KAN-didater selv?

Skrevet af
Fredag den 17. oktober holdt Unge Kommunikatører iværksætterseminar for begyndere. Just do it - kunne være overskriften over dagens mange oplæg. Alt fra kommunikationsbranchens situation i dag til levende beretninger fra vaskeægte iværksættere over krav til drift af egen virksomhed til selvransagelse og fokus på spidskompetencer. En dag fyldt med gode råd til den, som vil selv fra en bred vifte af oplægsholdere.

Rejsen gennem en iværksætters univers tog afsæt i oplæg fra Niels R. Hansen formand for BPRV. Niels satte scenen med ved at pointere, at i PR er der primært fokus på manden og mindre på bolden. Sagt med andre ord er det en yderst personorienteret branche, vi bevæger os indenfor. Efter at have slået fast, at det er den enkeltes unikke personlighed og netværk som skal skabe salg og vækst, tog Niels R. Hansen os med på en skildring af udviklingen indenfor PR-branchen og et kig ind i den fremtid vi snart skal tage del i.

Lyserød horisont
Efter en periode med røde tal på bundlinjen og utallige nedskæringer på så at sige alle områder lagde Niels op til optimisme og indikerede, at der er lys forude. ’Branchen holder skansen og er estimeret til at vende i løbet af et halvt årstid. Derpå peger alt imod yderligere vækst i løbet af det følgende halvandet år’. Alt imens konturerne til en lysere fremtid blev tegnet, pointerede Niels samtidig, at vi vil se et fokusskift indenfor PR-branchen. Fra at have lavet mere eller mindre masseproduceret kommunikation og standardpressemeddelelser, ser fremtidens arbejde ud til at byde på langt flere strategiske opgaver. Årsagen skyldes virksomhedens plads i det globale kommunikationssamfund og behovet for at kunne tale til en bred skare af stakeholdere med stadig mere komplekse budskaber. Dette kræver en evne til at kunne formidle forskellige historier til forskellige målgrupper. En opgave som bedst løses med professionel hjælp fra en PR-rådgiver

Brand dig frem
Når PR–rådgiverne skal vinkle historierne til en specifik målgruppe, er vejen frem ifølge Niels R. Hansen at brande sig på sin spidskompetence – at gøre sig særegen. Som PR-menneske gælder det om at skabe alliancer mellem virksomheder og globale NGO’ere. Ideen er at komme tæt på NGO’erne og opnå viden om, hvad der rører sig indenfor deres interessefelt. Hensigten er at kunne foregribe temaer, inden de bliver til katastrofale sager - altså drejer det sig om at have kendskab til hot topics på NGO’ernes dagsorden. ’Derfor gælder det i fremtiden om at være proaktiv samt at kommunikere og skabe opmærksomhed om virksomhedens tiltag – fortæl hvilket alternativ børnene, som arbejder for din virksomhed, har, og hvad virksomheden gør for børnene udover at give dem et job. Moralen er: Vær bevidst om, hvem du kommunikerer til. Den er den bevidsthed, du skal sælge til virksomhederne.’

Et godt råd på vejen fra Niels R. Hansen: differentiér dig – skab dig et brand.

En vaskeægte iværksætter
Efter oplægget om den lovende fremtid synes det som en utaknemlig opgave at overtage scenen. Trods dette formåede Nicolai Seest, formand for Dansk Iværksætterforening at holde niveauet med et af branchens yderst anvendte og elskede modeord – storytelling.

Nikolaj førte den følgende time forsamlingen gennem en iværksætters univers på godt og ondt. Nikolaj fortalte om alt lige fra hans egen frustration over mangel på perspektiv med specialet på Statskundskab til et mylder af spirende ideer og hans behov for at se ideerne tage form.

Netværk vejen frem
At være iværksætter uden indgående kendskab til det felt man bevæger sig ind på kræver et netværk. Et netværk er let at opbygge, da folk gerne vil tale om deres egne erfaringer. Men et godt netværk kræver, at man holder sin sti ren. Når krisen kradser, er det ifølge Nikolaj, værd at værne om sit ry og rygte. Specielt hvis man ønsker at rejse sig igen med nye projekter.

Iværksættergenet!
Efter at have hørt utallige gange ’at alt ikke kan være sjovt’ tænkte Nikolaj ’Jo det kan - jeg kan selv sørge for, at det er sjovt. Og sidder du med samme følelse, er det måske netop et udtryk for, at du er ejermand af et iværksættergen. Det er et udtryk for, at man ikke blot vil finde sig i tingenes tilstand’. Men i samme åndedræt pointerede Nikolaj vigtigheden af at anerkende, at der er ting du kan, og andre ting må du købe dig til. ’Det er at være troværdig overfor sig selv og sine omgivelser’. Iværksættergenet er et godt udgangspunkt, men et godt resultat kræver selvindsigt og en god portion realisme.

Et godt råd fra Nikolaj Seest: gør det – tro på det. For meget tankespil og analyse er blot en barriere.

Iværksætter med succes
Efter at have fået pointeret vigtigheden af branding slog Morten Holm fra Holm Kommunikation a/s sit navn fast i forsamlingen. På gazelleagtig vis har Holm Kommunikation gået fra at være en lille tomands virksomhed til i dag at være et full service PR-bureau. Morten fortalte om de første måneder, hvor faciliteterne i Holm Kommununikation bestod af en computer og spisestuebordet i privaten og udviklingen op til i dag, hvor Holm Kommunikation har 20 ansatte, større armbevægelser og arbejdsplads på Christianshavn.

Et godt råd på vejen fra Holm Kommunikation a/s: lyt og vær ydmyg overfor din kunde.

Hvordan kommer jeg i gang?
Partner fra KPMG Lars Bo Jørgensen tog sig af den lidt mindre kreative og idéudviklende del af at være iværksætter. Hans oplæg informerede om revision og erhvervsret på pixibogs-niveau, hvilket fungerede som en glimrende introduktion til mange af de praktiske formalia, der er i arbejdet med egen virksomhed. Han understregede blandt andet kravet til at navngive sin virksomhed, registrere den med CVR-nummer, kom med anbefalinger om regnskabsmæssig adskillelse af virksomhed og privatsfære og sidst, men ikke mindst gjorde han opmærksom på, at man ikke må glemme, at der er noget, som hedder B-skat.

Et godt råd fra Lars Bo Jørgensen: hav styr på dine regnskaber fra starten.

Leverer du Ferrari eller Fiat?
Dagens sidste faglige indslag var Peter Bisgaard-Frantzen, selvstændig pr-rådgiver fra Bifra Kommunikation. Peter satte tingene på spidsen og udfordrede deltagerne ved at spørge ind til deres særegne spidskompetence. I god tråd med de tidligere oplægsholdere og dagens røde tråd ’brand dig selv’-tema. Peter gik praktisk til værks ved at pointere det afgørende i at være bevidst om sin forretningsmodel. Har jeg en spidskompetence, der kan differentiere mig fra de andre, så jeg kan fakturere til en Ferrari? Eller kan og vil jeg kun levere en standardvare, som går til lavere salgspris og kun strækker til en Fiat? Er jeg skabt til selvstændighed? Kan jeg komme igennem hverdagen uden nogen kolleger og en julefrokost? Hvad driver mig til at være selvstændig – tvang eller lyst? Hvordan står jeg i forhold til bureauerne? Hvordan ser fremtidens marked ud? Hvad er jeg ikke så god til, og hvad kan jeg behøve hjælp til? Vigtige spørgsmål og svar for alle med drømmen om at blive iværksætter.

Afsluttende råd fra Peter: vær tro mod dig selv og dine evner – tag din egen medicin!

Efter en dag med interessante oplæg, råd og diskussioner var der stof til videre tankespind om egen virksomhed. Og i bedste netværkerstil fortsatte dagen, som var blevet til aften, med en fælles middag. Om en virksomhed eller to er blevet til i løbet af dagen vides ikke. Men der var i hvert fald mange konkrete råd til den, som leger med tanken om at blive hovedpersonen i sit eget arbejdsliv.




Relaterede artikler

Corporate Storytelling i praksis - Der er fokus på corporate storytelling i Danmark – det at arbejde med historier i virksomheder. Storytelling kan i virks...
Alle har en dagsorden. Nogle har en dagsorden som sætter dagsorden - Medlemskommunikation er under pres. Det er ikke længere nok at udsende et medlemsblad en gang hver fjortende dag, og så ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

25 JOB

Kommunikationsmedarbejder

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Digital redaktør

Frist: 2. juni kl. 9.00

Kampagnerådgiver

Frist: 12. juni kl. 12.00

Studentermedhjælper

Frist: 30. juni
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.