Kim Bové generaliserer groft om PR-branchen

Kim Bové fra Berlingske Tidende kritiserer i et debatindlæg PR-branchen for inkompetence og opfordrer ligefrem virksomhederne til at fyre deres PR-bureau. Den slags kritik virker i dag sært gammeldags, noget som hyppigt sås for årtier siden.
af Jens F. Kofoed

Som formand for bestyrelsen for Public Relations Branchen må jeg indrømme, at jeg blev noget forstemt ved at læse Kim Bovés indlæg. Den slags indlæg har jeg set mange af, men typisk for en 10-15 år siden. Jeg troede egentlig, at der gennem de seneste år var opbygget en større gensidig respekt mellem public relations rådgivere og journalister generelt.

Kim Bové konkluderer noget bombastisk, at "en del virksomheder, kunne gøre sig selv den tjeneste at fyre deres PR-bureau. Det er ofte tyveri ved højlys dag."

Er indkøberne af PR så også inkompetente?
Lad mig hertil svare, at aldrig har der været så mange PR-virksomheder som i dag. PR-virksomhederne vinder markedsandele i forhold til konkurrerende kommunikationsvirksomheder. Dette kan Kim Bové så filosofere over, da branchen fungerer på markedets benhårde præmisser.

Hvad Kim Bové måske ikke har overvejet er, at han indirekte antyder, at indkøberne af PR-ydelser ikke er kompetente, da de jo køber noget af nogen, som burde fyres. Min tillid til dygtigheden hos indkøberne er omvendt meget stor. Jeg ved af erfaring, at PR-investeringen vurderes nøje. Der er kun meget få virksomheder, der kunne drømme om at investere i PR-ydelser år ud og år ind, hvis PR-virksomheden ikke er i stand til at dokumentere en værdiskabelse. Det professionelle niveau er generelt meget højt hos indkøberne, når det drejer sig om "return on investment".

Forskånet for ikke-historier
At arbejde med "nyhedskroge" er ikke nyt for en PR-virksomhed, og Kim Bové er nok ikke klar over, hvor mange "historier", han er forskånet for i kraft af de råd, som PR-rådgiveren forsyner sin kunde med. Frasorteringen af "non-stories" er enorm.

Når det drejer sig om inkompetence, har PR-branchen næppe patent på den. Den deler vi med mange andre faggrupper - herunder journalister. Vi forsøger som mange andre faggrupper at uddanne vores medarbejdere, så godt som muligt, hvilket desværre ikke er nogen garanti for en lejlighedsvis inkompetent adfærd.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også