Karakterbog til nedturens helte

Hvad kan vi egentlig, når det hele ramler? Finanskrisen gør os klogere på, hvem vi er. Hvem har håndteret finanskrisen til et klokkeklart 12-tal, og hvem skal have minus 3 for den absolut uacceptable og utilstrækkelige præstation?
af Joachim Sperling
 -3:
Sterling Airways er et af finanskrisens store ofre. Islandsk kamikazeøkonomi, høje oliepriser og en mislykket fusion med Mærsk Air var blandt årsagerne til, at det gik galt. Men hvad gjorde Sterlings ledelse, da det var overvejende sandsynligt, at selskabet ikke kunne reddes? Man suspenderede kommunikationschefen og fortsatte med at fortælle offentligheden, at alt var fantastisk. Nu ved vi ikke, om Sterling var millimeter fra redning, men tilbage står, at selskabet og dets ledelse med Michael T. Hansen og Pálmi Haraldsson i spidsen ser virkelig skidt ud.

0:
Karakteren 00 skal gå til Foreningen af Lokale Pengeinstitutter, som blandt mange andre organiserer Bonusbanken, Forstædernes Bank og Roskilde Bank. Aggressiv kommunikation over for kunder og fastholdelse af, at alt var i sin skønneste orden, indtil kassen nærmest var tom, vidner om total mangel på situationsfornemmelse. Og hos brancheorganisationen har man blot kigget på, mens medlemmerne skejede ud til højre og venstre. Det bliver ikke bedre af, at lokalbankerne før finanskrisen også boksede med Konkurrencerådets konstatering af aftalt spil om gebyrsatser. Lokalbankerne er en af finanskrisens store tabere, og det bliver ikke bedre af, at de overhovedet ikke kan forklare sig i offentligheden.

2:
Hvis vi går 10 år tilbage, var investeringsbanken Carnegie måske en af Danmarks mest attraktive arbejdspladser med de højeste lønninger og de mest fantastiske udviklingsmuligheder. Men Carnegie har nu lidt samme skæbne som Lehmann Brothers og flere af de andre store investeringsbanker på grund af helt utilstrækkelig risikostyring. Carnegie er indtil videre blevet nationaliseret af den svenske stat, og forude venter en usikker fremtid. Undervejs i det uskønne forløb er Carnegie kun kommet med lakoniske meldinger om deres situation – en form for klinisk kommunikation, hvor man blot konstaterer, hvad der er sket, uden overhovedet at reflektere over det. Finanskrisen blev investeringsbankernes Waterloo.

4:
Danske Bank har klaret sig hæderligt igennem finanskrisen med en topleder, der har påtaget sig ansvaret for en række fejldispositioner. Problemet er den meget store diskrepans mellem tidligere tiders opfattelse af Danske Bank som en fuldstændig ufejlbarlig bank og den nuværende situation, hvor skeletterne vælter ud af skabet. Danske Bank har påtaget sig ansvaret for betale sin del af regeringens redningspakke til bankerne, men mangler fortsat at forklare, hvordan bankvæsenet kan bidrage til, at omverdenen kan få genskabt tilliden til det finansielle system. Det har Danske Bank en forpligtelse til, hvis de gerne vil genvinde tidligere tiders status som finanssektorens førerhund.

7:
Sterlings tidligere kommunikationschef Rulle Westergaard skal have ros for at træde frem og fortælle historien om sin egen rolle i Sterlings kollaps. Det gav et enestående indblik i finanskrisens logik og de overvejelser, man tvinges ud i, når et selskab står foran en mulig konkurs. Når Rulle Westergaard ikke får topkarakter, skyldes det, at det ikke lykkedes hende at overbevise Sterlings ledelse om, at hendes strategi var den rigtige. Hun kunne have valgt at sige sit job op, da det stod klart, at hun ikke kunne overbevise ledelsen. Og hun kunne have valgt at tie, som ni ud af 10 nok havde gjort. Men så havde der ikke været nogen historie.

10:
Politikerne på Christiansborg har været overraskende gode til at tage sig af finanskrisen – det gælder både håndteringen af bankernes likviditetsproblemer og det seneste initiativ, der reddede kronen fra at skvatte helt sammen. Jeg vil gå så langt som til at sige, at jeg har været chokeret over deres handlekraft. Forløbet viser, at politikerne i alvorens stund ikke lader partitaktik gå foran behovet for at skabe konkrete løsninger. At vores politikere så bagefter laver en finanslovsaftale, hvor en løsgående tuneser og nogle uhumske skoletoiletter bliver hovedtemaet, når man skulle tro, at der var alvorligere udfordringer at tage fat på, gør, at de nok aldrig kommer til at få topkarakter.

12:
Topkarakteren skal gå til samfundsrevseren Morten Albæk, der har håndteret finanskrisen helt rigtigt ved simpelthen at forlade Danske Bank, hvor jobbet jo nok var blevet lidt mere op ad bakke fremover. I stedet skal han stå i spidsen for Vestas marketingfunktion, og her tiltræder han i en situation, hvor næsten 2/3 er blevet skåret af aktiens værdi, siden kursen var i zenith sidste år. Nu får Morten Albæk mulighed for at redde klimaet og Vestas aktionærer ved at sikre vindmølleproducenten en klarere profil på den globale cleantech scene. Det skal han ønskes et stort held og lykke med herfra.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job