Kodeordet er Karma

Skrevet af

Joachim Sperling

joachimsperling.dk

125 artikler

249 indlæg

Da jeg første gang hørte om det nye profilnetværk, forstod jeg ikke, hvad det var. Og da Kforum senere bad mig om at oprette en profil, var det modvilligt og med ført hånd. Hvad skulle det nu til for? Jeg skulle blive klogere...

Der er noget fantastisk ved at linke til hinanden. Jeg ved ikke helt, hvad det betyder, men det er noget med, at man synes hinanden er fede, og at det er ok, at man mailer sammen. Nogle linker så mere end andre, f.eks har en, jeg kender, 61 gensidige links, som giver en Karma på 325, hvilket er fuldstændig sygt. Det er utroligt, man kan have så mange venner, når man skriver så ondskabsfuldt...

 

Nu er det ikke nogen kunst bare at linke løs, men man skal altså lige tænke sig om, inden man gør det. For hvis den, du troede var din ven, ikke vil vide af dig, så får du negativ Karma på kontoen.

Det har ramt den ellers suverænt mest underholdende profil i netværket, nemlig Bjarke Guldand Andersen, der linker til intet mindre end 173 personer. Desværre for Bjarke er der kun 6, der har linket tilbage, og værre er det, at hele 17 har dumpet ham igen, og det har givet negativ Karma. Det er nu ikke helt retfærdigt, for Bjarkes blog har virkelig format. Det eneste, vi mangler at finde ud af, er, hvem der egentlig gemmer sig bag denne Guldand. At det er en helt fantastisk fyr, kan der ikke herske tvivl om.

 

En anden virtuel type er Jeppe Bøgebjerg von Itzenhoe. Udover at selve navnet er i en kategori for sig, har Jeppe været så venlig at linke til mig, og derfor bliver jeg mødt af hans muntre agurkemaske, hver gang jeg åbner min profil. Som i tilfældet Bjarke bliver man glad for, at nogen orker at formidle deres visdom på så højt et niveau. Her er en af perlerne fra Jeppes blog: "Som ung diskursnavigator i et senmoderne fleksibelt rumer jeg bevidst om mit sociale ansvar overfor stakeholdere på alle planer, uanset at disse har en virtuel karakter af socialt konstruerede artefakter." Jeg er stolt over, at du linker til mig, Jeppe.

 

Nogle er meget aktive, og hvis de ikke havde det store netværk i forvejen, kan de hurtigt få det. Tag f.eks Sophie Egede-Schrøder - hun behøver ikke nogen nærmere præsentation for deltagerne i dette forum, for ikke alene er hendes profil blevet læst næsten 1200 gange, hun har også blogget sig vej gennem så mange profiler, at det er svært at forstå, at hun var et helt ubeskrevet blad i den danske kommunikationsbranche, før Kforum forløste hende med dette profilnetværk.

 

Andre er knap så aktive endnu. Tag eksempelvis Lisbeth Knudsen, der foreløbig slet ikke linker til nogen. Men hun har gjort sig den ulejlighed at chekke ind, og det skal hun have stor ros for. Dels kaster hun glans på det øvrige selskab, og derudover fjerner hun en del af den magtbrynde, som stadig klæber ved efter mere end 30 år på toppen af Mediedanmark. Nu kan man pludselig linke til Lisbeth, og det kan der måske komme noget rigtig godt ud af.

 

Man bliver eksponeret på godt og ondt i det nye netværk. Det er nemt at se, om en person er outsider eller insider i branchen, og det skal man naturligvis lige tænke over, inden man kaster sin profil i grams. Hvis man efter to måneder stadig kun linker til sin chef og kun er blevet læst af 14 personer, er det måske spørgsmålet, om man ikke bare skulle chekke ud igen. Omvendt kan man også virkelig fyre den af, og eksponere, at man er nede med de helt rigtige K-mennesker.

 

Gør man det, får man Karma, og det vil fremover være en del af dit personlige succeskriterium. Som der så smukt står skrevet på Kforum: Du er din Karma.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

38 JOB

PR- og kommunikationsrådgiver

Se alle job Indryk job

Job

PR- og kommunikationsrådgiver

Frist: 26. april

Forretningsudvikler

Frist: 21. april

Souschef

Frist: 21. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.