Kan anbefalinger af anbefalere anbefales? - Amazons succes med krydssalg

På sporet af krydssalget og associationens magnetisme. Med udgangspunkt i en diskussion og kategorisering af Amazons brug af anbefalinger for at skabe krydssalg. I denne artikel undersøges, hvordan og hvorfor Amazon har haft så stor succes med at skabe krydssalg på deres hjemmeside.

At købe mere
Krydssalg handler om at få flere til at købe mere. Krydssalg er at anbefale ekstra produkter, services og informationer til sine kunder. Krydssalg skabes ved at tilbyde de relevante associationer på det relevante tidspunkt til de relevante kunder med de relevante behov. Krydssalg har altid spillet en rolle i mødet mellem sælger og køber. Men spørgsmålet er, hvordan krydssalg som fænomen kommer til udtryk i et nyt medie som Internettet?

Den elektroniske sælger
Internettet er et medie med nye muligheder for kommunikation, men også begrænsninger i forhold til det klassiske møde mellem sælger og køber i den virkelige verden. I den virkelige verden har sælgere i årtusinder hjulpet kunder med at skabe associationer til andre produkter for at sælge mere. Sælgeren har lyttet, følt og forstået kunden ved at se på tusindvis af signaler i salgssituationen. Resultatet er, at de har solgt produkter som kunden ikke vidste han ønskede sig da han gik ind i butikken. På Internettet mødes køber og sælger ikke ansigt til ansigt, så derfor må sælgeren på en eller anden måde prøve at simulere den opmærksomme, empatiske og kloge sælger, som kan sælge ekstra. På Internettet sker det ved at oversætte sælgerens subjektive salgstalent og fornemmelser til tekst, matematik, koder og generelle logiske regler.

Hvorfor har Amazon succes med at krydssælge?
Et illustrativt eksempler på, at man kan erstatte det menneskelige krydssalg med det maskinelle krydssalg, er internetboghandlen Amazon.I denne artikel undersøges, hvordan og hvorfor Amazon har haft så stor succes med at skabe krydssalg på deres hjemmeside. I artiklen argumenteres for at hemmeligheden bag Amazons succes er ikke deres anvendelse af enkelte beslutningsregler og dermed anbefalingsstrategier, men deres samtidige anvendelse af forskellige strategier med forskellige konstruktioner af forbrugerens adfærd og holdninger.

Læs hele artiklen her




Se powerpoint præsentation om krydssalg og Amazon

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job