Jakob Nielsen forklaret for børn

Vi ved for lidt om børns præferencer, når det kommer til underholdning og indhold på nettet. Men et er sikkert: De giver op ligesom voksne, når brugervenligheden ikke er i orden – måske endda hurtigere. De er utålmodige, nysgerrige og reagerer på alt, der blinker, bevæger sig eller har en sjov farve – inklusiv bannere, fremgår det af Jakob Nielsens seneste rapport om brugervenlighed på nettet i forhold til børn. Jeg har bedt PinkFloor kommentere konklusionerne med danske briller på.

Myten om, at børn og unge har styr på teknologien i en sådan grad, at de kan overkomme selv de mest komplicerede ting, holder ikke, lyder det fra brugervenlighedseksperterne Jakob Nielsen og Shuli Gilutz, der sammen har udarbejdet rapporten ’Usability of Websites for Children: 70 guidelines’. Undersøgelsen bygger på tests af en række børne-websites såsom Sesame Street, MaMaMedia og Alfy, og testgruppen består af 55 piger og drenge i alderen 5-11 år (fra USA og Israel).

Udover børne-websites har rapportens forfattere fulgt børnenes færden på sites som Amazon, Yahoo! og Weather.com for at se, hvordan de reagerer på simpelt opbyggede sites, der holder sig indenfor konventionerne om godt web-design. De tre voksen-sites er tilsyneladende blevet så lette at navigere i, at børn har nemmere ved at finde rundt i dem end på en lang række børne-sites.

De nye-teknologibrugere har ringe kår
Webdesigneren bør forholde sig til, at børn har alle odds imod sig, når det gælder kapacitet. De overtager nemlig typisk forældrenes gamle computere eller benytter sig af forældet udstyr på skolerne. De er begrænset af en langsom Internet-opkobling, og de kender kun alt for godt til fejlmeldinger og nødvendigheden af at skulle genstarte computeren gang på gang.

Katharina Berg, projektleder hos PinkFloor, der leverer koncepter og indhold via SMS, WAP og Internettet med primært teenage-piger som målgruppe, mener, at danske børn er godt med – især i skolerne - men klart kæmper med nogle af de samme problemer som undersøgelsens testgruppe:

”Danske børns computerudstyr og internet-adgang matcher på ingen måde det, der for de fleste voksnes vedkommende vil være standard. De sidder med små skærme, typisk 14 tommer. De ved ikke, hvordan man uploader nye programmer, og må ofte kun gå på nettet, hvis en af forældrene sidder ved siden af. Af samme grund ser vi et marked, der i langt højere grad producerer cd-rom til børn”, siger Katharina Berg, PinkFloor.

Ifølge Jakob Nielsen komplicerer børne-sites oplevelsen ved at begå klassiske fejl indenfor brugervenlighed. Mange websites mangler:

- en klar melding om, hvor brugerne befinder sig og navigerer hen, både på siten og når de forlader den. Det skaber forvirring.

- en konsistent opbygning, der sikrer, at brugerne ikke ender på sider, de allerede har besøgt.

- muligheden for at bruge en ’min spil’ funktion og gemme ynglingsspillene.

- at synliggøre features, der kan klikkes på. Designmæssigt er websites ofte for to-dimensionelle.

- at bruge børnenes sprog i teksten på siten. Fikse termer risikerer at miste deres funktion – børnene forstår ikke hvilke muligheder, de har.

Respekter aldersbetingede forskelle
Børn er meget bevidste om deres egen alder og skelner skarpt mellem det, der passer til dem selv og det, der kan forstås af andre børn. Mens indholdet i visse tilfælde er for tekstbaseret til dem, der kun lige er begyndt at læse, er der andre sites, der helt har skudt under målet for, hvad der betragtes som interessant.

”Man skal ikke tage fejl af, at børn er meget bevidste om stil, tone og sprog. Det værste man kan gøre er at være for over-pædagogisk”, kommenterer Katharina Berg og nikker genkendende til rapportens citat fra en seks årig, der siger: ”Det her website er for babyer, måske fire eller fem-årige. Det kan man se, fordi der er tegnefilm og tog”.

Hun mener det understreger, hvor vigtigt det er at teste børnesites via fokusgrupper. ”Internet-børneuniverserne er produceret af voksne, der ofte kun ved meget lidt om børnenes præferencer. Og der bliver som regel hverken sat tid eller penge af til at gøre forarbejdet, fordi børn i forhold til mange andre ikke er en målgruppe, man kan tjene så mange penge på via nettet. Børn er en niche, og det er synd, at de ikke bliver tilgodeset”.

Ligesom alder er en vigtig parameter, er køn og social individualitet centralt at holde sig for øje.

”Indholdsproducenterne skal huske på, at køn betyder meget for produktets succes. Piger er mere til for eksempel heste, mens drengenes opmærksomhed rettes mod biler. Derudover er det vigtigt at teste produktet i trygge rammer. Børn har det bedst i grupper, og det er her man får dem bedst i tale. Man skal imidlertid være opmærksom på, at de også gemmer sig i grupperne. De er meget påvirkelige og nervøse for at sige noget forkert - primus motor er oftes de dominerende børn, og derfor fremstår de ofte også som homogene, uden nødvendigvis at være det”, påpeger Katharina Berg.

Reklamen med høj klikrate
Børn klikker løs på internet-reklamerne, fremgår det af rapporten. Til eksperternes overraskelse vækker bannere børnenes opmærksomhed, men ifølge Jakob Nielsen af den uheldige grund, at de ikke kan skelne mellem indhold og reklame. Børnene opfatter en banner som del af indholdet.

”Det kommer ikke bag på mig, at de klikker og interesserer sig for alt der blinker, roterer eller har flotte farver. Selvfølgelig virker det - hvad skal børn under 10 år ellers reagere på. De er stadig kun lige ved at få styr på at læse, og det er oplagt for dem at forholde sig direkte til ikon-baseret indhold”, siger Katharina Berg.

Jakob Nielsen og Shuli Gilutz anbefaler, at det bliver forældrernes og undervisernes opgave at uddanne børnene til at skelne mellem indhold og reklame på nettet. Mange voksne er blevet blinde overfor bannere og glemmer helt at forholde sig til reklamerne på børnenes vegne. Og ansvaret kan åbenbart ikke overdrages til annoncørerne, der med ord som ’reklame’ kan indikere, at der er tale om kommercielt indhold. Det har børnene nemlig ikke øje for.

Katharina Berg er uenig i, at ansvaret ligger hos forældrene:
”Det må være op til afsenderen af websiten at sørge for, at det børne-univers, de har skabt på nettet, indeholder børnevenlige elementer, også selv om der er tale om banner-reklamer. Det er især vigtigt i forhold til de helt små. Så snart det handler om de 12-14-årige er det ikke det store problem. De har helt styr på, at banneret sender dem videre til et site, hvor ’de bare vil have os til at købe noget’, og så springer de det over”.

Rapporten ’Usability of Websites for Children: 70 guidelines’

Se også rapporten ’Marketing for Kids and Teens’

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også