PRB: Servicetjek er fint, men spindoktor-debat kammer over

Folketinget har netop besluttet sig for at lave et servicetjek af reglerne for spindoktorer. Ifølge de strategiske rådgiveres brancheforening, Public Relations Branchen, er et servicetjek udmærket, men debatten om spindoktorer er ved at kamme over. ’Vi ender med et selvforskyldt, negativt fokus,’ lyder det fra PRB’s formand Morten Grøn.
af Morten Grøn
Som udgangspunkt har Public Relations Branchen, der er en del af erhvervsorganisationen Dansk Erhverv, intet imod at man tjekker deres medlemmer, som tæller de professionelle PR-virksomheder – for de strategiske rådgivere kan sagtens tåle et servicetjek. Hvad man derimod er stor modstander af er, at debatten ensidigt og vedholdende giver et indtryk af, at strategisk rådgivning er en profession bestående af manipulatorer, der beskæftiger sig med den del af det politiske arbejde, der ikke tåler dagens lys.
 
”Debatten kammer fuldstændig over, og vi ender i en situation, hvor det negative fokus delvis er selvforskyldt, da ingen ønsker at tage bladet fra munden og fortælle, hvad professionen egentlig går ud på. Vores fag handler om, at kommunikere troværdigt, styrke sin legitimitet som aktør på et givent marked, styrke sit kendskab og i det hele taget at bringe afsender og modtager tættere på en fælles forståelse –og det er på tide, at vi får den vinkel på spindoktor-debatten,” udtaler Morten Grøn, formand for Public Relations Branchen.
 
Vores branche handler netop om troværdighed
Blandt Public Relations Branchen medlemmer, som består af professionelle rådgivningsvirksomheder i strategisk kommunikation, arbejder man med ’spin’, men kan ikke genkende billedet.
 
”PR-rådgivere beskæftiger sig med, hvordan en person – fx en politiker – en virksomhed eller organisation styrker sin strategiske position og relation til de vigtigste interessenter. Vores værktøjskasse består af omdømmeanalyser, udvikling af kommunikationsstrategier, dialog med interessenter, rådgivning om virksomhedens handlemuligheder og evt. krav til forandringer samt eksekvering af kommunikation i samarbejde pressen eller direkte over for nøgleinteressenter, ” udtaler Morten Grøn og fortsætter:
 
”Nøglen er troværdighed, og derfor er det problematisk, at spindoktorerne får det stik modsatte skudsmål. Hvis spindoktorer har brug for spin for at få omdømmet synkroniseret med virkelighedens arbejde, så er det måske ikke så skidt med et servicetjek.”
 
Public Relations Branchen organiserer de professionelle Public Relations-virksomheder i Danmark. Medlemsvirksomhederne arbejder med alle dele af Public Relation: fra produkt PR til public affairs og fra issues management til finansiel kommunikation. Det er foreningens formål at udbrede kendskabet til Public Relations og sikre branchens etiske niveau.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også