Kommunikation med rettidig omhu

Skrevet af

Redaktionen Kforum

907 artikler

57 indlæg

Kforum har fået eksklusiv adgang til Hr. Møllers konglomerat og bringer her et sjældent indblik i, hvordan hverdagens kommunikationsarbejde foregår, og hvad Head of Group Relations Steen Reeslev mener, er A.P. Møller - Mærsks pt. største kommunikative udfordringer.

I A.P. Møller - Mærsk taler man om Gruppen. Gruppen er det samlede konglomerat af virksomheder, der hører ind under A.P. Møller - Mærsk. Det vil sige Maersk Line, Maersk Oil, Maersk Drilling og så videre. Sådan ser organisationsdiagrammet ud:

 

Se i stor størrelse her.

 

Steen Reeslev er Head of Group Relations, som er en stabsfunktion. Han deltager bl.a. i møderne i Executive Board, som er Gruppens øverste ledelse. Se Steen Reeslevs Kprofil her.

 

Group Relations delt op i 

  1. Sustainability, der fokuserer på og rapporterer om miljø, menneskerettigheder, CSR, mv. i Gruppen.
  2. Public Affairs, der plejer relationer til beslutningstagere, interesseorganisationer mv.
  3. Branding, som varetager Gruppens brand og fælles marketing-platform, og endelig
  4. Communication, der er den ”klassiske” kommunikationsafdeling, og som består af 13 personer foruden kommunikationsdirektør Birgitte Henrichsen.

 

13 medarbejdere i den klassiske kommunikationsafdeling

Group Communication har det overordnede ansvar for Gruppens kommunikation med eksterne medier og for Gruppe-medier. De forskellige forretningsenheder har ansvar for egne medier og budskaber.

 

Afdelingens medarbejdere er delt i to hovedgrupper: Én, som håndterer dag-til-dag presse (sammen med en række kommunikationsfolk i forretningsenhederne), og en anden, som skriver og producerer video til Gruppe-medierne, dvs. nyhedskanalen @maersk på intranettet, medarbejderbladet Mærsk Post, og forsiden af Gruppens hjemmeside maersk.com.

 

Alle har et særligt ansvar for at følge og rådgive én eller flere forretningsenheder, som fx Maersk Line, eller stabsfunktioner, som fx HR. Tilgangen til kommunikation i Gruppen er at arbejde med en række tværgående temaer eller ’stories’, fx innovation, equity og environment.

 

Se herunder Steen Reeslev forklare mere om organisering, udfordringer og strategi


 

Hvordan er kommunikationen i Mærsk organiseret?

 

MÆRSK: Organiseringen i Mærsk from Kommunikationsforum on Vimeo.

Steen Reeslev forklarer i dette klip, hvordan kommunikationsarbejdet er organiseret i Mærsk.

 

Hvad er det vigtigste budskab Mærsk ønsker at kommunikere lige nu?

 

MÆRSK: Det vigtigste budskab from Kommunikationsforum on Vimeo.

Steen Reeslev forklarer, at det vigtigste budskab er at Mærsk opleves som en fair forretning.

 

Hvad er den største udfordring for jeres kommunikationsindsats lige nu?

 

MÆRSK: Den største udfordring from Kommunikationsforum on Vimeo.

Steen Reeslev forklarer, at den største kommunikative udfordring er at få differentieret Mærsk fra konkurrenterne.

 

Hvad er forskellen på kommunikationsarbejde i Mærsk og kommunikationsarbejde i andre mellemstore danske virksomheder?

 

MÆRSK: Forskellen på Mærsk kommunikation og de andre from Kommunikationsforum on Vimeo.

Steen Reeslev forklarer, at forskellen er størrelsen. Mærsk er meget mere kompleks og har let ved at få presseomtale.

 

Hvem er den primære målgruppe for kommunikationsarbejdet?

 

MÆRSK: Primære målgruppe from Kommunikationsforum on Vimeo.

Steen Reeslev forklarer, at de ikke har nogen primær målgruppe for kommunikationsarbejdet.

 

Hvad er strategien for at gå fra en "tilknappet" til en mere åbent kommunikerende stil?

 

MÆRSK: Åben eller tilknappet? from Kommunikationsforum on Vimeo.

Steen Reeslev forklarer, at de har trænet 250 talsmænd i at kommunikere bedre.

 

Hvordan ensretter man kommunikationen på tværs af landegrænser?

 

Mærsk: Ensrettet kommunikation? from Kommunikationsforum on Vimeo.

Steen Reeslev forklarer, at målet ikke er at skabe ensartet kommunikation på tværs af landegrænser.

 

---

Vil du vide mere om international kommunikation, så tag på K-dag her

 

---

Mærsk kommunikationsafdeling blev besøgt og undersøgt af Brian Due og Mikkel Blaabjerg.

Relaterede artikler

1-0 til Danmark - Det er godt at se hvordan TV-stationerne formår at samarbejde og behandle VM-stoffet professionelt! Nu er der jo gået no...
Pressen er efter A.P. Møller - Pressens seneste dækning af A.P. Møller er helt hen i vejret. Det mener A. P. Møllers topchef, Jess Søderberg. Han kriti...
Omdømme med rettidig omhu - ”How to build and sustain a strong reputation?”. Sådan lød overskriften på et seminar arrangeret af Reputation Institute...
A.P. Møller-Mærsk på international imageliste - For første gang nogensinde er A.P. Møller-Mærsk kommet på den internationale og prestigefyldte liste "World's Most Respe...
Machiavelli for managers - Alle taler om ham. Hans navn er et buzzword. Han er elsket og hadet. Han har mange kælenavne. Ét af dem er Nicco Machi....
Mærsk - less is more - Mærsk – manden og magten er ikke blot en imponerende biografi om ikonet Mærsk – men også et monument over den journalist...
Maersk Line er et velvalgt navn - Det nye navn for verdens største containerrederi, som blev en realitet efter fusionen mellem Maersk Sealand og P&O Nedll...
Mærsk Magien - De fleste danske virksomheder bestræber sig på at spille med åbne kort. Gennemsigtighed og åbenhed er på programmet, og ...
Smedegaard: Ualmindelig god til almindeligheder - Nils Smedegaard Andersen fik helt forudsigeligt voldsom medieopmærksomhed, da hans udnævnelse som ny topchef for A.P. Mø...
Mærsk i nye klæder - Hvem bliver ny informationschef i Mærsk? Sperling tror på Anne-Marie Skov, der i øjeblikket er kommunikationsdirektør ho...
Tip en syvtakket stjerne - Kommunikationschefer følger deres CEO i tykt og tyndt. Men det er nu sjældent, de flytter med til næste job. Alligevel e...
Steen Reeslev – et godt valg? - Steen Reeslev har fået ansvaret for Mærsks kommunikation. Han er den nye leder af Group Relations & Communication med an...
Hr. Møller medvirker minsandten - Erhvervsikonet Mærsk Mc-Kinney Møller har i de seneste år måttet finde sig i at blive portrætteret i en stribe bogudgive...
Afdelings-K vs. bureau-K - Kommunikations­afdelingen synes tit, at konsulenterne er lige lovligt hurtige og smarte, mens konsulenterne oplever, at ...

Giv din stemme

6 stemmer
4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

52 JOB

Social Media Manager

Se alle job Indryk job

Job

Praktikplads

Frist: 25. november

Projektleder

Frist: 1. december

Pressechef

Frist: 3. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.