K-branchens 20 bedste blogs 2009 (og 3 flopper-blogs!)

Der findes 20 blogs i verden, du skal læse for at overleve i kommunikations- og mediebranchen. 20 blogs, som giver dig et forspring og gør dig til skrivebordsekspert i medier og kommunikation. 20 blogs, som klæder dig på til den mest obskure smalltalk med kunden. Kforum har bedt Politikens blogger Ida Jeng om at udpege de 20 bedste blogs for kommunikations- og mediefolk i 2009. Listen indeholder alt, du skal bruge for at klare dig. Fra blogs, du skal citere fra for at imponere din chef, til blogs, din chef aldrig må se dig læse. Men! Der er også 3 blogs, eller lad os kalde dem flops, som er så overvurderede, at Kforum og Ida Jeng har givet dem deres helt egen liste: K-branchens 3 flopper-blogs i 2009.
af Ida Jeng
DE 20 BEDSTE BLOGS 2009

1: Journalism 2.0 (journalistik og nye medier)
Det er ingen hemmelighed, at flere trykte medier står til at dreje nøglen om – se blot den seneste debat om The New York Times. Det er heller ingen hemmelighed, at flere printjournalister kan se frem til et visitkort med stillingsbetegnelsen R.I.P. De snart uddøde medie-dinosaurer (printjournalisterne) skal derfor være rigtig glade for Mark Briggs, en web-frelser, som blogger om fremtidens journalistik. Hans weblog Journalism 2.0 er ét langt forsøg på at bygge bro mellem journalistik og nye medier. Budskaberne til journalister er klare: Se at få lært HTML, hvis du vil have smør på brødet. Og drop den selvfede illusion om, at digital journalistik er helvede, mens printjournalistikken er himlen.

Link: http://www.journalism20.com/blog/

2: Gawker (mediesladder)
At læse gawker.com er som at være til fest i mediebranchen: Alle fedter for chefredaktøren, alle er lidt overkørte, alle hvisker om den nye udenrigskorrespondent som står til fire fede år i New York, og om mandagen samles alle i kantinen for at gætte på, hvem der gik hjem med praktikanten. Nogenlunde sådan er Gawker – et medie, som sladrer om Manhattans mediebranche. Skribenterne har én mission: De etablerede medier og mediemogulerne fra inderkredsen skal ned med nakken – på den mest perfide måde. Vi med, når CNN’s værtinde (måske) springer ud som lesbisk veganer-hippie, og vi er med, når der skal gættes på, hvorfor direktionen på The New York Times har dækket konferencebordet ind i læder. Gawker er ondt, men sjovt. Fagbladet Journalisten tilsat humor. Flere af skribenterne, fx Emily Gold, er så talentfulde, at de siden er begyndt at skrive for Hadeobjekt Nummer 1: De etablerede medier.

Link: http://gawker.com/

3: Harvard Business Review Blog (business og ledelse)
Hvem vinder talent-krigen? Hvordan leder man en ledelsesresistent møgunge fra Generation Y? Der er kun et sted at gå hen, hvis du vil have cases og argumenter, som belyser disse spørgsmål: Blog-universet på Harvard Business Review. Kodeordene er innovation og lederskab, men til forskel fra lignende blogs, kan bloggerne faktisk skrive medrivende og humoristisk. Bloggerne kommer fra forskellige brancher såsom musik- og medicinalbranchen. Af bloggere, som særligt bør fremhæves, kan nævnes David Silverman, som skriver om at starte egen musik-virksomhed (… og lukke virksomheden igen kort tid efter) samt Sylvia Ann Hewlett, som har en økonomiske tilgang til diversitet på arbejdspladsen.

Link: http://blogs.harvardbusiness.org

4: Blondinbella (underholdning og blogging)
Ja, du så rigtigt. Blondinbella er på listen over de bedste blogs. Man kan ganske enkelt ikke komme uden om svenske Isabella Löwengrip og blondinbella.se – angiveligt Skandinaviens største blog med 500.000 besøgende om ugen. Du tager en 18-årig svensk ungmø med lyst hår, lange stænger og en god pen rettet mod Stockholms natteliv. Og sætter hende til at blogge. I dag har Isabella et millionforetagende, egen agent, assistent, to virksomheder og et tv-show. Samtlige professionelle bloggere på de etablerede medier i Danmark kan lære af Blondinbella. For til forskel fra de såkaldt ”anerkendte” blogs (som jo ofte skrives af bitre 68’er-mænd) har Blondinbella bevist, at hun kan tjene penge. Hendes blog-statistik og antallet af indkomne links taler for sig selv. Så næste gang, du sidder og surmuler foran skærmen over, at kun din mor har gidet kommentere din langhårede analyse af seneste skatteudspil, så spørg dig selv: Hvordan synes du selv, at det går? Og endnu bedre: Hvad ville Blondinbella have gjort?

Link: http://blondinbella.se/

5: Pew Internet & American Life Project (analyser)
”Web 2.0” bliver med rette beskyldt for at være et luftigt begreb. Derfor er det positivt, at vi har Pew Internet & American Life Project – en tænketank i Washington, som udgiver ugentlige rapporter og kommentarer om web og teknologi. Her får du alle de fakta og data om vores færden på internettet. Men på en læservenlig måde, som giver Danmarks Statistik kamp til stregen. Pew gør dig fx klogere på, hvor mange amerikanere der er på Twitter, hvor mange vælgere der blev udsat for en online-kampagnevideo under valget i 2008, og hvor mange unge der bruger Podcast. Tænketanken er uafhængig og anses som en af de mere troværdige i USA. Bliver ofte citeret i medier som The Economist og The New York Times.

Link: http://www.pewinternet.org/search.asp

6: Real Clear Politics (politik og public affairs)
Det kan ofte være svært og tidskrævende at få det fulde overblik over den politiske samtale på nettet, og ofte går man forgæves: Politiske klummer, som kan være nok så veldokumenterede den ene dag, kan være sjuskede den næste. Svaret er Real Clear Politics, som giver et overblik over de vigtigste politiske kommentarer, ledere og meningsmålinger. Her får du cremen af højre- og venstrefløjens politiske analyser lige fra Newsweek til Wallstreet Journal og Politico. Bloggen er uundværlig for enhver, inden for og uden for journalistik, med interesse i politik og policy. Hjemmesiden blev stiftet i 2002 af John McIntyre and Tom Bevan, holder til i Chicago, og ved sidste præsidentvalg i USA viste Real Clear Politics sig som en sand sværvægter inden for uafhængige politiske medier. Opdateres flere gange dagligt, og det anbefales at besøge hjemmesiden over morgenmaden og eftermiddagskaffen.

Link: http://realclearpolitics.blogs.time.com/

7: Correspondent’s Diary (udenrigsjournalistik)
Gutterne fra The Economist er jo nogle rigtige stivstikkere, og man kan næsten se for sig, hvordan artiklerne bliver til over en konservativ eftermiddagste med journalisten iklædt slipseknude og stiff upper lip. Men selv de mest konservative kræfter må fornyes af og til, og det er klædeligt i tilfældet The Economist. Korrespondenterne har bevæget sig uden for London-kontorerne, ud i verden og ud på nettet. Resultatet er Correspondent’s Diary – et blog-univers for korrespondenterne fra The Economist. Her får du noget helt nyt: Personlighed og undercover-historier om livet som korrespondent: Hvorfor må man ikke sige ”y tak, y tak” i russiske nyhedsrum? Hvorfor skal det tage SÅ lang tid at køre fra punkt a til b i Delhi? Men pas på: Siden henvender sig ikke til dig, som altid har drømt om at blive korrespondent, men nu sidder og laver ketchuptests for lokalsprøjten. Bloggen gør dig bitter.

Link: http://www.economist.com/research/articlesBySubject/display.cfm?id=7933598

8: Ffffound (fotos)
De fleste af os har siddet med Power Point i sidste sekund og søgt som en desperat efter lækre fotos til kundepræsentationen. Og bagefter gået skamfulde til kundemøde med en stak tysker-slides i tasken. De fleste af os har også været tilskuere til konferencer, hvor oplægsholderen – mens han snakker om cutting-edge trends – viser så tudegrimme fotos i baggrunden, at tankerne begynder at vandre … man ser for sig, hvordan oplægsholderen, når han kommer hjem i sin lejlighed i Islev, smutter i sutsko, sætter sig i lædersofaen fra Biva og tænder et blåt halogen-spot … Okay, okay. Pointen er: Der er hjælp at hente, hvis man gerne vil tænke over det æstetiske udtryk, og hjælpen hedder Fffffound – en blog, som opsamler de smukkeste og mest kreative illustrationer og fotos set på nettet. Nogle af billederne er copyright-beskyttede, mens andre er til fri afbenyttelse. Her kan man se, hvordan fotos bør se ud.

Link: http://ffffound.com/

9: Maureen Dowd (amerikansk politik)
Maureen Dowd er 57 år, politisk kommentator på The New York Times og lige så rødhåret på skrift som i virkeligheden. Hun har vundet en Pulitzer pris for distinguished commentary, dækket fire valgkampagner og er tidligere korrespondent i Det Hvide Hus. Hun har om nogen forstået, at jobbet som politisk kommentator ikke blot handler om at fyre velfriserede analyser af, men også om at underholde læserne undervejs. Halvdelen af en søndagsklumme skrev hun fx på Latin, Tu Betchus! En anden klumme kører over en sang med Sherryl Crow. George W. Bush går under betegnelsen ”Bubble-boy”, mens Dick Cheney kaldes for ”Tricky Dick Deuce”. Man kan være nok så uenig i Maureen Dows politiske budskaber, men man kan kun være enig i følgende: Hun er allerhelvedes sexet på skrift.

Link: http://topics.nytimes.com/top/opinion/editorialsandoped/oped/columnists/maureendowd/index.html

10: F*** My Life (anger management)
Kommunikations- og mediebranchen kan være en bitch af og til. Nogle virksomheder vælger at hænge boksepuder op til medarbejdere, som skal have afløb for frustrationer, andre sværger til den lidt mildere form for anger management, også kendt som bordfodbold. Med bloggen F*** My Life er det blevet meget nemmere at hade, være sur, indebrændt og bitter. På bloggen kan du skrive 140 tegn om, hvor meget du hader dit liv. Anonymt. Bagefter kan andre vurdere, om dit had er berettiget eller ej ved hjælp af knapperne ”you deserved that on” / ”I agree, your life is f*****”. Her er et eksempel fra hjemmesiden:

”Today, I came to work, to find my creepy boss sitting in my office. I work the night shift, so very unusual to find him there. I asked how he was, and he replied, "I told my wife about us; she kicked me out." I've been working there a month. Also, I'm married and pregnant. So, excuse me, "US?"

Med andre ord: Få det ud og kom så videre med dit liv.

Link: http://www.fmylife.com/work

11: Threat Level (sikkerhed på internettet)
Bloggen er lidt som Livvagterne på DR: Der kredses om temaer som privatliv, sikkerhed, kriminalitet og overvågning. Forskellen er blot, at alt sammen foregår på internettet. Bloggen er en ud af flere gode blogs fra wired.com – en nyhedsside om teknologi. På Threat Level debatteres gråzonen, som er opstået i kølvandet med internettets fremkost. Skal Pirate Bay drengene i fængsel? Er det rimeligt, at Mark Zuckerberg fra Facebook ejer dit klassefoto på Facebook? Hvem står bag SPAM i din inboks? Debatten om, hvad der er legalt og illegalt er for alvor skudt i gang med denne blog – lige fra diskussioner om den intellektuelle ejendomsret til iPhones, som skal unlockes, og musik, som downloades på internettet. De mest hyppige bloggere er Wired-skribenterne Kim Zetter, David Kravets og Ryan Singel.

Link: http://blog.wired.com/27bstroke6/

12: Creative Class (globale trends)
Denne blog puster nyt liv i det gennemtæskede begreb om den kreative klasse. Bag bloggen er Richard Florida, som har indgået en alliance med en række dygtige tænkere fra forskellige brancher. Med afsæt i aktuelle debatter skriver de om globale trends inden for kreativitet, innovation og urbanitet. Bloggens styrke er, at Richard Florida ikke står alene med sine prognoser om klasse, diversitet og mangfoldighed i storbyen, men er parret med andre, som – af og til – leverer modstridende analyser og perspektiver. På bloggen diskuteres for eksempel, om Twitter er en hæmsko for produktiviteten, om man bør investere i kreativt landbrug, og om vi bør gå tilbage til en 40 timers arbejdsuge under recessionen.

Link: http://creativeclass.com/

13: The Reverse Cowgirl (creative writing)
Susannah Breslin er mester udi creative writing og har med sin detaljeringsgrad, sin humor og sit falkeblik leveret portrætter i verdensklasse. I USA, hvor magasingenren er meget udbredt, har hun for længst markeret sig med historier i Newsweek, Harper's Bazaar, Salon, Wired, The New York Post, The LA Weekly. Og Playboy. Breslin er en sand skribent, men den udefinerbare af slagsen: Det ene øjeblik leverer hun en humoristisk novellesamling om dværge og pornografi (You’re a bad man, aren’t you), det næste øjeblik en analyse af Obama. Reverse Cowgirl er som en masse post-it notes af Susannah Breslins fineste tanker; en kombination af litterær salon og cyber-journalitik. Som læser er man med helt inde i kontrolrummet: Når redaktøren er kritisk og interviewpersonen umulig, når nætterne må tages i brug for at nå en deadline …

Link: http://reversecowgirlblog.blogspot.com/

14: Problogger (professionel blogging)
Der er en grund til at selvhjælps-litteratur sælger som varmt brød internationalt. Af og til har man brug for et godt og praktisk råd, og det er netop det, som Problogger leverer – tips og tricks til dig, som interesserer dig for blogging og måske endda drømmer om at tjene penge på skidtet. En form for blogging for dummies. Darren Rowse, bloggens forfatter, står bag mere end 20 blogs og har blogget siden 2002. På bedste hjælp-til-selvhjælps jargon giver han dig alle de råd, du skal bruge for at blive professionel blogger: Sådan undgår du skriveblokering, sådan får du trafik på hjemmesiden, sådan opbygger du et brand til din blog, sådan annoncerer du for din blog … Sådan.

Link: http://www.problogger.net/

15: Nonsociety by Julia Allison (nye medier)
Julia Allison fortjener et anerkendende nik, uanset hvor mange hadelister, hun florerer på for at være ”kendt” fra internettet. Hun har dådyr-øjne, karamelfarvet hår og blogger med samme kadence, som vi andre trækker vejret. På en almindelig dag skriver klummeskribenten på Time Out New York, bloggeren og it-entreprenøren Julia Allison gerne ti indlæg om dagen. Om sig selv: ”Var på CNN i dag, vildt”, ”er til første time på Harvard Business School”… Men hun er mere end det. Bag selviscenesættelsen gemmer sig en web-ildsjæl, som er med, hvor det sker, og som selv har bevist sit værd med internetplatformen Non Society (1 million læsere om dagen, tag den). Du skal læse Julia Allisons blog, hvis du er nysgerrig på web-konferencer og -folk, som rykker lige nu. Og nysgerrig på, hvem der er dømt ude. For den intelligente web-fucker Julia Alison er med, hvor det sker. Når web-eliten holder fest på Wired, når de mødes i Davos, når de kindkysser til den hypede innovations-konference TED, når de fester på Tumblr, og når Mark Zuckerbergs søster holder fest. Bonusinfo: Julia Alison var sidste år på forsiden af Wired. Overskriften? Julia Allison and the Secrets of Self-Promotion.

Link: http://julia.nonsociety.com/main.php

16: The Berkun Blog (innovation)
Scott Berkun blogger om innovation og kreativitet, er forfatter til bøgerne Making Things Happen og The Myths of Innovation og tidligere manager for Microsoft fra 1994-2003. Hans blog-indlæg har været bragt i Forbes, Harvard Business Review, The New York Times, The Washington Post, magasinet Wired m.m. Berkun vender op og ned på tidens trends og undersøger fænomener som fx ”den innovative pitch”, ”den innovative internet-afsteming” og innovative opstartsvirksomheder under recession. Berkun har desuden undervist på Washington University og optrådt som innovations-ekspert på CNBC og MSNBC.

Link: http://www.scottberkun.com/blog/

17: White African (web & innovation globalt)
White African handler om Afrika og teknologi, ofte i en skøn kombination, og man kan ikke komme uden om denne blog, hvis man interesserer sig for web i udviklingslande. Bloggen White African er blot et af mange projekter af Erik Hersman, en amerikansk web- og teknologiekspert, som er opvokset i Kenya og Sudan. White African er hans private blog, hvor han skriver om de forandringer, Afrika står over for hvad angår mobil-, internet og web-teknologi. Bloggens styrke er, at Erik Hersman selv er til stede ved de mest toneangivende web- og tech-konferencer i Afrika og globalt. Han har tidligere startet AfriGadget – en blog om innovation hos afrikanske entreprenører.

Link: http://whiteafrican.com/

18: Web 2.Oh…Really? (web 2.0 kritik)
Craig Stoltze er, hvad man kan kalde en skeptisk blogger, og bloggen Web 2.Oh…Really? er ét stort karaktermord på fænomenet web 2.0, som han selv beskriver som ”alarmerende, irriterende, men af og til fascinerende”. Han er tidligere redaktør på The Washington Post, flasket op med traditionel journalistik og er i dag er direktør i eget konsulent-bureau Stoltz Digital Strategies, som paradoksalt nok arbejder med … web 2.0. Netop hans journalistiske baggrund er styrken i hans blog, hvor han kritisk undersøger og forsøger at punktere luftboblen web 2.0. Af og til sker det, at han lader sig begejstre. Og når det sker, er det stort.

Link: http://2ohreally.com/

19. Change.gov Blog (policy)
Står din virksomhed over for en fusion eller større organisatoriske ændringer? En idé kunne være at bruge change.gov bloggen som case og inspiration. USA har fået en ny præsident, og den nye præsident vil gerne fortælle befolkningen om transitionen fra rød til blå regering. Resultatet er change.gov – en blog, hvor man kan følge processen, de nye ansatte samt de organisatoriske og politiske ændringer undervejs. Teksterne er relativt korte, og det er et plus. I stedet har man satset på video-logging og video-interviews med ansatte. Disse videoer distribueres igen via Vimeo, YouTube og MySpace for at skaffe trafik. På bloggen har man bl.a. kunnet følge the Citizen Briefing Book, et høringsdokument til almindelige amerikanere. Indtil videre har 70.000 amerikanere deltaget, og en halv million har stemt.

Link: http://change.gov/newsroom/blog/

20: Charlie Beckett (international journalistik)
Charlie Beckett blogger om go’ gammeldaws journalistik, ofte den internationale af slagsen, som han kender så godt fra jobbet som underviser på London School of Economics. Han er redaktør af Polis (et forum for professionelle journalister under London School of Economics) og har over 20 års erfaring med medier bl.a. fra BBC. På bloggen stiller han et spørgsmål, der har været diskuteret i evigheder: Hvilken rolle spiller medierne i samfundet? Men hans mangeårige erfaringer og kendskab til mediebranchen globalt giver ham et forspring i hans kommentarer. Og så hjælper det, at kommentarerne er veldokumenterede. Kort sagt: Charlie Beckett ved, hvad han snakker om, og det er ikke så lidt i blog-verdenen. Han er desuden forfatter til bogen SuperMedia: Saving Journalism So It Can Save The World (Blackwell).

Link: http://www.charliebeckett.org/


DE MEST OVERVURDEREDE BLOGS

1. Huffingtonpost (opinion)
På ganske kort tid er Huffington Post blevet præcis som de etablerede medier, de gerne vil differentieres fra: En uoverskuelig bannerkirkegård og et annoncelokum med forventeligt skårede nyheder og pressemeddelelser. Den digitale debat- og opinionsplatform har ikke kunnet følge med efterspørgslen og de mange besøg, og der er behov for en opdatering af den digitale platform, som sorterer og prioriterer i nyhedsstrømmen. Huffington Post er blevet all about the Benjamins – forståeligt, men også uinspirerende. En anden udfordring er talentmassen på Huffington Post, som ofte er for ensformig og forudsigelig. Obama er fed, Twitter er cool, blah blah blah. Der må skæres lidt i debattørerne, som bidrager til sektionere forretning, underholdning, livsstil, medier, grøn, stil og politik. Men stifteren Arianna Huffington er en begavelse, så mon ikke hun får vendt den negative udvikling?

Link: http://www.huffingtonpost.com/

2. Fast Lane (globale trends)
København er den fedeste by i verden. Og så er der behov for et Globalt Index, som sammenligner Club Sandwich. Nogenlunde sådan kan man opsummere Tyler Brûlés klumme og blog fra The Financial Times, Fast Lane. Brûlé er redaktør på det internationale magasin Monocle, og det klæder ham. Desværre har han også sideløbende en kontrakt om at levere en gang selvfedt, kosmopolitisk jerk-off en gang om ugen til The Financial Times, som vi andre skal trækkes igennem i weekenden. At læse Fast Lane er som at læse pressemeddelelser fra lavpris-flyselskaber: Prøv den økologiske kaffe i Nuremberg! Spar 10% procent i lufthavnen i Berlin. Uvedkommende og prætentiøst, hvilket er ærgerligt, nu hvor han lagde ud med en både begavet, skæv og inspirerende klumme. Men nu mærker man mest af alt trætheden og gentagelserne. Brûlé har brug for en digital omskoling.

Link: http://www.ft.com/arts/columnists/tylerbrule

3: Gadget Lab (dimser)
Gadget Lab er en del af Wired’s blog-univers og har adskillige blog-priser i ryggen. Det kan undre, når blog-skribenterne ikke laver andet end at klampe pressemeddelelser fra store globale selskaber og omskrive dem som nyheder i blog-indlæg: Ny Kindle 3! Ny Mac! Ny GPS! Styrken ved Wired er netop, at teknologi-skribenterne er i stand til at reflektere over den teknologi, de står over for, og skriver teknologien ind i en større kontekst. Man bliver med andre ord klogere af at læse Wired’s blogs, hvis det ikke lige var for Gadget Lab og al den refereren. Det må da være muligt at finde en tech-nørd derude, som både kan lide at dimse, men samtidig også analysere den dims, som ligger på hans bord?

Link: http://blog.wired.com/gadgets/

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job