Kommunikation og forandring

Skrevet af

Redaktionen Kforum

949 artikler

57 indlæg

Artiklen tegner konturen af et forholdsvis nyt område, nemlig forandringskommunikation i organisationer. Vi beskriver først nærmere, hvad forandring er og hvilke nye krav, de mange forandringer stiller til lederens kommunikative kompetence og handlen. Dernæst går vi tæt på menneskers forskellige modstand og reaktioner på forandringer. Her henter vi bl.a. inspiration fra politisk kommunikation. Artiklens tredje del handler om virksomheders kommunikation af forandringer. Her inddrager og trækker vi på erfaringer fra sundhedsoplysningen, som har mere end 50 års erfaringer med at påvirke menneskers holdninger og adfærd. Vi omtaler til slut en række metoder og værktøjer, man kan bruge, når man skal løse én af de helt store udfordringer inden for kommunikation af forandringer: Hvordan kan man bedst muligt oversætte forandringen og gøre den relevant for hver enkelt medarbejder?

Læs artiklen kommunikation og forandring – kunsten at skabe et bedre i morgen af Leif Pjetursson og Helle Petersen i pdf her

Artiklen er fra bogen:

MODTAGEREN SOM MEDPRODUCENT
Forfatter: Jørn Helder og Leif Pjetursson (red.)
Forlag: Samfundslitteratur
2 udgave 19-08-2002
ISBN: 8759310006
430 sider
Pris: 298,00

















Relaterede artikler

Dialog til en forandring - Lederes kommunikative evner har stor betydning for, om de kan opnå succesfulde forandringsprocesser. Det gælder både for...
Metaforers magt - Få ting er så umiddelbart anvendelig som både kommunikations- og ledelsesredskab som metaforer. Vi er alle sprogets mari...
Sats på sure medarbejdere - Brok er godt. Vejen til succes er brokkeri og sure medarbejdere. Jo mere jo flere jo bedre. For brokkerne ser hinanden...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

49 JOB

Kommunikationschef

Se alle job Indryk job

Ugens profil

Troels Karlskov

Troels Karlskov er ny pressechef i Topdanmark, landets næststørste pensions- og forsikringsselskab. Han tiltrådte stillingen 1. april 2021.

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.