Kommunikationens død og genopstandelse

Kommunikationen har som disciplin sejret ad helvede til. Kommunikations-platforme skyder op som paddehatte - og alle er enige om, hvor livsnødvendig god kommunikation er. Men det er stadig bare det sidste lag fernis. Først når kommunikationsfolk bliver udviklere bliver kommunikation en naturlig del af hele produktet og oplevelsen.
Flere og flere bliver uddannet i kommunikation, og alle fra Danmarks Sportsfiskerforbund til Kammeradvokaten søger kommunikatører. Det er faktisk aldrig gået bedre for vores kære k-fag. Så godt, at kommunikationsfolket ligefrem har sejret sig selv ihjel.
 
Alt kommunikerer
Services, produkter og adfærd - alt er kommunikation. Volkswagens snyde-software er produkt-kommunikation, der er svær at tøjle for selv den skarpeste krise-kommunikatør. Nykredits gebyrstigninger er adfærds-kommunikation, der er blevet til et gigantisk kommunikativt selvmål, mens gratis pandekagedej om fredagen er superenkel service, der opbygger kundeloyalitet og giver kunder et positivt budskab at fortælle videre
 
Nordeas Thorben Sander er dog nok snarere død end genopstået.
 
Pointen er, at den klassiske model med afsender-budskab-modtager er godt og grundigt udfordret, fordi kommunikatøren ikke tilnærmelsesvis har eneret til budskabet, endsige adgang til diskussionen. Du kan stadig fortælle en historie, men du kan ikke kontrollere, hvor den bevæger sig hen, fordi...
 
...alle er sit eget medie
Enhver med internetadgang kan tage din historie og starte en shitstorm hurtigere, end du kan sige Kählervase. Publiceringsmonopolet er definitivt brudt, og en 17-årig bevæbnet med en iPhone er potentielt langt mere magtfuld end en veletableret virksomhed med millioner på markedsføringskontoen. Og det bliver værre endnu.
 
Nye medier popper op som paddehatte. Snapchat er et godt eksempel på et medie, der har fået succes på at forvirre ældre generationer. 
 
Vi er nemlig alle sammen allerede for gamle
Måske er du nyuddannet og tænker, at det gælder ikke dig, fordi din seneste Boomerang på Instagram fik 789 visninger. Glem det. Den nye platform, der venter rundt om hjørnet, er formentlig et medie designet specifikt til, at du er for gammel til at forstå det
 
Generation Z overhaler os indenom.
 
Og så sidder vi der - lige som vi havde fået det så mageligt ved hæve-sænkebordet. Reduceret til sekretærer, der bruger al vores tid på at holde styr på Facebooks opdaterede algoritmer og korrekturlæsning, men reelt kastrerede i forhold til at styre kommunikationen i en strategisk retning. Vi kan lige så godt tage en tidlig pension og overlade det til robotterne. Eller hvad? 
 
Mikro-øjeblikke er den nye slagmark
Der er heldigvis håb endnu. For selvom mediebilledet er mere komplekst end nogensinde, behøver livet som kommunikatør ikke ende med en administrativ birolle. Skræl teknologien væk, og kernen af strategisk kommunikation handler stadig om relationen mellem mennesker og den gode historie. Fortalt troværdigt, engageret, originalt og relevant. Endelig noget, robotter ikke kan finde ud af, lidt endnu i hvert fald.
 
Google taler f.eks. om Micro moments som den nye slagmark for brands, dvs. de tusindvis af korte øjeblikke, hvor forbrugere dagligt søger at dække et behov, vælger og fravælger brands, produkter og services med et enkelt swipe på deres mobiltelefon. Det stiller tårnhøje krav til relevans, kontekst og tilgængelighed. Så ro på, der er i den grad stadig brug for os. Til gengæld skal der arbejdes langt mere intelligent og empatisk for at gøre sig fortjent til opmærksomheden.
 
Identificer Micro moments, 1-2-3 nu!
 
Tag bare MobilePay som gedigen service-kommunikation, der gør mere end 2 millioner danskeres hverdag lidt mere smidig. samtidig med, at den brander Danske Bank i en noget mere positiv retning, end storkapitalen ellers er vant til. Eller Airbnb, der med præcis den rette mængde kommunikation (for lidt er utrygt, og for meget er creepy) fra udlejer til lejer designer en oplevelse af tillid. En forudsætning for, at mennesker kan føle sig hjemme overalt i verden, og en måde at kontrollere en brandoplevelse, der skabes både online og offline. Sidstnævnte i folks hjem, hvor Airbnb i realiteten ingen indflydelse har på, hvad der sker.
 
Your Home, Everywhere. On Airbnb, every vacation rental feels like home.
 
Farvel til kampagnen, velkommen til empati
Derfor: Vink farvel til den storstilede kampagne med lang produktionstid og alt for meget ensidig marketing-vibe, der lugter af salg. Brug pengene og energien på at forstå din målgruppe bedre, og vær superskarp på, hvordan dit produkt kan gøre verden bedre, billigere eller sjovere for dit publikum, og start din fortælling her. Design din kommunikation med empati - den grundlæggende forudsætning for at spotte og forstå de vigtige øjeblikke i din målgruppes liv - og ikke for ingenting det helt store buzz-ord på dette års SXSW.
 
Empati sammen med en anden storfavorit på dette års SXSW (og den spåede fremtid for kommunikationen) Virtual Reality. Sammen udgør de makkerparret bag the Ultimate Empathy Machine.
 
For mikro-øjeblikkene er den nye slagmark for fremtidens succesrige brands, nemlig dem, der har en oprigtig interesse i at gøre vores liv lettere og bedre. Det er adfærd, service, produkt og kommunikation, der smelter sammen, og du kan redde dit job som kommunikatør (og gøre det uendeligt meget sjovere) ved at sørge for, at kommunikation ikke bliver et sidste lag fernis, men en naturlig del af hele produktet og oplevelsen. Kald det service-design, design-kommunikation, oplevelses-kommunikation, performance-design, eller hvad du nu vil. I hvert fald - hæng formidler-kasketten på hylden, og forbered dig på din nye rolle som udvikler.
 
På den måde kan vi gå fra simple post-pushere og smarte konsulenter til at hæve kommunikation op på et strategisk og holistisk niveau, hvor kommunikation ikke kun er noget, der skabes ved tastaturet, men gennem alt, hvad vi gør. Væk fra butikkens baglokale og op på bestyrelsesniveau, hvor det hører hjemme. Fordi fremtidens kommunikatører forstår relationen mellem mennesker og mikro-øjeblikkene, der forbinder mennesker og brands. Sådan snyder vi manden med leen og sikrer produktets, og ikke mindst vores egen, overlevelse.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også