Kommunekommunikation er IKKE spin

Skrevet af
Chefredaktøren på JydskeVestkysten, Mette Bock, er ikke begejstret for, at kommunerne opruster og professionaliserer kommunikationsindsatsen. I artikler og foredrag advarer hun mod kommunale spindoktorer, der forsøger at besværliggøre pressens arbejdsforhold og dens muligheder for at forholde sig kritisk til magthaverne. Men kommunernes kommunikationsfolk er ikke spindoktorer, der manipulerer med pressen. Vi søger derimod at opfylde et informationsbehov hos både borgere og medarbejdere.

Spindoktorer vs. kommunikationsfolk

Chefredaktørens ubehag ved spindoktorer er meget forståeligt, når en spindoktor defineres som en personlige rådgiver, der leger kispus med pressen, lægger røgslør over politisk ubekvemme sager og i øvrigt gør alt for at holde den kritiske presse væk fra beslutningstagerne. Men det er ærgerligt, at pressen generelt har så svært ved at skelne mellem spindoktorer og kommunikationsfolk. Kommunikationsfolk i det offentlige bliver næsten altid betegnet som spindoktorer - underforstået, at det er nogle rigtig fæle og stygge folk.

 

I vores forståelse er en spindoktor en personlig rådgiver, typisk for en politiker. Den altoverskyggende opgave er at få skabt et positivt og fordelagtigt billede af spindoktorens politiker - et billede, der vil være med til at fremme politikerens synspunkter og karriere.

 

Som kommunikationsfolk i en kommune betjener vi ikke en enkelt person, men hele organisationen. Og opgaven er ikke at stille bestemte personer i et særligt gunstigt lys, men derimod at opfylde det krav, borgerne med rette stiller om at få saglig og relevant information om deres rettigheder og pligter og om organisationens opgaver og ydelser.

 

Intern og ekstern kommunikation er IKKE spin

Hidtil har fortrinsvis de større kommuner haft kommunikationsfolk i deres brød. Men i takt med kommunesammenlægningerne er de fleste kommuner nu i færd med at oprette kommunikationsafdelinger med professionelle kommunikationsfolk.

 

Kommunerne ansætter ikke kommunikationsfolk for at genere eller modarbejde chefredaktører eller journalister, men tværtimod for at forbedre og professionalisere samspillet mellem pressen og myndighederne.

 

Samtidig erkender kommunerne behovet for at være i dialog med borgerne og informere på borgernes præmisser. Det er navnlig vigtigt lige nu, fordi der som følge af kommunalreformen sker mange store forandringer, som har betydning for borgernes hverdag. Derfor er der brug for professionelle kommunikationsfolk på rådhusene.

 

Kommunikationsindsatsen handler altså om ekstern kommunikation, men også i høj grad om intern kommunikation. For kommunesammenlægningen har naturligvis også stor betydning for de mennesker, der er ansat i det offentlige. Når enhederne bliver større, bliver behovet for intern kommunikation også større. Mange offentligt ansatte er utrygge og usikre på fremtiden. Mange skal skifte arbejdsplads, og mange får helt andre opgaver end hidtil. God, professionel kommunikation kan skabe tryghed og dermed medvirke til, at fusionerne bliver en succes også på de indre linjer.

 

Også i pressens interesse

Offentlig kommunikation handler altså ikke om at spinne, men snarere om at "opdrage" folk både på det politiske og det administrative niveau til at være åbne og imødekommende over for offentligheden og til at kommunikere på modtagernes betingelser. Offentlige myndigheder er jo ofte - med rette - blevet kritiseret for at udtrykke sig uforståeligt. Det problem bliver kun løst med professionel kommunikation. Det må også være i pressens interesse.

 

Som kommunikationsfolk er vi ikke filter mellem pressen og beslutningstagerne. Vi spinner ikke en falsk virkelighed. Vi er ikke pressens modspillere, men medspillere. Om ikke dagligt, så i hvert fald jævnligt, kontaktes vi af journalister, der beder om faktuelle oplysninger eller hjælp til at finde frem til relevante kilder på rådhuset. Det hjælper vi selvfølgelig med - også når det brænder på med varme og kontroversielle sager. Så det er forkert at sige, at pressens arbejde besværliggøres.

 

Vi ser det heller ikke som vores opgave at forhindre eller modarbejde pressen i at tage fat på de kritiske og kontroversielle emner. Vi anerkender og respekterer, at pressen skal være borgernes vagthund og holde øje med myndighederne. Men når pressen stiller skarpt på vores fejl og mangler, har vi selvfølgelig en interesse i at bidrage, så vores syn på sagen også bliver belyst, og fremstillingen dermed nuanceres. Det er en helt naturlig og legitim interesse.

 

Vort eget ansvar

Kommunerne i dagens Danmark har en stor og vigtig kommunikationsopgave foran sig. Den tid er for længst forbi, hvor vi kunne læne os tilbage og forvente, at avisen løste opgaven for os. Hvis kommunesammenlægningen skal blive en succes i forhold til borgere og medarbejdere, må vi derfor selv tage ansvar for kommunikationsindsatsen. Men vi løser gerne den eksterne kommunikationspgave isamarbejde med pressen - i fuld respekt forpressens opgave som vagthund.

 

JydskeVestkystens chefredaktør bryder sig ikke om spindoktorer. Vi, der arbejder som kommunikationsfolk, bryder os faktisk heller ikke om at blive slået i hartkorn med spindoktorerne. For vores opgave er en helt anden. Vores opgave er at kommunikere alt det, som ikke er spin.

Relaterede artikler

Spindoktorernes førstehold bliver på banen - Efter Lars Løkke Rasmussens ministerrokade i sidste uge er det igen blevet tid til udskiftninger i feltet af spindoktore...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

32 JOB

Digital redaktør

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.