Klimakonsortiet om klimakonferencen

Skrevet af
Mange virksomheder, organisationer og myndigheder har store forventninger til, hvad de kan få præsenteret for de omkring 10.000-12.000 deltagere, der forventes at deltage i FN’s 15. klimatopmøde, der finder sted i København i 2009. Men sæt ikke forventningerne for højt og brug i stedet tiden før og efter topmødet professionelt til at få jeres budskaber ud til de målgrupper, der er relevante for din virksomhed.
Sådan konkluderede direktør Jørgen Abildgaard fra energianalysefirmaet Egon for et par uger siden her på Kforum. Abildgaard er en erfaren iagttager af FN’s klimamøder, og han mener, at selve mødet vil tage næsten al opmærksomhed hos deltagerne i de to uger, det står på.

Den opfattelse deler vi i det nystartede klimakonsortium. Det er i tiden før og i mindre grad efter mødet, at budskaberne om dansk energiteknologi i bredeste forstand skal ud. Og det får betydning for Klimakonsortiet, der ikke mindst er sat i verden for at markedsføre klimavenlig dansk energiteknologi.  
                  
EN ENESTÅENDE PLATFORM
Mødet bliver det hidtil største internationale møde på dansk jord. Der ventes horder af forhandlere, journalister, organisationsfolk og miljøfolk fra hele verden. På mødet skal man enes om nye, skærpede krav til udledningen af drivhusgasser. Og uanset hvor svært det bliver, er mødets placering i Danmark en enestående god lejlighed til at markedsføre dansk energiteknologi og knowhow.

Dette ræsonnement er baggrunden for, at den danske stat i samarbejde med Dansk Industri, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Landbrugsraadet og Vindmølleindustrien er gået sammen om at stifte Klimakonsortiet.

Konsortiets formål er på kort sigt at sikre størst mulig opmærksomhed om danske klimaaktiviteter i bredeste forstand. Det betyder, at konsortiet – over for udenlandske medier, erhvervsfolk, politikere, ngo’er samt herværende udenlandske repræsentationer – skal gøre opmærksom på danske virksomheders og videninstitutioners udbud af viden, koncepter og teknologier, der retter sig mod at mindske den globale udledning af drivhusgasser. Indsatsen skal naturligvis på længere sigt gerne føre til, at de danske virksomheder kan øge deres globale afsætning.

Denne gode sag er et af konsortiets centrale succeskriterier.

KREATIVITET OG KLIMAKAMPAGNE
Desuden skal Danmark som nation øge sin tiltrækningskraft i forhold til investeringer, etableringer, arbejdskraft og antallet af studerende på energi- og miljøområdet.  Konsortiet skal derfor i samarbejde med en lang række andre aktører markedsføre Danmark som en kreativ nation, og derfor støtter Fonden til Markedsføring af Danmark konsortiet med et tocifret millionbeløb.  Dertil kommer en række sponsorater, der er ved at blive forhandlet på plads med større virksomheder.

Men Klimakonsortiet skal også skabe forståelse blandt alle danskere for – med Connie Hedegaards ord – ”hvor vigtigt klima- og energiområdet er – både i vores hverdag og for vores fælles fremtid”. I praksis handler det om, at selv om klimatruslen kan virke abstrakt, fjern og overvældende, så skal konsortiet præsentere energibesparende teknologier og andre løsninger i øjenhøjde for befolkningen. Så enhver kan forstå, at den menneskeskabte drivhuseffekt faktisk vedkommer alle – også dig og mig! Der bliver tale om regionale konkurrencer – og der bliver præmier!

DET PRAKTISKE ARBEJDE
Og hvordan har vi så ellers tænkt os at gribe sagen an? Svaret på det spørgsmål har vi ikke i dag. Konsortiets opgaver har tre omdrejningspunkter: kommunikation, koordination og en lang række tværgående fællesaktiviteter med et utal af aktører.

Et af de første initiativer er etableringen af internetportalen Energymap.dk, der skal skabe et længe savnet overblik over dansk formåen på klima- og energiområderne.
 
Vi planlægger også at arrangere besøgsprogrammer for udenlandske interessenter op til og – måske – under konferencen; klimasommerskoler for danske og udenlandske studerende; landsdækkende ”Klima-DM” med præmier til gode bud på, hvordan den enkelte virksomhed, myndighed, institution, familie, skole osv. kan blive mere klimavenlig; invitationsture for udenlandske journalister for at se på energiteknologi o.m.a.

Vi kommer til at samarbejde med aktører som Visit Denmark, Wonderful Copenhagen, Danmarks Designcenter, Danish Fashion Institute, de regionale vækstfora, diverse uddannelsesinstitutioner, med tv-stationer og andre medier og eventuelt miljøorganisationer.

Der ligger en meget væsentlig opgave for konsortiet i at udvikle en kommunikationsstrategi over for udenlandske medier og i at etablere bæredygtige netværk, der skal understøtte bestræbelserne på at vinde markedsandele og øget synlighed på markeder af særlig interesse.

Konsortiet har fået Kronprins Frederik som protektor, vi har regeringens opbakning, og vi arbejder inden for et område, der nyder opbakning over næsten hele verden. Det betragter vi som et godt udgangspunkt, og vi mener fundamentalt, at vi har mange positive historier at fortælle om en vital sag. Jo flere, der deler og støtter det synspunkt, jo bedre. For klimaet. Og for Danmark.
 
Endelig samarbejder Klimakonsortiet med Udenrigsministeriet, der driver www.cop15.dk, den foreløbige, officielle hjemmeside for topmødet, bestyret af Udenrigsministeriet. Her kan man i fremtiden følge vores arbejde.
         


Relaterede artikler

K for Klimakommunikation - Hvordan trænger virksomheder igennem til deres stakeholders med klimakommunikation? Og hvilke udfordringer og begrænsnin...
The great green team - Klima er overhype. Kommunikationsbranchen kæmper endnu en gang for at sælge ind i direktionslokalet. Nu er det ikke stor...
Et klima for Bonderøvsbranding? - Danmark skal være vært for Klimatopmødet. Mødet skal redde jorden fra undergang, og det skal vi sørge for. Dansk erhver...
På vej mod bæredygtighed – et spørgsmål om ledelse - To nye bøger tager fat på et par af tidens absolut mest hotte emner: Bæredygtighed og klima – og hvordan vi arbejder med...
Hvor klimagærdet er lavest - Danske virksomheders topledere har fået en overskuelig step-by-step håndbog, som kan hjælpe dem med at komme i gang med ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

Employer Branding-konsulent

Se alle job Indryk job

Job

Fagredaktør

Frist: 13. december

Project Manager

Frist: 6. januar

Journalist

Frist: 7. januar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.