Kan Randers Regnskov redde Danmark?

Skrevet af
Vi danskere er rige på grund af tre kedelige produkter. Salget af olie, containerfragt og svin til resten af verden. Sådan har det været i mange år, men måske er der et alternativ til Mærsk og svineproducenterne. Måske kan vi leve af at sælge oplevelser til resten af verden. Ny bog om oplevelsesøkonomi ser på mulighederne og de spirende eksempler på oplevelsesvirksomheder. I Randers har de for eksempel skabt en regnskov i en sportshal og det er en kæmpe oplevelse. Moralen er, at vi danskere er helvedes kreative og det kan vi leve af i fremtiden. Hvis vi tør og den kreative klasse finder den indre købmand frem. Kforum talte med Anna Porse Nielsen, en af forfatterne bag bogen ”Følelsesfabrikken”. For det er jo det som det handler om. Vi skal spille på følelserne for at slå kineserne og resten af verden.

Hvad er bogens budskab?

Budskabet er at oplevelsesøkonomi er en spændende mulighed for danske virksomheder. Hvis vi satser på nye oplevelsesprodukter kan vi skabe vækst i Danmark. Med bogen ville vi også gerne fortælle at oplevelsesøkonomien er et begreb med hold i og der allerede findes en masse gode konkrete eksempler rundt omkring i Danmark.

 

Kan du nævne nogle danske eksempler på oplevelsesøkonomi i praksis?

Et klokkeklart eksempel er Tivoli, de gør det godt, de sælger en oplevelse, og sælger nogle gode rammer for oplevelse. Men det er naturligvis det klassiske eksempel. Af helt nye eksempler vil jeg gerne fremhæve filmen ”Terkel i knibe”. Den er udviklet med eksisterende teknologier, men er innovativ i forhold til at skabe en oplevelse gennem en stærk kreativ kraft for få penge. Et andet godt eksempel er MGP (Melodi Grand Prix for børn). Det er et eksempel på et dansk oplevelsesprodukt, der har været en succes og hvor konceptet er blevet solgt videre til resten af verden. Det er den slags koncept- eksport vi skal leve af i fremtiden. Et tredje eksempel er Pladeselskabet MBO (The Music Business Organization). De har opnået på ingen tid at blive et af Danmarks største pladeselskaber. Det er en netværks virksomhed som har kæmpe succes med at producere oplevelser i form af musik. Det er et eksempel på at du sagtens kan tænke stort selvom du er lille. Blot du har et stærkt koncept.

 

Er drømmen en tivolisering af den danske økonomi?

Nej, det er det ikke. Det er et negativt ladet ord, og det lyder som tant og fjas. Sagen er at der er penge i oplevelser på verdensmarkedet og de penge skal hjem til os danskere.

 

Er det den kreative klasse der skal redde verden igen?

Ja, til en vis grad. Oplevelsesprodukter kræver uddannelse og det er ikke hvem som helst der kan gå ind og udvikle de her produkter. Den kreative klasse er vigtig. Det er de eneste som har forudsætningerne. Jeg kan bare ikke lide ordet, som jeg synes er blevet lidt fortærsket i den senere tid.

 

Skal oplevelsesøkonomien redde Danmark?

Om få generationer risikerer vi at blive overhalet, hvis vi ikke finder en ny kreativ plads i den globale økonomi. Sådan er det og derfor er oplevelsesøkonomien et af de vigtigste alternativer, hvis vi skal bevare den velstand vi har i dag.

 

Kan al den snak om kreativitet ikke blive en sovepude?

Vi har en tendens til at blive lidt selvtilfredse i Danmark. Måske er vi ikke så kreative som vi går rundt og tror vi er. Vi skal passe på, at kreativitet ikke bliver en sovepude. For oplevelsesprodukterne kommer ikke af sig selv. Noget af det vi danskere er gode til er købmandsskab, så opgaven er udnytte vores kompetencer til at skabe sunde kreative virksomheder med overskud på bundlinjen. Vi er nødt til at kigge meget på hvordan andre lande skaber succes i oplevelsesøkonomien, men samtidig er det vigtigt at vi udvikler vores egen unikke strategi for hvordan vi bliver en succes.

 

Er oplevelsesøkonomi vores eneste indtægt i fremtiden?

Jeg tror ikke, at vi i Danmark bevæger os helt væk fra landbrugs- og industriprodukter, men de vil få mindre betydning i takt med at en anden type sektor vil vokse frem og kommer til at fylde mere i de næste 10 år, hvis vi tør satse på oplevelser. Mange af oplevelsesbrancherne i Danmark er i dag meget små, men de har nogle fantastiske vækstrater. Fra politisk hold er opgaven at finde ud af, hvordan man kan understøtte de her brancher, fx i computer spilleindustrien hvor der ligger mange oplevelser. Vi skal satse på de her brancher og derfor er det super at politikerne har givet penge til en uddannelse i spiludvikling. Det er sådanne ting vi skal havde endnu mere af i fremtiden.

 

Hvad er helt præcist strategien?

Vi skal satse på de ting vi er gode til. Vi kan ikke konkurrere på produktionspris eller landbrug, men vi kan konkurrere på det ekstra og den unikke oplevelse. Oplevelser er en mulighed i markedet for Danmark fordi alle andre muligheder virker umulige. Vi har kun set begyndelsen på oplevelsesøkonomien. Der er mange danske oplevelsesvirksomheder der klarer sig godt, fx er vi gode til at lave computerspil til mobiltelefoner. Vi er gode til at bliver eksperter i nicher og det skal vi blive endnu bedre til, men vi skal også turde konkurrere med de største. Vi skal tænke visionært og se en mulighed i, at vi kan blive verdens bedste. Vi skal turde satse på at udvikle de her kreative brancher.

 

Er oplevelsesøkonomi ikke blot et nyt mode ord, som branding var for få år siden?

Der er mere substans i oplevelsesøkonomien i forhold til branding. Branding er ikke et produkt i sig selv, men mere et redskab. Oplevelsen kan sagtens være et produkt i sig selv. En oplevelse kan du skabe og så gå ud og brande den bagefter. Oplevelsesprodukter er der direkte bundlinje i mens branding som sagt er et redskab.

 

I dag lever vi ikke af oplevelser. Vi lever af mærsk, svin og olie?

Det er rigtigt at vi lever af svin, vi har jo en markedsandel i verden på 2 %. Men vi kan leve endnu bedre af svin, hvis vi tænkte økologiske oplevelser ind i de danske svin. Tænk hvis Mærsk tænkte oplevelser ind i deres produkter eller udviklede nye oplevelsesprodukter? Oplevelsesøkonomien handler på den måde også om innovation i eksisterende brancher.

 

Er oplevelsesøkonomien kun i København?

Oplevelsesøkonomi er ikke kun et københavner fænomen. København har selvfølgelig en stor rolle og det er naturligt at størstedelen af oplevelsesvirksomhederne ligger i København. Men Fyn og Jylland har også masser af muligheder, de skal udnytte de styrker de har. Randers Regnskov er et godt eksempel på oplevelsesøkonomi i Jylland. Det er den slags nytænkning og unikke oplevelsesprodukter som skal redde Danmark. Sat på spidsen og lidt for sjovt: Randers regnskov kan redde Danmark!

 

Om Anna Porse

Anna Porse Nielsen (cand.scient.pol.) arbejder med analyse, strategi- og managementrådgivning for både virksomheder, organisationer og andre institutioner inden for oplevelsesøkonomien i Rambøll Managements Center for Oplevelsesøkonomi. Hun har stor erfaring med de kreative brancher, som hun har beskæftiget sig indgående med. Endvidere er hun specialist på turismeområdet, som hun har arbejdet med i flere år – direkte i turismerelaterede jobs, som konsulent og i forbindelse med politisk interessevaretagelse.

 

Om bogen ”Følelsesfabrikken”

 

 

 

Forfattergruppen bag:

Lars Goldschmidt,Jacob Michael Lund,Henrik Dahl,Thomas Martinsen og Anna Porse Nielsen

240 sider
Børsens forlag

 

Relaterede artikler

Oplevelsesøkonomiens økonomi - Oplevelser er videnssamfundets vigtigste værdiskaber - Forbrugernes efterspørgsel er en kilde til eksplosiv vækst for v...
Leadership Jazz - Kunstmetaforer & ledelse - Vores forestillinger om ledelse og arbejdsliv er under opbrud – og det kommer til udtryk i sproget. Ledelsesteorien har ...
Kunsten ind i pengene og pengene ind i kunsten - Hvad sker der, når erhvervslivet arbejder strategisk med kunst? Er resultatet varm luft og i bedste fald underholdning? ...
Det nye buzzword: Oplevelseskommunikation - De traditionelle markedsføringsmetoder, som tv og print reklamer, er ikke længere tilstrækkelige, hvis man ønsker at træ...
Oplevelsesøkonomiens bedstefar - Professor Craig Thompson udviklede for 15 år siden det teoretiske og metodiske grundlag for studier af oplevelsesøkonomi...
Snobmoddities & Counter-googling - Synes du, at online oxygen hører til dit being space? Counter-googler du dine snobmoddities, eller er du til no frills c...
Every business is a stage without actors - I 90’erne har man i markedskommunikationen set forbrugeren som et enestående individ, der både er tænkende og myndigt i ...
Når mormor møder Luhmann - Henrik Dahl har skrevet en ny bog. Emnet er denne gang historien i spændingsfeltet mellem det personlige og det fælles. ...
Duften af penge - Hvornår har du sidst købt et par cowboybukser, fordi du kunne lide dets duft? Sikkert aldrig – men ubevidst kan du allig...
Mediemarkedet historisk og institutionelt - Anker Brink Lund netop blevet udnævnt til professor i Media Management and Communicative Governance ved CBS Internationa...
Bybranding i oplevelsessamfundet - City branding og oplevelsesøkonomi. To begreber der står højt på de fleste byers prioteringsliste i disse tider. Det er ...
Bran­ding Læsø - Oplevelser kan bruges til at forene politikere, erhvervsliv og borgere om projektet citybranding. Det viser det tidliger...
Imitationskraften - I 1989 da friheden marcherede i Østberlins gader, og muren blev hakket i stykker af en jublende folkemængde, blev der et...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

Presserådgiver

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

studiejob

Frist: hurtigst muligt

Press Officer med ansvar for ekstern kommunikation

Frist: 16. september

Kommunikationskonsulent

Frist: 23. september
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.