KO, KOM, KOMMUNAL KOMMUNIKATION

Kommunal kommunikation lyder af brun leverpostej. Hvis det var sådan engang, så behøver det ikke at blive det de kommende år. For forandringen kommer til at betyde flere spændende, anderledes og udfordrende kommunikationsopgaver for dem som kan og tør.

Danmarkshistoriens største reform vil flytte opgaver og arbejdspladser rundt i stort set hele den offentlige sektor de næste par år og erfaringer fra andre fusioner og fissioner tilsiger, at den reelle forandringstid kan tage adskillige år mere før strukturen er på plads for alle. Forandringskommunikation vil derfor gå fra at være et delelement ved enkelte omstillingsprocesser til at skulle udfoldes i full blown skala på nationalt og regionalt plan. Forandringskommunikation bliver derfor det centrale omdrejningspunkt for ledelse, mellemledere og de mange tillidsfolk som allerede her fra foråret skal løfte opgaven.

 

Opgaven bliver derfor i høj grad at klæde disse ledere på, som det også fremgår af artiklen om erfaringerne fra Bornholm heri temaet på Kforum. Pointen er, at det ikke nok at lave fusionshjemmesider, nyhedsbreve etc., selv om det selvsagt også er vigtige informationskanaler. Opgaven er større og derfor er de nødvendige redskaber også flere og mere komplekse.

 

Reformen skal ses i et samfundsforandrende perspektiv og ikke kun internt som forandring. Som kommunikationschef Nis Nissen fra Frederiksborg Amt er inde på i interviewet her på Kforum, er der tale om en magtdeling udformet som en centralisering i staten samt opkomst af 99 nye kommuner, hvor mange kan blive store og magtfulde fremover. En lang række opgaver såsom sundhed og miljø deles mere ud mellem aktørerne, hvorfor samarbejde og netværk får stigende betydning på tværs i sektoren samt mellem offentlig og privat.

 

Samtidig bliver der en række legitimeringsopgaver for de nye kommuner, som jeg vil foretrække at kalde dem, da det letkøbte ord branding let kan blive misforstået i den forbindelse, som om opgaven blot gjaldt nye logoer. For problemstillingen er langt mere kompleks og succesen afhænger af, at der kan spilles politiske bolde i hidtil uhørt forstand, fordi alle skal dokumentere og forklare deres nytte for borgerne, nu slagsmålet om finansieringen bliver langt mere kompleks. Det vil ikke være nok, at passe sit arbejde som gammeldags embedsmand, hvis man skal vinde i det nye spil. Vinderne skal ud og netværke i de åbne overgangssituationer, hvor man også skal positionere sig til de nye meget færre topstillinger. Fælles for alle er dog, at forandringen lægger op til

flere spændende, anderledes og udfordrende kommunikationsopgaver for dem som kan og tør. De nye spændende opgaver bliver dog først til muligheder for dem der rykker og kompetenceudvikler sig nu.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job