I denne uges K-brief kan vi berette om genbrugsguld i nyhedsverden, give tip om en nu lidt mere tilgængelig SoMe-gadget og overvågning af dine private beskeder på Facebook til alles bedste. Men bare rolig - det er kun robotter, som læser dem!
Og se bare, hvad der skete i Sverige i sidste uge!
Kilde/Twitter
Owe Thörnqvist høstede Donald Trumps sympati, da der gik ged i teknikken under hans koncert fredag aften. Kilde/Aftonbladet
Der var både noget med
hesten Biscuit og en
væltet skraldespand. Svenske Aftonbladet hjalp også spekulationerne på vej ved at offentliggøre en
liste over ting, der skete i Sverige fredag aften. På trods af at Sverige, borgere såvel som politikere, har gjort det klart, at der ikke var noget, der lignede et terrorangreb fredag (og endda gjort tykt grin med Trump for udtalelsen), er der alligevel en del Trump-følgere, der tror, at der er tale om et cover-up. Dette har medført brugen af hashtags så som
#jesuisIKEA og
#pray4Sweden på Twitter.
First Draft News har udgivet et overblik over hvad der i virkeligheden ligger bag Fake News.
Kilde/Twitter
Dit digi-sociale (privat)liv
Facebook er så småt i gang med at at introducere en
ny funktion, der vil gøre sitet til en platform, der samler alle brugerens sociale medie-profiler. Matt Navarra fra TNW har bl.a. været testperson for funktionen, hvor hans profiler på bl.a. Instagram, LinkedIn, YouTube etc. er bundet op på forsiden af hans Facebook-profil. Der er stadig tale om en 'trial-version', som kun kan ses på enkelte udvalgte profiler.
Derudover har Facebook-stifteren Mark Zuckerberg udgivet et såkaldt
manifesto, der skulle så tvivl om, hvorvidt brugernes private beskeder bliver
udsat for overvågning.
Nu kan du næsten købe en snapchat-brille!
Vi bliver i Facebook-universet, hvor Snapchat nu har gjort sine Snapchat-briller
en lille smule mere tilgængelige for (amerikanske) Snapchat-brugere. Brillerne koster 129 USD og
kan nu købes online - hvis man har adresse i USA. Snapchat har dog udtalt, at de fortsætter med overraske forbrugerne ved at opstille '
Snapbots' (en automat, hvor man kan trække sin snapchat-brille) på nye, uforudsigelige steder.
Gamle nyheder i nye klæder
Den schweiziske nyhedsudgiver
Le Temps har sammen med dataanalytikere fra Lausanne Universitet udviklet projektet ved navn '
Project Zombie', der er er en mere brugerorienteriet form for "relateret indhold". Projektet går ud på at 'genbruge' ældre nyheder og artikler, der har trendet ud fra visninger, kommentarer og delinger, og ud fra hvilke emner der er populære ifølge Google Trends, Google News og Twitter. Ud fra disse data kan Le Temps beregne en popularitets-score for hver artikel og se, hvilke ældre artikler der vil klare sig godt på ny.
Gamle nyheder kan trende igen ud fra et nyt system, Project Zombie, som Le Temps er i gang med at teste. Kilde/giphy
Denne deling af ældre nyheder bevarer artiklernes oprindelige tidsstempel, så der er ikke tale om en
vildledning af brugerne. Le Temps har allerede haft succes med for eksempel at dele gammelt indhold under
Tour de France, humoristisk indhold om en kat med en GPS på og en
undersøgelse om cannabis, der alle trendede, på trods af at de var op til 4 år gamle.
Airbnbs reklame ved Super Bowl reklamerer for, at hele verden er din, men realiteterne syntes at være anderledes.
Ulighed online
Selvom diverse delingsøkonomi-platforme som Uber og Airbnb proklamerer hhv.
“Your day belongs to you” og
“Belong anywhere”, så tyder
undersøgelser på, at det i høj grad mest gælder den "priviligerede race". Uber og Airbnb er under kritik for i den grad at facilitere diskrimination, da udenlandske eller 'sort'-klingende navne har
16 procent mindre chance for at gennemføre en reservation.
The Guardian har skrevet om nogle historier fra afroamerikanske borgere, der ikke kunne få lov til at reservere en airbnb, men vedkommendes ven havde derimod intet problem med at gennemføre samme reservation.
Kilde/Twitter