Net-debatter uden demokratisk værdi?
Kære Lisbeth Knudsen: Hvorfor lukker du ikke bare for kloakken?

Skrevet af

Kasper Fogh Hansen

69 artikler

0 indlæg

Berlingskes chefredaktør Lisbeth Knudsen skriver her på Kforum om de “sproglige kloakrotter” og den heftige og aggressive tone, der ofte fylder kommentarsporene på avisernes hjemmesider. Måske burde det undersøges, hvorfor folk lader til at have tabt deres hæmninger, opfordrer Lisbeth Knudsen. Kære Lisbeth Knudsen – her er en opfordring til dig, der driver medie(r). Hvad med at du og I holdt op med at lægge kloak til alle de udgydelser, trusler, tilsvininger, til den sexisme og den racisme, det flyder over med i kommentarsporene også på Berlingske?
Det tjener ikke noget som helst offentligt debatformål. Har folk noget på hjerte, kan de fint skrive et læserbrev eller en kommentar til avisen; det benspænd er da meget rimeligt, hvis man skal til orde - at man lige gør sig lidt umage, tænker sig om og gør en tekst færdig til offentlig læsning. Så ville I også som avishus også leve op til ansvaret for at kuratere en offentlig samtale med væsentlige indlæg.
 
Modsat forholder det sig i kommentarsporene. Her er det ofte dem, der rammende er blevet kaldt ”underbuksemenneskene”, der straks-ytrer sig uden at være tynget at hverken pli, hensyn eller kvalitetskrav i deres udgydelser. 
 
Der har aldrig været et kommentarspor til en debat på en avis' hjemmeside, der har givet den offentlige samtale noget som helst. Den demokratiske værdi af et kommentarfelt er nul. At det skulle være en gave til demokratiet som, som du anfører Lisbeth Knudsen, virker mere som et figenblad for noget andet: Et kommercielt begrundet ønske om at engagere og knytte læserne til sin platform. 

Vi, der kender medierne, ved alle, hvordan hits, kliks og kommentarer bliver brugt til at understøtte den kommercielle ambition - også på debatredaktionerne: Jo flere: jo bedre gør redaktionen det i forhold til at tiltrække læsere og engagere dem på platformen. Men i sidste ende må du jo selv tage ansvaret for indholdet på dit medie, Lisbet Knudsen. Du må ikke bare vende håndfladerne op og opfordre en forsker til at kigge på det: Det er dine debatspalter, det er din hjemmeside, det er dit ansvar og det er din mulighed at gøre noget ved det. Og en “politik” for hvordan man skriver til hinanden jeres hjemmeside, som I har, anerkender du jo implicit med dit indlæg, ikke virker. 
 
Det interessante spørgsmål er derfor ikke så meget, hvorfor folk sviner hinanden til, men hvorfor du - eller andre redaktioner - lader det ske? For demokratiets skyld? Før folk kunne svine hinanden og skribenter til i kommentarsporene på aviserne, havde vi skam en fin borgerlig offentlighed og et velfungerende folkestyre. De underlødige kommentartråde medvirker faktisk bare til at afkvalificere debataktiviteterne på nyhedshusene: Aktiviter som er nødvendige supplementer til nyhedskulturen, fordi debat er noget vi udøver for at reflektere grundigere. De svinske, eller i bedste fald ligegyldige, debatter ophæver debataktiviteternes nødvendighed som del af en journalistisk aktivitet. De bliver en uvigtiggørelse af debataktiviteterne i den offentlige samtale, så hvis de endelig har en betydning, udgør de vulgarisering, der er skadelig for en borgerlig offentlighed og dermed den offentlighed som er den demokratiske institution du burde vogte, Lisbeth Knudsen. 

Javel, så er der andre steder på nettet, hvor folk vil kunne gå amok, men så er det ikke dit ansvar, Lisbeth Knudsen, og så medvirker du ikke til at trække underbuksemenneskene med ind i dagligstuen, hvor andre debatterer væsentlig spørgsmål. Din opgave er også at holde skidt og snot for sig.
 
Spørgsmålet er, hvilke bidrag mediehusene mener de ofte rasende debatter i kommentarsporet giver? Og hvorfor mener du og Berlingske, det er klogt at lægge hjemmeside og publikum til? Kommercielt giver det måske mening, men i en demokratisk/offentlighedsmæssig optik er de bare skadelige. Også fordi den svinske tone helt sikkert afskrækker mennesker fra at deltage i en offentlig samtale i både dit og andre medier. 
 
Du, Lisbeth Knudsen, stiller spørgsmålet: Hvorfor sker det? I virkeligheden burde du spørge dig selv: Hvorfor lader du det ske?
 

Giv din stemme

8 stemmer
4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

58 JOB

Digital kampagneekspert

Se alle job Indryk job

Job

Projektleder

Frist: 9. december

Presse- og mediechef

Frist: 19. december

Journalist – Presseansvarlig

Frist: 2. januar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.