturelle betragtninger er måske lærerige. Det de store danske koncerner skal tænke over er vel, at presse- og tv-kontakten nok er vigtig for topledelsen, men ikke nødvendigvis betinget af personlige netværk. Og frem for alt langt fra det eneste vitale for en moderne kommunikationschef.

 

Man skal være stærk på analyse og forretningsstrategi. Man skal kunne forstå og facilitere kommunikationsprocesser til alle mulige netværk og interne og eksterne stakeholdere. Og man skal selvsagt kunne alt om internet og intranet. Man skal kunne samarbejde med human resource og marketing afdelinger og lave forandringsprocesser, man skal stille op til roadshows og investorpræsentationer og … listen er lang allerede inden alle de daglige småopgaver med medarbejder- og kundeblade, skolebesøg og naborelationer er nævnt.

 

Så er vi nok dér hvor topjournalisten hverken fra sit fag slet ikke fra sin (oftest stærkt begrænsede) ledererfaring har fortrin for andre. Så hvis nogen skulle savne sit 1000% mere synlige og mindre sammensatte job, er det ikke noget under.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job