Kommunikation med rettidig omhu

Kforum har fået eksklusiv adgang til Hr. Møllers konglomerat og bringer her et sjældent indblik i, hvordan hverdagens kommunikationsarbejde foregår, og hvad Head of Group Relations Steen Reeslev mener, er A.P. Møller - Mærsks pt. største kommunikative udfordringer.

I A.P. Møller - Mærsk taler man om Gruppen. Gruppen er det samlede konglomerat af virksomheder, der hører ind under A.P. Møller - Mærsk. Det vil sige Maersk Line, Maersk Oil, Maersk Drilling og så videre. Sådan ser organisationsdiagrammet ud:

 

Se i stor størrelse her.

 

Steen Reeslev er Head of Group Relations, som er en stabsfunktion. Han deltager bl.a. i møderne i Executive Board, som er Gruppens øverste ledelse. Se Steen Reeslevs Kprofil her.

 

Group Relations delt op i 

  1. Sustainability, der fokuserer på og rapporterer om miljø, menneskerettigheder, CSR, mv. i Gruppen.
  2. Public Affairs, der plejer relationer til beslutningstagere, interesseorganisationer mv.
  3. Branding, som varetager Gruppens brand og fælles marketing-platform, og endelig
  4. Communication, der er den ”klassiske” kommunikationsafdeling, og som består af 13 personer foruden kommunikationsdirektør Birgitte Henrichsen.

 

13 medarbejdere i den klassiske kommunikationsafdeling

Group Communication har det overordnede ansvar for Gruppens kommunikation med eksterne medier og for Gruppe-medier. De forskellige forretningsenheder har ansvar for egne medier og budskaber.

 

Afdelingens medarbejdere er delt i to hovedgrupper: Én, som håndterer dag-til-dag presse (sammen med en række kommunikationsfolk i forretningsenhederne), og en anden, som skriver og producerer video til Gruppe-medierne, dvs. nyhedskanalen @maersk på intranettet, medarbejderbladet Mærsk Post, og forsiden af Gruppens hjemmeside maersk.com.

 

Alle har et særligt ansvar for at følge og rådgive én eller flere forretningsenheder, som fx Maersk Line, eller stabsfunktioner, som fx HR. Tilgangen til kommunikation i Gruppen er at arbejde med en række tværgående temaer eller ’stories’, fx innovation, equity og environment.

 

Se herunder Steen Reeslev forklare mere om organisering, udfordringer og strategi


 

Hvordan er kommunikationen i Mærsk organiseret?

 

MÆRSK: Organiseringen i Mærsk from Kommunikationsforum on Vimeo.

Steen Reeslev forklarer i dette klip, hvordan kommunikationsarbejdet er organiseret i Mærsk.

 

Hvad er det vigtigste budskab Mærsk ønsker at kommunikere lige nu?

 

MÆRSK: Det vigtigste budskab from Kommunikationsforum on Vimeo.

Steen Reeslev forklarer, at det vigtigste budskab er at Mærsk opleves som en fair forretning.

 

Hvad er den største udfordring for jeres kommunikationsindsats lige nu?

 

MÆRSK: Den største udfordring from Kommunikationsforum on Vimeo.

Steen Reeslev forklarer, at den største kommunikative udfordring er at få differentieret Mærsk fra konkurrenterne.

 

Hvad er forskellen på kommunikationsarbejde i Mærsk og kommunikationsarbejde i andre mellemstore danske virksomheder?

 

MÆRSK: Forskellen på Mærsk kommunikation og de andre from Kommunikationsforum on Vimeo.

Steen Reeslev forklarer, at forskellen er størrelsen. Mærsk er meget mere kompleks og har let ved at få presseomtale.

 

Hvem er den primære målgruppe for kommunikationsarbejdet?

 

MÆRSK: Primære målgruppe from Kommunikationsforum on Vimeo.

Steen Reeslev forklarer, at de ikke har nogen primær målgruppe for kommunikationsarbejdet.

 

Hvad er strategien for at gå fra en "tilknappet" til en mere åbent kommunikerende stil?

 

MÆRSK: Åben eller tilknappet? from Kommunikationsforum on Vimeo.

Steen Reeslev forklarer, at de har trænet 250 talsmænd i at kommunikere bedre.

 

Hvordan ensretter man kommunikationen på tværs af landegrænser?

 

Mærsk: Ensrettet kommunikation? from Kommunikationsforum on Vimeo.

Steen Reeslev forklarer, at målet ikke er at skabe ensartet kommunikation på tværs af landegrænser.

 

---

Vil du vide mere om international kommunikation, så tag på K-dag her

 

---

Mærsk kommunikationsafdeling blev besøgt og undersøgt af Brian Due og Mikkel Blaabjerg.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også