Kampen om talenterne

De krævende unge har fået styrke og karakter til at sætte dagsordenen på arbejdsmarkedet! Dermed er det er ikke længere et spørgsmål om, hvem virksomhederne skal vælge, men hvem der vælger dem. Employer branding er derfor blevet afgørende i striden om de kloge hoveder.

Antallet af ledige jobs slår alle rekorder. Den skrigende mangel på arbejdskraft gør, at virksomhederne lider, mens den nye generation af medarbejdere kan vælge og vrage. De unge højtuddannede er individualister, der tænder på albuerum og personlig udvikling frem for løn og jobsikkerhed. Deres arbejde skal være drevet af lyst og sikre den daglige rus af anerkendelse. De er ikke ydmyge. De stiller større og større krav til virksomhederne og forventer som et minimum indholdsrige og udfordrende arbejdsopgaver, ansvar, medbestemmelse og god ledelse. Listen fortsætter. Virksomhederne står derfor over for en kæmpe udfordring, hvor det handler om at brande sig som attraktiv arbejdsplads for at være med i den hårde

kamp om de eftertragtede medarbejdere.

 

De unge vil vokse

Employer branding et blevet et af tidens nøglebegreber. Det dækker over de strategiske tiltag og aktiviteter, virksomheden iværksætter for at tiltrække og fastholde medarbejdere. Men for at etablere et effektivt employer brand skal virksomheden appellere til en ny og mere krævende medarbejdertype. Den nye generation er arbejdsromantikere i modsætning til deres forældre, der betegnes som

arbejdsnarkomaner. De unge efterspørger vækstbetingelser i jobbet, der bidrager til deres eget personlige projekt. De vil udfordres og indgå i inspirerende sociale relationer. De ønsker at være en del af et miljø, der stimulerer og udvikler dem både som medarbejdere og mennesker. ”Arbejdspladsen skal være den unge medarbejders personlige væksthus”, konkluderer Huset Mandag Morgen i rapporten

om fremtidens medarbejdere fra 2001. Vi skriver i dag 2007, og kravene er kun blevet højere.

 

Små virksomheder er attraktive

Det er typisk for de unge, at de vælger en virksomhed, som passer til deres personlige projekt. Mindre virksomheder er generelt mere populære end store, idet der er større mulighed for ansvar, udfoldelse og selvrealisering. ”Jeg føler, at jeg forsvinder, hvis det er en alt for stor virksomhed. Jeg foretrækker en lille virksomhed med udviklingsmuligheder, hvor man kan navigere lidt bedre rundt” udtaler Troels Johnsen, stud.it. De små og mellemstore virksomheder har derfor potentiale til at byde ind i striden om de unge, hvis de vel og mærke formår at opbygge et stærkt employer brand.

 

Det ideelle employer brand

Det er en kendsgerning, at virksomhederne ikke bare kan nøjes med at tage udgangspunkt i deres eget verdensbillede, når de skal forholde sig til fremtidens medarbejdere. De må i stedet forstå og lytte til de unge. Med en lurende fare for at praktisere ’designerpolitik’ med tomme ord og løfter er det vigtigt, at virksomheden udstråler troværdighed. Derfor skal værdigrundlaget og kulturen skinne igennem i employer brandet. Ved at kombinere virksomhedens identitet med de potentielle medarbejderes ønsker opbygges et stærkt employer brand, der både tilgodeser virksomhed og medarbejder. Med et ekstra øje for en ny og krævende generation af medarbejdere er det integrerede employer brand vejen frem for at vinde kampen om

talenterne. Vi hilser dermed virksomhederne velkommen til en ny jobvirkelighed!

 

 Læs specialet her.

 

Line Juul Christensen og Louise Kramer er begge uddannede cand.comm i Virksomhedsstudier og Kommunikation fra Roskilde Universitetscenter. Kontakt: ljc@ruc.dk og lkramer.dk@gmail.com

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job