Julekort-kommunikation

Man siger, at et billede siger mere end 1000 ord. Men det rigtige julekort siger mere end 1000 kundehenvendelser og business-frokoster. Derfor må julekortet aldrig, aldrig undervurderes. Det ved reklame-, design- og kommunikationsfolk jo godt, og derfor begynder koldsveden at pible frem omkring december, hvor det perfekte kort naturligvis aldrig er på plads. Kommunikationsforum giver nu en hjælpende hånd og har banket på hos fire af verdens førende designbureauer for at se deres julekort. Tag med på inspirationstur fra Paris til San Francisco.
af Svante Lindeburg

Det er allerede for sent. Hvis ikke årets julekort ligger klar, så glem det. Det skal tænkes, trykkes og sendes, og før du ved af det, er posten forsinket og dit julekort når aldrig frem på denne side af den 24. Og hvis der er en ting, der er værre end et dårligt tænkt julekort, så er det et julekort, som kommer for sent. For hvad fortæller det ikke modtageren om, hvordan du håndterer deadlines og din tid i almindelighed. Men fortvivl ikke. I designbureauernes superliga er nytårskort det nye julekort. Og at hylde et årsskifte er vel også langt mere designlækkert end at omfavne en højtid, sovset ind i nisser, Jesus og juletræer.

Her kommer Kommunikationsforums ucensurerede, uvidenskabelige og udemokratiske gennemgang af fire vidt forskellige jule/nytårskort fra et par af sværvægterne inden for design og branding. Vær klar på copy-paste-knappen. Vi starter i New York.

Pentagram - overskudsagtig designgymnastik

Pentagram er designverdenens svar på Rolls Royce. Deres løsninger er stilsikre, elegante og overlegne - men måske også en smule forudsigelige. Det hæderkronede bureau kan skrive New York, London, San Francisco, Berlin og Austin på visitkortet, men det er fra New York-kontoret, at de virkelig skarpe designløsninger bliver udklækket. Pentagram har således stået bag vinderidentiteter som Star Alliance, Guitar Hero og scenografien til The Daily Show med John Stewart.



Hvis man ønsker en definition på det nudanske ord "overskudsagtig", så dyrk Pentagrams "holiday"-hilsner gennem tiden. Hvorfor lave et simpelt kort, når man kan lave en hel bog? Og når nu verden er blevet digital, hvorfor så ikke gøre herligheden interaktiv?

Resultatet er, at Pentagram de sidste par år har lavet en række jule-mini-sites. Små digitale kræmmerhuse fyldt med designgymnastik og opvisning af kloge ideer, der på en gang forundrer og kræver, at man bruger hovedet.

Dette års hilsen fra designkongerne er et mini-site, der fokuserer på tal, talsystemer og - på bedste nytårsgådemaner - talgåder. Vidste du f.eks. at mayaerne var de første, der opfandt begrebet "nul", og at det babylonske tegn for tallet 1 umiskendeligt ligner et martiniglas.

Det er både cool og nørdet på én gang, og hvis man godt kan lide det miks, så er det bare om at gå ombord i Pentragrams holiday-hilsen "a number of numbers".

M/M Paris - trés trés chic legetøj for voksne

Sammenlignet i størrelse med Pentagram er designbureauet M/M Paris et lille fnug. Men målt på hype og fashionista-faktor er pariser-bureauet rødglødende CHAUD. M/M Paris kindkysser, fletter fingre og arbejder sammen med kunst/design/celeb/modefolk som Madonna, Stella McCartney, Riccardo Tisci, Yohji Yamamoto og Sarah Morris, og når M/M taler, så bliver der lyttet og taget noter. Herhjemme er de nok mest kendt for at have stået bag coveret til Mews nye plade og videoen til Björks "Hidden Place".


M/M Paris lever helt op til forventningerne og har naturligvis heller ikke kreeret et traditionelt julekort. Non, non. I stedet har de designet 54 spillekort med teaterplakater fra CDDB - Théâtre de Lorient, en af deres faste kulturkunder gennem mange år. Når jokerne i kortspillet stilles op ved siden af hinanden, danner de tallet 2010 - voila!

Det er godt tænkt at pakke sin "show real" ind som et nytårskort - og endnu smartere at sikre, at holdbarhedsdatoen ikke udløber den 1. januar. Med et sæt trés trés chic spillekort fra M/M er der underholdning og designpoker nok til et helt år.

Saffron - Old spice

Safran er som bekendt et meget eksklusivt krydderi, der har en kilopris, der kan få selv Dubai til at tage sig til hovedet. Men det er også navnet på et dyrt designbureau ved navn Saffron Consultants med den altid velklædte brand-snedker Wally Olins. Wally Olins grundlage i 60'erne det legendariske bureau Wolf Olins (som desværre ikke havde tid til at sende Kommunikationsforum deres julekort), men efterlod i 2001 sit efternavn på sin gamle arbejdsplads og startede Saffron Consultants. I dag har Saffron kontorer i London, Madrid, Mumbai og New York og regnes for et af verdens toneangivende branding-huse.

Saffrons julekort er ikke ligefrem en opvisning i design. Men snarere et studie i, hvordan velgørenhedstanken inden for genren for længst har bidt sig fast. Regnestykket er simpelt: Brainstormmøder, konceptudvikling, design, copy, projektledelse, tryk, porto og alt det løse - før du har set dig om, slår dit julekorts budget gnister. Så hvorfor ikke donere beløbet til velgørenhed. Saffrons julemail til sine kunder taler for sig selv:

"What are we going to do about the company Christmas card?"

The question arose, as usual, sometime in late November. Luckily, a creative answer followed quickly on its heels: "Forget designing a card - let's see how much good we can do for people using our printing budget."

Some of the possibilities....You can donate livestock to villagers in Cambodia or Ecuador through the Heifer Project. A llama is only $150. A flock of ducks? A mere $20. At Kiva.org, you can microlend (which means you're meant actually to get the money back after a spell) to a Peruvian citrus farmer in need of fertilizer.

You can even [electronically] hand money directly to a worthy recipient. Like maybe Anne, in Toowoomba, Australia, a drink-driving victim whose profile is on RealityCharity.com, 'the eBay of giving.'

After some deliberation, we chose to buy a handful of 'hundred-dollar laptops' (they actually cost $250, but that's branding for you!) for children in Uruguay, Peru, Haiti, Rwanda, Ethiopia, Ghana and/or the UN Palestine Refugee Camps through Laptop.org.

Imagining these kids hunting and pecking their way to Internet glory stokes our sense of optimism.

It feels good. Come to think of it, did we give them a gift, or did they give us one

We'll leave you with that thought as we wish you all the best from Saffron for this season and the coming - or is it looming? - New Year. Be well, friends.

Hatten af for at donere penge til Laptop.org. Velment, vigtigt - men også lidt for nemt for et bureau i Saffrons kaliber. "A handful of hundred-dollar laptops" svarer vel til 500 dollars (det er halvdelen af, hvad Wally Olins tager i timen), men det bliver der altså ikke Merry Christmas i Rwanda af. Så hellere stille bureauets samlede kreative tid til rådighed for Laptop.org - give dem en ordentlig hjemmeside, et stærkere brand og på den måde booste hele sagen. Gamle Wally op i gear - for meget old spice og for lidt safran. Kreativitet og velgørenhed kan sagtens gå hånd i hånd. Kom igen næste år.

Office - do try this at home

Sidste stop på julekortkavalkaden går til The Sunshine State California, hvor vi giver høje fem til designbureauet Office. Office bobler og sprudler af farver, humør og paraplyer i drinken og er nok så langt fra den strenge, danske, protestantiske minimalisme, som man kan komme. Det glade bureau har på ingen tid skudt sig selv ind på designhimlen, og næste gang du drikker en Fanta eller kører forbi plakaten af A Smarter Planet for IBM ved Hans Knudsens Plads, så send en tanke til San Francisco.

Office har lavet en ægte hader eller elsker. Julekortet ligner ved første øjekast noget, som ens niece har lavet ovre i fritidshjemmet, og som man ikke kan andet end at smile overbærende over. Men når man tager kortet i hænderne og studerer det nærmere, bliver man ramt af en detaljerigdom og et håndværk, som imponerer. Taktiliteten i papiret, det metalliske folietryk, konvoluttens håndsyede ryg, de grafiske variationer. Det kræver sgu "balls" for et moderne designbureau at lave noget, der er så komplet "off", og ja, hjemmelavet med tålmodighed. Og netop det håndlavede, håndplukkede, håndtegnede er jo i høj kurs i en verden, hvor flere og flere ting ligner hinanden og bliver masseproduceret. Derfor flyver Offices blå fugl og andre gammeldavs julekort helt sikkert mod en lys fremtid, men det bliver de ikke kønnere af - selv om de er lavet af 24 graders surf-solskin og er syet i ryggen.

God jul og godt nytårskort fra det visuelle panel. Vi vender tilbage i 2010.

---

Serien bliver på skift skrevet af Svante Lindeburg, Kontrapunkt, Nikolai Lang, Nikolai Lang Kommunikation og Michael Thouber og Ulrik Hogrebe fra e-Types.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job