Kan du læse jysk?

Personaleblade – er det ikke kedelige, støvede tryksager? Ikke hos JYSK, som vover at bringe anderledes artikler i personalebladet GO JYSK, der er kåret til årets bedste personaleblad 2010. Et af redaktionens gode råd er: større billeder og mindre tekst. Et andet er: hold medarbejdernes hverdag i fokus. Ifølge kommunikationschef Jonas Schrøder er målet, at bladet skal ligge på 8.000 toiletter rundt omkring i verden. Så det er et rigtigt lokumsblad.
af Charlotte Bredsted

personaleblad jysk go forside årets 2010
Cool forside på internationelt personaleblad fremstillet af to fuldtidsansatte og egne grafikere 

 
Forestil dig et blad, der bliver læst på 8.000 forskelligartede toiletter rundt om i verden – fra Sverige til Shanghai. Og det er ikke Anders And, vi taler om. Det er JYSK-koncernens personaleblad GO JYSK, der i efteråret 2010 både fik prisen som årets personaleblad og en andenplads i kategorien multi-language publication – af henholdsvis FIK og FEIEA.
 
- Jeg kalder det lokumsbladet, smiler kommunikationschef Jonas Schrøder.- For det er, i overført betydning naturligvis, min ambition, at det ligger på 8.000 toiletter rundt om i verden og bliver læst af både medarbejdere, familie og venner.
 
At lave personaleblad i en tid, hvor store dele af virksomhedens kommunikation foregår på nettet, på mailen og på telefonen, er en kunst og en udfordring. Det skal prioriteres, hvis det skal fungere. Og det gør man i JYSK. Med to fuldtidsansatte, egne grafikere og en målgruppe fra store dele af de 34 lande, der arbejder i butik, på lager og hovedkontor, er GO JYSK hverken lukningstruet eller oplagt pudekamp. Tværtimod fungerer bladet som strategisk værktøj og kulturelt bindeled. Og det skal opprioriteres i fremtiden.
 
- Vi er repræsenteret i mange dele af verden, de fleste af vores medarbejdere sidder ikke ved en computer i dagligdagen og nogle steder er internetforbindelserne relativt langsomme. Derfor kan et trykt personaleblad være med til at binde vores medarbejdere sammen på tværs af landegrænser. En butiksansat i Zagreb kan for eksempel spejle sig i, at de står med samme udfordringer i Spanien eller Norge. Der er et stort behov for at vide, hvad det er for en koncern, man er en del af. Og så gør vi det, at vi sender bladet hjem til folk privat for på den måde at give familien et indblik i JYSK som arbejdsplads, forklarer Jonas Schrøder, der også ser bladet som rekrutteringsværktøj.

Personaleblad Jysk Go opslag


Målgruppen er spredt over 34 lande. Bladet fungerer som kulturelt bindeled

 
Medarbejderne er med
Medarbejderne i JYSK får altså et fysisk blad. Noget bestandigt. Når nu så megen anden kommunikation over internettet er flygtig.
 
Men igen. Hvorfor er det så vigtigt med et blad i en tid, hvor mange andre skærer det væk eller overvejer det til fordel for kommunikation på intranet?
 
- Derfor, griner Jonas og uddyber det med, at bladet også har en klar strategisk funktion.
 
- For eksempel havde vi i oktobernummeret et tema om kundeservice og rådgivning – ikke fordi vi i læsernes øjne tematiserer vores blade – for det mener jeg ikke er måden at lave blad på – men fordi kunderådgivning er en del af vores strategi. Og ved at skrive om det på en måde, hvor vi interviewer medarbejdere, som jo er eksperterne, får vi gjort et strategisk element til noget, de interesserer sig for, forklarer han og tilføjer, at en virksomheds strategi ellers er noget, der kan være svært at få medarbejderne til at engagere sig i.
 
Og spørger man kommunikationschefen, hvordan GO JYSK skal udvikle sig i fremtiden, er medarbejderne også en vigtig brik.
 
- Jeg kunne godt tænke mig, at vi får mere brugerinddragelse. At vi bliver bedre til at lege vores budskaber ind i bladet og derfra ud til vores medarbejdere. Jeg ser for mig, at vi for eksempel kan lave en ting med, at det design, flest ansatte stemmer på, bliver sat i produktion, sådan så vi altså også spiller mere sammen med nettet og giver læserne lyst til at læse eller lege videre dér.

Læser med musen
Allerede i dag er GO JYSK god til at ”lege internet” og netop måden at lave blad på er en af hovedårsagerne til, at GO JYSK vandt prisen som årets personaleblad 2010.
Og hvordan får man så skruet et godt personaleblad sammen til en meget lidt homogen målgruppe. Kan vi få nogle tip?
 
Ja. Jonas Schrøder er meget bevidst om, hvilke kommunikationsværktøjer de benytter sig af.
- De fleste mennesker opfører sig, som de gør på nettet: læser med musen – forstået på den måde, at de ikke nødvendigvis begynder på side ét og læser en historie ad gangen, men bladrer og læser en note hist og en billedtekst pist. Og det betyder for det første, at en historie skal have mange indgange, men også, at hvert opslag skal være nyhedsorienteret. Det, der står på side to kan være vigtigt for nogen, ligesom det, der står på side 30 er vigtigt for en anden, forklarer Jonas og understreger, at man på redaktionen også har lavet regler for, hvor lange historierne må være: - Hellere større billede og mindre tekst.
 
GO JYSK udkommer fire gange om året, og hvert nummer har faste ingredienser som karrieremuligheder, CSR, HR, strategi, ledelse, noget om varerne, og så har hvert land egne sider for på den måde at sikre en lokal vinkel. Desuden er redaktionen god til at komme ud i verden. Nyt lager i Polen, en hjælpende hånd i Ungarn, åbning i Kina og i Bosnien-Hercegovina. Og for at sikre de faste elementer bliver historierne ofte skrevet ind i en strategisk kontekst.
 
For eksempel handler historien om et nyt lager i Polen også om JYSK-koncernens milliardinvesteringer i distributionscentre.

Læner sig op ad livsstil
En anden grund til, at GO JYSK er et interessant personaleblad, er, at det ofte er medarbejderne, der taler – på alle niveauer. Desuden bliver man som læser overrasket, for eksempel af historien ”Annikas vej fra Bangladesh til butikshylde” (Annika er sengetøj, red.) eller ”Din sovestilling fortæller hvem du er”.
 
- Vi forsøger at have generelle historier med hver gang. Vores læsere er jo mennesker, der interesserer sig for andet end JYSK. Mange tror, at når de laver medarbejdermagasin, så skal det være seriøst og alvorligt og med mange indskudte sætninger. Men efter min mening skal et personaleblad i højere grad læne sig op ad et livsstilsmagasin og også tale til følelserne, vurderer Jonas.
 
Fremtidens GO JYSK kommer altså ikke kun til at ligge på nettet og vil fortsat blive prioriteret højt.  Men hvordan bliver det endnu bedre? Hvordan kommer der endnu flere fjedre i JYSK-madrassen?
 
- Næste trin er forårets tilfredshedsundersøgelse, som redaktionen så vidt muligt vil rette ind efter, og desuden sætter vi gang i et forsøg med at lægge bladet ud i en række butikker på Sjælland for at se, hvordan vores kunder tager imod det. Det gør vi i erkendelsen af, at der ikke er forskel på intern og ekstern kommunikation.
I det lidt længere perspektiv er det JYSKs tanke at blive endnu bedre til at koble fra historie til internet og omvendt – for eksempel at gøre det til en del af artiklen at skulle klikke ind på nettet og se YouTube eller et JYSK-videoklip.
- Vi skal have færre bogstaver, flere billeder og mere lyd på, understreger Jonas.
 
7 gode råd til et godt personaleblad
  • Lav blad, som du laver web. Skab mange indgange til din historie. Gør hvert opslag nyhedsorienteret.
  • Lav regler for, hvor lange dine historier må være.
  • Snak med medarbejderne, og tal deres sprog, når du skriver.
  • Skab lokale vinkler.
  • Aktiver dine læsere med konkurrencer eller anden inddragelse.
  • Lav tilfredshedsundersøgelser.
  • Overvej at sende bladet hjem til medarbejderne privat.
---
 
Fakta
GO JYSK udkommer fire gange om året. Oplag: Cirka 8300. Bliver sendt til alle medarbejdere i Jysk Nordic samt presse og leverandører. Oversat til ni sprog. Sideantal: 24-32. Hvert nummer har fire-otte lokalsider skrevet af lokale medarbejdere. Portobudget: 80.000 kr. pr. blad og 320.000 kr. årligt.
 
--- 
 
Begrundelse for pristildelingen
Foreningen for Intern Kommunikation (FIK) gav følgende begrundelse for prisen til GO JYSK: ”Et godt og gennemarbejdet internt magasin giver både dygtigere og mere tilfredse medarbejdere. Firmaets kultur bliver fælles eje, og de vigtige historier fra ind- og udland bliver fortalt og diskuteret blandt medarbejderne. I GO JYSK kan medarbejderne blandt andet læse om deres nye kolleger i Kina og Bosnien-Hercegovina og om arbejdspladsens store håndsrækning til ofrene for jordskælvet i Haiti. JYSKs personaleblad er en oplagt vinder med en vigtig mission i en tid med kraftig ekspansion i Lars Larsens efterhånden verdensomspændende butik.”
 
---
 
Artiklen er fra Forbundet Kommunikation og Sprogs medlemsblad KOM magasinet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også