Klædt på til kommunikation

Det er ikke nogen hemmelighed, at kommunikation er mange ting. Men i den daglige omgang med kommunikationsformer, er der måske særlig én form for elementær kommunikation, der er overset - nemlig de signaler vi udsender i kræft af vores udseende.
af Marisa Moltke

Nogle vil mene, at emnet med rette er henvist til periferien, men hvad enten vi vil det eller ej, afspejler vores fremtoning forandringsprocesser i samfundet og verden. Arbejdet med at afkode de forskellige trends der opstår som reaktion på omverdenen er blevet langt mere kompliceret inden for de seneste år. For noget tid siden talte man meget om flere parallelle stiludtryk i moden. Forbrugerne kunne vælge om de ville være inspirerede af sportstøj, folklore/hippiemoden eller enkelt minimalistisk tøj. Mange så det som en positiv udvikling væk fra den strenge ensretning fra f.eks. 80’erne, hvor et powersuit automatisk lukkede folk ind i modehimlen. Nu er vi imidlertid i en situation, hvor selv valget mellem 3- 4 forskellige stiluniverser om kort tid kommer til at virke helt forkert. Folk skal til at tage selvstændig stilling til deres stil, og det stiller unægteligt større krav til trendobservatørerne. Det bliver altafgørende, om man formår at være kreativ med sig selv, men derudover er der ingen regler - det skulle da lige være at regler er forbudte. En af årsagerne til den voksende individualisme i moden skal søges i det faktum, at folk ikke længere ønsker at slide sig selv op på arbejdsmarkedet. Det er ikke længere smart at prioritere karrieren frem for familien. Bagsiden af medaljen bliver tilgengæld at indkomsten falder. Derfor bliver det i højere grad vigtigt for folk at kunne være smarte uden at skulle bruge formuer på det - og her kommer den individuelle stil meget belejligt ind i billedet, for en flot loppemarkedstaske til 50 kr. er unægteligt bedre for budgettet end en ditto fra Louis Vuitton.

 

Det er blevet hævdet, at det kreative modebillede er et resultat af den øgede globalisering, hvor alle mennesker kommer tættere på hinanden og derfor også lader sig påvirke til at mixe vidt forskellige stiludtryk. Noget der kunne give håb om en større tolerance og forståelse over for folks forskelligheder - en smuk tanke, men man må ikke glemme at modebranchens livsvilkår er evig forandring. Folk vil konstant fordres med nyheder, og en dag er det ikke længere nyt at spille på individualisme, men så længe det varer er det såmænd ikke det værste, modebranchen har budt dens publikum.

 

www.vogue.com - er en god hjemmeside der viser de nyeste kollektioner 1/2 år før de kan købes.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job