Kerneværditjek: Kristiansen + Danske Bank = ?

Skrevet af

Redaktionen Kforum

922 artikler

57 indlæg

Den Danske Bank har ansat Michael Kristiansen. Nu skal vi snart se ham in action. Hvad får vi at se? Eksperterne er uenige. Nogle mener, at Danske Bank vil lære at forstå det politiske rum (læs dankort-sagen). Andre, at han skal få bankens 'sandhed' til at trænge bedre igennem, altså gentage de samme få kerne-brandsætninger, som MK lærte Fogh. Og sådan kan man blive ved. Kforum har spurgt personaleeksperten om, hvorfor? Nærmere bestemt HRM og værdieksperten fra CBS Excutive High Performace Leadership CSR Competitive Class professor Signe Holt Hørmig Larsen blevet spurgt, hvordan hun tolker ansættelsen.

Den velrenommerede professor har kigget nærmere på den sofistikerede IMC brandstrategi og givet Kristiansen et kerneværditjek værdi for værdi - det vil sige et tjek, hvor hun ser på, hvordan Kristiansen lever op til Danske Banks fem kerneværdier; hvad værdierne betyder i forhold til hans arbejdsgange og hvordan værdierne kan bidrage til at løfte arbejdsindsatsen og arbejdskvaliteten for alle medarbejderne. Kort sagt: hvordan Kristiansen kan ses som et værdimæssigt forbillede for bankrådgivere rundt i koncernen.

 

Værdiskabende

Dansk Bank er værdiskabende. Det kan Kristiansen i hvert fald også svare ja til. Han har skabt kæmpe værdier for en stor virksomhed som TDC. Han vil også uden tvivl blive direkte værdiskabende for Dansk Bank, når han skal betale de 200. 000 kr. tilbage til finansministeriet. Kristiansen er kort sagt ROI. Return of Investment. Med Kristiansen får Danske Bank en mand, hvor resultaterne kan ses direkte på bundlinjen.

 

Engageret

Dansk Bank er engageret. Kristiansen er meget, meget, meget engageret. Han har været så engageret, at han holdt op med tænke på noget som helst. Altså andet end netop at være engageret. Han har rent faktisk været overengageret engageret. Igen: her kan Danske lære meget. For Danske må gerne være en smule mere engageret i deres millioner af kedelige lønmodtagerkonti.

 

Tilgængelig

Dansk Bank er tilgængelig. Her er Kristiansens i sit es. Han er Mr. Tilgængelig, og han kan bevise det. Han er så tilgængelig, at han har betalt den højeste pris, man overhovedet kan betale for at være

tilgængelig. Han har ofret familie, venner og nu sit job for at være sammen med sin elskede mobiltelefon. Manden har i de sidste 5 år haft en mobiltelefon klisteret fast til sit højre øre. Her kan Dansk Banks såkaldte døgnrådgiver virkelig lærer noget om tilgængelighed fra toppen af samfundet. Kristiansen er state of the art, når det gælder tilgængelighed. Vi anbefaler derfor Danske at de installerer det gratis telefonprogram Skype hurtigst muligt på både Kristiansens hjemme- og arbejdstelefon.

 

Kompetent

Danske Bank er kompetent. Med Kristiansen får Danske styrket deres i forvejen stjernespækkede kompetente foredragshold. Morten Albæk har i flere år rejst rundt i Danmark på højskoler og FOF-kurser med pixibogen Generation Fucked Up. Parallelt har Kristiansen rejst rundt på de samme uddannelsessteder og fortalt om sit tjekkede job som spindoktor. Med den nye co-branding-konstellation åbner der sig en spændende synergimulighed for, at Albæk og Kristiansen kan rejse rundt og foredrage under brandparaplyen og brandpromiset: Fuck ups.

 

Ordentlig

Danske Bank er ordentlig. Her er der naturligvis problemer. Kristiansen er nemlig langt mere ordentlig end danske bank. Han betaler nemlig pengene tilbage med renter og finder hele tiden nye beløb frem, som han vil betale tilbage. Her kan man derfor spå om kæmpe store post merge-traumaer, hvor dialog og fusionskommunikation kommer til at være nøglen for at skabe commitment hos Kristiansen, når han konfronteres med Danskes helt anderledes kulturforankrede værdier.

 

Den forkromede konklusion

HRM og værdieksperten fra CBS Excutive High Performace Leadership CSR Competitive Class professor Signe Holt Hørmig Larsen konkluderer på baggrund af den visdomsfyldte analyse, at Kristiansen på fornemmeste vis består det komplekse kerneværditjek med fem rigtige af fem mulige. Der er derfor ingen tvivl om, at med valget af Kristiansen og den geniale strategiske co-branding vil Danske Bank komme af med noget af det griske, arrogante, bedrevidende og rethaveriske, som helt uretmæssigt har hægtet sig på brandet.

 

Kristiansen + Danske = din værdiskabende, engagerede, tilgængelige,

kompetente og ordentlige Bank.

Relaterede artikler

Medierelationer i forandring: - Spindoktorer er blevet legitime kilder for journalisterne. Ny forskning viser, at journalister og pr-branche spiller mer...
Hvad er meningen? Hvad er svaret? - Danske Bank er blevet et nyt og bedre brand. Glemt og gemt er det arrogante ”Vi gør det, vi er bedst til”. Nu er det dia...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

23 JOB

Pressechef

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationschef

Frist: 15. april kl. 12.00

Praktikant

Frist: 10. april

Head of Communication & CSR

Frist: 14. april kl. 16.57
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.