Kan anbefalinger af anbefalere anbefales? - Amazons succes med krydssalg

På sporet af krydssalget og associationens magnetisme. Med udgangspunkt i en diskussion og kategorisering af Amazons brug af anbefalinger for at skabe krydssalg. I denne artikel undersøges, hvordan og hvorfor Amazon har haft så stor succes med at skabe krydssalg på deres hjemmeside.

At købe mere
Krydssalg handler om at få flere til at købe mere. Krydssalg er at anbefale ekstra produkter, services og informationer til sine kunder. Krydssalg skabes ved at tilbyde de relevante associationer på det relevante tidspunkt til de relevante kunder med de relevante behov. Krydssalg har altid spillet en rolle i mødet mellem sælger og køber. Men spørgsmålet er, hvordan krydssalg som fænomen kommer til udtryk i et nyt medie som Internettet?

Den elektroniske sælger
Internettet er et medie med nye muligheder for kommunikation, men også begrænsninger i forhold til det klassiske møde mellem sælger og køber i den virkelige verden. I den virkelige verden har sælgere i årtusinder hjulpet kunder med at skabe associationer til andre produkter for at sælge mere. Sælgeren har lyttet, følt og forstået kunden ved at se på tusindvis af signaler i salgssituationen. Resultatet er, at de har solgt produkter som kunden ikke vidste han ønskede sig da han gik ind i butikken. På Internettet mødes køber og sælger ikke ansigt til ansigt, så derfor må sælgeren på en eller anden måde prøve at simulere den opmærksomme, empatiske og kloge sælger, som kan sælge ekstra. På Internettet sker det ved at oversætte sælgerens subjektive salgstalent og fornemmelser til tekst, matematik, koder og generelle logiske regler.

Hvorfor har Amazon succes med at krydssælge?
Et illustrativt eksempler på, at man kan erstatte det menneskelige krydssalg med det maskinelle krydssalg, er internetboghandlen Amazon.I denne artikel undersøges, hvordan og hvorfor Amazon har haft så stor succes med at skabe krydssalg på deres hjemmeside. I artiklen argumenteres for at hemmeligheden bag Amazons succes er ikke deres anvendelse af enkelte beslutningsregler og dermed anbefalingsstrategier, men deres samtidige anvendelse af forskellige strategier med forskellige konstruktioner af forbrugerens adfærd og holdninger.

Læs hele artiklen her




Se powerpoint præsentation om krydssalg og Amazon

Relaterede artikler

Er Internet-økonomien en boble eller en trend? - Amazon.com er det evigt gentagne forebillede for netværkssamfundet. Dets værdi er nu 1000-doblet i år. Kan og vil vækstf...
Brug brugerne, hvis de skal bruge dig - Brugervenlighed handler om at målrette sit produkt til brugerne. Det faktum er også ved at gå op for...
Personalisering i et brugerperspektiv - For år tilbage da dot.com feberen var på sit højeste, var begrebet personalisering et af de buzz-words, man of...
Jakob Nielsen forklaret for børn - Vi ved for lidt om børns præferencer, når det kommer til underholdning og indhold på nettet. Men et er sikkert: De giver...
Vi er målrettede på internettet - men... - Internetbrugere er meget fokuserede, når de søger informationer på internettet. Men når man først har fundet, hvad man s...
Persuasive design - design der overtaler - Det er ikke tilstrækkeligt, at en hjemmeside er brugervenlig. Det er nemlig ikke ensbetydende med, at den vil blive brug...
Tracking forklaret for alvor for alle - Ville det ikke være rart, hvis du vidste alt om dine kunder? Hvis du vidste hvad de hed, hvor de boede, hvor meget de tj...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

48 JOB

Senior kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.