Kjær om krisekommunikation

Skrevet af

Redaktionen Kforum

908 artikler

57 indlæg

Alle kan komme ud for kriser, med eller uden egen skyld, og for de mest udsatte vil kriser blive mere reglen end undtagelsen. At kunne håndtere en krise, fra forebyggelse og beredskab til det kritiske strategivalg og den rette timing, hører hjemme i enhver kommunikatørs værktøjskasse.

Enhver virksomhed, myndighed eller organisation kan komme ud for kriser – situationer, hvor de står med et akut problem, der samtidig vækker stor interesse i medierne, hvilket i sig selv kan skærpe krisen. Det er ikke så vigtigt om krisen har rod i fakta eller ej, det er offentlighedens opfattelse der tæller.







Kriser kan udvikle sig katastrofalt, men de behøver ikke at gøre det. Kjær Hansen opstiller en ’krisekommunikationens spændingskurve’ fra spæd start til kulmination og udfasning. Virksomhederne er potentielt altid på vej ud i den næste krise, derfor gælder det om at være forberedt.







Det skriver Jens Otto Kjær Hansen i sin nye bog "I andres brød - håndbog om informationsjournalistik, virksomhedskommunikation og public relations", 2004, Forlaget Ajour.







Relaterede artikler

Dørmåtte for det manglende kriseberedskab - Et nyt studie af konsekvenserne af virksomheders kriser viser, at hele 25 procent af virksomheder, der er eller har være...
Mellemtid fra krisen - Som det er læsere af Kforum bekendt, har den grasserende, globale finanskrise også sat fornyet fokus på disciplinen kris...
100 ideer til krisekommunikation - Kriserne er over os. Og de globale kriser efterfølges ofte af lokale. Måske får du snart brug for at kommunikere i forbi...
Katastrofal katolsk krisekommunikation - Børn er blevet seksuelt misbrugt i årevis overalt på kloden. Gerningsmændene beskyttet, flyttet og forfremmet. Ofrene ti...
Krisekommunikation i krise - Sig sandheden. Sig den hurtigt. Vær ærlig, troværdig og empatisk. Sådan lyder krisekommunikationens grundlov. Men hvad s...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

39 JOB

Employer Branding Specialist

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Praktikant

Frist: hurtigst muligt

Webmaster/konsulent

Frist: 11. december kl. 12.00

Pressekonsulent

Frist: 16. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.