Jyske Bank som bar, ja da

Jeg sidder herovre i regnvejrsvåde Silkeborg og glæder mig. Først glæder jeg mig over, at jeg er i betryggende afstand af alle de vrede mennesker, der ikke kan fatte, hvorfor fanden vi ikke bare kan nøjes med at være en almindelig, kedelig bank som alle andre. Det, vi laver, forstyrrer jo helt åbenbart samfundsordenen, så man først bliver lidt skræmt over anormaliteten og den brudte kode, og dernæst hidser sig op på dem, der er lykkedes med at opskræmme én. Dernæst glæder jeg mig over debatten. Vi jubler altid, når nogen gider debattere det, vi laver.
af Frank Pedersen

Læs Henrik Dahls angreb på Jyske banks kaffebar her

 

Duus Lov

Jørn Duus fra Kjøvenhavner-bureauet Bates sagde engang til mig: "Her på Bates forsøger vi altid at finde en hadegruppe, fordi så ved vi, at der også er en elsker-gruppe, og at det, vi laver, ikke er ligegyldigt." Og nej, vi har ikke testet på den endnu, så jeg ved faktisk ikke endnu, om den ene gruppe er større end den anden.

Men jeg synes lige, at fakta skal på plads vedrørende konceptet.


God og gratis kaffe siden 1996

Jyske Bank indførte kaffebarer fra og med 1996, hvor vi påbegyndte en løbende ombygning af vores afdelingsnet til Jyske Forskelle generation I.

Generation II kom på én gang i september 2006, hvor vi tillige indførte Spørgbar(e), Prøvbar(e) og Pengebar – e’erne er så fjernet i det endelige navn. Spørgbar med værter er i øvrigt inspireret af Apples Genious Bar. I Prøvbaren kan man scanne en pakke og se en film om pakkens indhold, mens man i Pengebaren kan hæve og indsætte – ja, penge.

Jeg beklager at måtte fastholde, at vi stadig selv synes, at det er fede navne og godt fundet på. Med de forskellige Bar-navne taler indretningselementerne så at sige sammen, og desuden giver Bar-navnet sociale associationer, der er med til at ophæve den lidt stive stemning, der godt kan være i en bank.


 

 

Apple - Think Different Genius Bar. Hvorfor må og kan vi ikke havde en bar i jyske bank når Apple må?

 

 

 

kaffe ja tak eller tak for kaffe?


Max Bank efterligner os ikke omvendt

Cirka i 2002 kom Allan Weirup, der dengang var direktør i vores Silkeborg-afdeling, til Max Bank (det hed den så ikke dengang) som CEO. Han tog kaffebar-ideen med sig fra Jyske Bank og bar den et skridt videre, idet han i 2004 faktisk lavede hele den vestsjællandske bank om til caféer, hvor man kunne gå ind fra gaden og købe kaffe.

Som bekendt har vi ikke lavet hele Jyske Bank om til caféer, men alle kan nu for 14. år i træk gå ind i Jyske Bank fra gaden og snuppe en kop kaffe. Det er god kaffe, og den er gratis, og man kan tillige blive der og læse en dugfrisk udgave af Politiken eller Bo Bedre, hvis man gider det.

Så jeg tror desværre, at jeg må sige, det er omvendt: Jyske Bank er ikke inspireret af Max Bank – det forholder sig modsat.

 

Hvorfor så denne misforståesle med Max Bank?

Jo, jeg tror, det skyldes, at Jyske Forskelle Generation I var en gradvis ombygning, hvorfor vi ikke kunne slå på landsdækkende stortromme for vores kaffebarer. Så vi nåede aldrig at erobre folks mindset vedrørende dette. Det er vi så i gang med nu, og det er det, plakaten er et udtryk for. Derfor er vores logo også midlertidigt lavet om til en kaffekop.

 

Jeg skal beklage, at indlægget er påtaget kemisk renset for min normale friskfyrsagtige tone. Jeg ved godt, at folk tror, vi her i banken er påtaget friskfyrsagtige. Men rent faktisk passer det, når Lars Nielsen bag på Jyllands-Posten skriver, at Anders Dam er kronisk kæk. Og jeg kan afsløre her, at det er han ikke den eneste i banken, der er. Hvor skræmmende det end måtte lyde, er vi faktisk sådan. Må jeg byde på en god kop kaffe i banken?

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også