Kommunikationsbranchen under lup

Hvordan står det egentlig til med kommunikationsbranchen? Det spørgsmål har Kforum stillet de sidste par uger her på sitet. Mange har svaret, og vi er nu klar til at præsentere resultaterne. Få svarene på, hvad de andre mener om markedet og branchen. Kforum - vi deler din viden.

 Se statistikken i procent her

 

 Se statistikken i et diagram her

 

 

Markedet er sløret

Er det blevet lettere at tjene penge i branchen? Det er en del af besvarelserne enige i. De fleste er dog hverken enige eller uenige. Der er altså på den ene side gode vækstbetingelser og højkonjunktur i samfundet. På den anden side er konkurrencen også blevet hårdere. Over 50 % mener, at mere krævende kunder komplicerer billedet og gør det sværere at tjene penge. Det er prisbevidste og krævende kunder, som man ikke kan sælge timer på over 1200 kr. til. De stiller krav til effektmålinger og value for money. Et overvejende flertal mener også, at man skal lave mere for at holde skruen i vandet. Der skal mere newbizz til for at få det til at løbe rundt i dag. Det ser altså umiddelbart ud til at være et uklart billede af mulighederne for at tjene penge. På den ene side mener en del (22 %), at det er blevet lettere at tjene penge. På den anden side, er der klar enighed om, at det på mange områder at blevet svære at tjene penge. Konklusionen er nok, at den generelle højkonjunktur betyder, at der er mange kunder med mange penge samtidig med, at kunderne stadig stiller større krav. Det er således på en og samme tid blevet letter og sværere at tjene penge.

 

Branding er og bliver centralt

At markedsgørelsen af den offentlige sektor betyder et større behov for branding af offentlige virksomheder er der stor enighed om (66 %). Der er også stor enighed om (ca. 40 %), at corporate branding og product branding er områder, som virksomheder efterspørger for alvor nu. Samtidig er der imidlertid også rimelig enighed om, at branding- og storytellingbølgen har toppet (ca. 35 %). Umiddelbart ligner det en uoverensstemmelse i besvarelserne: på den ene side efterspørges der mere branding, på den anden side har brandingbølgen toppet. Årsagen til denne uoverensstemmelse kunne være, at markedet bliver ved med at efterspørge disse klassiske konsulentydelser samtidig med, at konsulenterne fokuserer på andre, nye og hippe ting, som de finder mere interessante. Konsulenterne er altså lidt foran markedet, kunne man sige. Konklusionen må nok være, at branding er og bliver en central del af kommunikationsbranchen – om konsulenterne allerede er videre.

 

Pressemeddelelsen er her stadig

Der er en lille overvægt, der mener, at det er blevet sværere at komme igennem til de traditionelle massemedier med pr-budskaber end for få år siden. Der er imidlertid ingen, der har taget konsekvensen og droppet den nedslidte pressemeddelelse. 50 % er dog også uenige i, at pressemeddelelsen skulle være død og virkningsløs. Konklusionen er, at man ikke bare sådan lige forlader den gode gammeldags pressemeddelelse. Meget er altså endnu, som det plejer.

 

Værdier og visioner er vejen frem

Selvom meget er, som det plejer, skal der alligevel noget nyt til for at have en succesfuld forretning. Og hvad gør man så, nu hvor det tilsyneladende er blevet vanskeligere at få sit budskab frem? Undersøgelsen viser, at den klareste tendens er, at virksomheder bruger mange flere ressourcer på at arbejde åbenlyst værdiorienteret internt og eksternt. Der er fokus på corporate values, corporate governance og CSR i stor stil over det ganske land. Over 60 % af besvarelserne er enige i dette. Virksomhederne er også optaget af at få styr på, hvad virksomhedens vision er. Det viser 48 % af besvarelserne. Man kan altså ikke bare fortsætte, som man plejer uden, at visionen er på plads. Man må være mere værdibevidst og politisk korrekt for at overleve i det politisk korrekte Danmark. Konklusionen er, at man som moderne virksomhed er nødt til at forholde sig til, hvad ens vision er, og hvilken vej man skal gå, for at overleve. En vej, som man ikke bare kan betræde, som man har lyst, men kun hvis ens værdier er klart profileret og på linje med samfundets fælles værdier.

 

Outsourcing, globalisering, oplevelsesøkonomi og den digitale fremtid

Ud over, at man som virksomhed skal forholde sig til visioner og værdigrundlag, bliver et nyt stort vækstområde i fremtiden oplevelsesøkonomien. 50 % mener således, at oplevelsesøkonomien er en af de vigtigste tendenser lige nu, og at den over de næste ti år vil forandre den danske økonomi for altid. Konklusionen er, at oplevelsesøkonomien måske er vejen frem for Danmark. Dette gælder i særlig grand nu, hvor outsourcing og globalisering tager til. Det mener i hvert fald 43 % af respondenterne.

 

Digitaliseringen tager til

Hele 75 % af respondenterne mener også, at alle funktioner og servicetyper bliver digitale i fremtiden. Konklusionen på dette er, at firmaets hjemmeside bliver virksomhedens vigtigste kommunikationskanal fremover, og at omverden efterspørger omfattende digitale serviceydelser.

 

Udefrakommende faktorer betyder mere

Der er dog også andre udefrakommende faktorer, som virksomhederne har opmærksomheden rettet mod. Eksempelvis mener 35 %, at man ikke kan drive virksomhed i dag uden at tænke grundigt over miljømæssige hensyn. 37 % mener, at risikosamfundet er blevet til virkelighed. Krige, katastrofer og terror er fænomener, som presser sig på og pt. spiller en stor rolle i mange af de store danske virksomheder. På den baggrund er det tydeligt, at en moderne virksomhed tilsyneladende også i stigende omfang er nødt til at forholde sig til flere udefrakommende faktorer end tidligere. Omverdenen banker på og skaber tumult med orkanstyrke, jordskælv og flodbølger. Det betyder et stigende behov for risikokommunikation og risk-management. Konklusionen er, at en virksomhed må bruge ressourcer på at forsøge at forudsige fremtiden: hvilke krav vil kunderne stille til miljøpolitikken, og hvilke katastrofer vil indtræffe? Hvad er vores modsvar og forebyggelse?

 

Arbejdet er stadig lige kedeligt

Det går måske meget godt for de fleste virksomheder. Men arbejdet i kommunikationsbranchen bliver ved med at være lige kedeligt. Der skal laves foldere, pressemeddelelser og hjemmesider i metermål. Det sjove strategiske arbejde fylder ikke meget, og størstedelen er ensformige operationelle opgaver. Kunderne bruger stadigt alt for meget branchen til outsourcing af det kedeligste kommunikationsarbejde. Det mener i hvert fald over 50 % af respondenterne.

 

Meget er det samme, men lidt nyt er der også

Meget er altså stadig det samme. Det handler om branding og om at få hjemmesiden på skinner. Det handler om at komme igennem med sin pressemeddelelse og om at arbejde målrettet med sine visioner og sit værdigrundlag. Men selvom meget er ved det gamle, er der alligevel også noget, der er nyt. Det nye er, at der er kommet øget fokus på branding af den offentlige sektor, risikokommunikation, outsourcing, CSR, den omsiggribende digitalisering i dybden og oplevelsesøkonomien. Konklusionen på undersøgelsen er altså, at praksis i høj grad ligner sig selv, mens nye temaer presser sig på. Alting må forandres, for at det kan forblive det samme.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også