Man siger, at et billede siger mere end 1000 ord. Men det rigtige julekort siger mere end 1000 kundehenvendelser og business-frokoster. Derfor må julekortet aldrig, aldrig undervurderes. Det ved reklame-, design- og kommunikationsfolk jo godt, og derfor begynder koldsveden at pible frem omkring december, hvor det perfekte kort naturligvis aldrig er på plads. Kommunikationsforum giver nu en hjælpende hånd og har banket på hos fire af verdens førende designbureauer for at se deres julekort. Tag med på inspirationstur fra Paris til San Francisco.
Det er allerede for sent. Hvis ikke årets julekort
ligger klar, så glem det. Det skal tænkes, trykkes og
sendes, og før du ved af det, er posten forsinket og dit
julekort når aldrig frem på denne side af den 24. Og hvis
der er en ting, der er værre end et dårligt tænkt
julekort, så er det et julekort, som kommer for sent. For hvad
fortæller det ikke modtageren om, hvordan du håndterer
deadlines og din tid i almindelighed. Men fortvivl ikke. I
designbureauernes superliga er nytårskort det nye julekort. Og
at hylde et årsskifte er vel også langt mere
designlækkert end at omfavne en højtid, sovset ind i
nisser, Jesus og juletræer.
Her kommer Kommunikationsforums ucensurerede,
uvidenskabelige og udemokratiske gennemgang af fire vidt
forskellige jule/nytårskort fra et par af
sværvægterne inden for design og branding. Vær klar
på copy-paste-knappen. Vi starter i New York.
Pentagram - overskudsagtig designgymnastik
Pentagram er
designverdenens svar på Rolls Royce. Deres løsninger er
stilsikre, elegante og overlegne - men måske også en
smule forudsigelige. Det hæderkronede bureau kan skrive New
York, London, San Francisco, Berlin og Austin på visitkortet,
men det er fra New York-kontoret, at de virkelig skarpe
designløsninger bliver udklækket. Pentagram har
således stået bag vinderidentiteter som Star Alliance,
Guitar Hero og scenografien til The Daily Show med John
Stewart.
Hvis man ønsker en definition på det nudanske ord
"overskudsagtig", så dyrk Pentagrams "holiday"-hilsner gennem
tiden. Hvorfor lave et simpelt kort, når man kan lave en hel
bog? Og når nu verden er blevet digital, hvorfor så ikke
gøre herligheden interaktiv?
Resultatet er, at Pentagram de sidste par år har
lavet en række jule-mini-sites. Små digitale
kræmmerhuse fyldt med designgymnastik og opvisning af kloge
ideer, der på en gang forundrer og kræver, at man bruger
hovedet.
Dette års hilsen fra designkongerne er et mini-site,
der fokuserer på tal, talsystemer og - på bedste
nytårsgådemaner - talgåder. Vidste du f.eks. at
mayaerne var de første, der opfandt begrebet "nul", og at det
babylonske tegn for tallet 1 umiskendeligt ligner et
martiniglas.
Det er både cool og nørdet på én gang,
og hvis man godt kan lide det miks, så er det bare om at
gå ombord i Pentragrams holiday-hilsen "a
number of numbers".
M/M Paris - trés trés chic legetøj for voksne
Sammenlignet i størrelse med Pentagram er designbureauet M/M Paris et lille
fnug. Men målt på hype og fashionista-faktor er
pariser-bureauet rødglødende CHAUD. M/M Paris kindkysser,
fletter fingre og arbejder sammen med kunst/design/celeb/modefolk
som Madonna, Stella McCartney, Riccardo Tisci, Yohji Yamamoto og
Sarah Morris, og når M/M taler, så bliver der lyttet og
taget noter. Herhjemme er de nok mest kendt for at have stået
bag coveret til Mews nye plade og videoen til Björks "Hidden
Place".
M/M Paris lever helt op til forventningerne og har
naturligvis heller ikke kreeret et traditionelt julekort. Non, non.
I stedet har de designet 54 spillekort med teaterplakater fra CDDB
- Théâtre de Lorient, en af deres faste kulturkunder
gennem mange år. Når jokerne i kortspillet stilles op ved
siden af hinanden, danner de tallet 2010 - voila!
Det er godt tænkt at pakke sin "show real" ind som et
nytårskort - og endnu smartere at sikre, at holdbarhedsdatoen
ikke udløber den 1. januar. Med et sæt trés
trés chic spillekort fra M/M er der underholdning og
designpoker nok til et helt år.
Saffron - Old spice
Safran er som bekendt et meget eksklusivt krydderi, der
har en kilopris, der kan få selv Dubai til at tage sig til
hovedet. Men det er også navnet på et dyrt designbureau
ved navn Saffron Consultants med den altid velklædte
brand-snedker Wally Olins. Wally Olins grundlage i 60'erne det
legendariske bureau Wolf Olins (som desværre ikke havde tid
til at sende Kommunikationsforum deres julekort), men efterlod i
2001 sit efternavn på sin gamle arbejdsplads og startede
Saffron Consultants. I dag har Saffron kontorer i London, Madrid,
Mumbai og New York og regnes for et af verdens toneangivende
branding-huse.
Saffrons julekort er ikke ligefrem en opvisning i design.
Men snarere et studie i, hvordan velgørenhedstanken inden for
genren for længst har bidt sig fast. Regnestykket er simpelt:
Brainstormmøder, konceptudvikling, design, copy,
projektledelse, tryk, porto og alt det løse - før du har
set dig om, slår dit julekorts budget gnister. Så hvorfor
ikke donere beløbet til velgørenhed. Saffrons julemail
til sine kunder taler for sig selv:
"What are we going to do about the company
Christmas card?"
The question arose, as usual, sometime in late November. Luckily, a
creative answer followed quickly on its heels: "Forget designing a
card - let's see how much good we can do for people using our
printing budget."
Some of the possibilities....You can donate livestock to villagers
in Cambodia or Ecuador through the Heifer Project. A llama is only
$150. A flock of ducks? A mere $20. At Kiva.org, you can microlend
(which means you're meant actually to get the money back after a
spell) to a Peruvian citrus farmer in need of fertilizer.
You can even [electronically] hand money directly to a worthy
recipient. Like maybe Anne, in Toowoomba, Australia, a
drink-driving victim whose profile is on RealityCharity.com, 'the
eBay of giving.'
After some deliberation, we chose to buy a handful of
'hundred-dollar laptops' (they actually cost $250, but that's
branding for you!) for children in Uruguay, Peru, Haiti, Rwanda,
Ethiopia, Ghana and/or the UN Palestine Refugee Camps through
Laptop.org.
Imagining these kids hunting and pecking their way to Internet
glory stokes our sense of optimism.
It feels good. Come to think of it, did we give them a gift, or did
they give us one
We'll leave you with that thought as we wish you all the best from
Saffron for this season and the coming - or is it looming? - New
Year. Be well, friends.
Hatten af for at donere penge til
Laptop.org. Velment, vigtigt - men også lidt for nemt for et
bureau i Saffrons kaliber. "A handful of hundred-dollar laptops"
svarer vel til 500 dollars (det er halvdelen af, hvad Wally Olins
tager i timen), men det bliver der altså ikke Merry Christmas
i Rwanda af. Så hellere stille bureauets samlede kreative tid
til rådighed for Laptop.org - give dem en ordentlig
hjemmeside, et stærkere brand og på den måde booste
hele sagen. Gamle Wally op i gear - for meget old spice og for lidt
safran. Kreativitet og velgørenhed kan sagtens gå
hånd i hånd. Kom igen næste år.
Office - do try this at home
Sidste stop på julekortkavalkaden går til The
Sunshine State California, hvor vi giver høje fem til designbureauet
Office. Office bobler og sprudler af farver,
humør og paraplyer i drinken og er nok så langt fra den
strenge, danske, protestantiske minimalisme, som man kan komme. Det
glade bureau har på ingen tid skudt sig selv ind på
designhimlen, og næste gang du drikker en Fanta eller
kører forbi plakaten af A Smarter Planet for IBM ved Hans
Knudsens Plads, så send en tanke til San Francisco.

Office har lavet en ægte hader eller elsker.
Julekortet ligner ved første øjekast noget, som ens niece
har lavet ovre i fritidshjemmet, og som man ikke kan andet end at
smile overbærende over. Men når man tager kortet i
hænderne og studerer det nærmere, bliver man ramt af en
detaljerigdom og et håndværk, som imponerer. Taktiliteten
i papiret, det metalliske folietryk, konvoluttens håndsyede
ryg, de grafiske variationer. Det kræver sgu "balls" for et
moderne designbureau at lave noget, der er så komplet "off",
og ja, hjemmelavet med tålmodighed. Og netop det
håndlavede, håndplukkede, håndtegnede er jo i
høj kurs i en verden, hvor flere og flere ting ligner hinanden
og bliver masseproduceret. Derfor flyver Offices blå fugl og
andre gammeldavs julekort helt sikkert mod en lys fremtid, men det
bliver de ikke kønnere af - selv om de er lavet af 24 graders
surf-solskin og er syet i ryggen.
God jul og godt nytårskort fra det visuelle panel. Vi
vender tilbage i 2010.
---
Serien bliver på skift
skrevet af Svante Lindeburg, Kontrapunkt, Nikolai Lang, Nikolai
Lang Kommunikation og Michael Thouber og Ulrik Hogrebe fra
e-Types.