På med støvlerne, Jakob

Efter fem måneders tomgang har DBU fundet afløseren for Lars Berendt. Manden, der overtager stillingen som kommunikationschef for Danmarks nationalsport, hedder Jakob Høyer.
af Christian J. Schultz
 
Da DBU i foråret gik på jagt efter Lars Berendts afløser, var opgaven tydelig. Profilen skulle kunne begå sig i et politisk landskab, hvor en hel nation dagligt vurderer og vejer indsatsen. Med en bred journalistisk baggrund og med tre år som kommunikationschef hos DSB har man i Jakob Høyer fundet profilen, man søgte. Her er et bud på de vigtigste opgaver, der ligger på den nye kommunikationschefs bord, når han starter den 1. september.
 
Rød tråd mellem salg og kommunikation
Den nye kommunikationschef skal hurtigt sætte en klar og tydelig strategi for kommunikationen hos DBU. DBU’s direktør, Claus Bretton-Meyer, har allerede været meget klar i sine udmeldinger omkring sin tilgang til kommunikation. Den skal være åben og transparent. Bretton-Meyer vil derfor uden tvivl have en stærk holdning til kommunikationsstrategien. En holdning, som den nye kommunikationschef må og skal efterleve. Men lige så vigtigt er det, at kommunikationschefen formår at inddrage salgs- og marketingorganisationen i udviklingen af kommunikationsstrategien.
 
 
Man har i DBU længe arbejdet med en rød tråd i dansk fodbolds udviklingsarbejde. I dag gælder det for DBU om at skabe en lige så klar rød tråd mellem kommunikationsafdelingen og DBU’s store salgs- og marketingapparat. Denne røde tråd vil blive en af de vigtigste opgaver for den nye kommunikationschef. For det er ingen hemmelighed, at sponsorater ikke længere hænger på træerne, og derfor er det et ufravigeligt krav, at kommunikation og salg og marketing skal arbejde tættere sammen.
 
Den tidligere k-chef Lars Berendt havde lidt knas med folkeligheden
 
Sætte det rigtige hold
Som ny kommunikationschef overtager Jakob Høyer en ganske velfungerende kommunikationsafdeling, til trods for de mange kommunikationsmæssige tæsk, DBU har fået de senere år. Der er helt sikkert nogle sår, der skal heles, men med en ny chef ombord, så vil moralen automatisk blive højnet. I takt med, at Jakob Høyer udvikler og eksekverer den nye kommunikationsstrategi, vil der blive skiftet ud i kommunikationsafdelingen. Nye kompetencer vil blive efterlyst, ligesom det heller ikke vil overraske, hvis den nye ledelsesstil vil se enkelte medarbejdere søge andre steder hen. Som i enhver anden lederstilling vil det forventes, at Jakob Høyer sætter sit fingeraftryk på afdelingens kompetencer relativt hurtigt.
 
Et kongerige for et netværk
DBU er en af de organisationer i Danmark, som gør mest for den danske folkesundhed. Ja, det gør den faktisk – men det er der ikke mange, der ved – og det er et problem, der skal gøres noget ved. For folkestemningen omkring DBU har længe været lunken, til tider endda helt bundfrossen. Med Twitterforbud og medieboykot samt svigtende sportslige resultater har danskernes forhold til DBU været anspændt i en årrække.
 
Kommunikationsafdelingen med Jakob Høyer i spidsen har derfor en opgave i at få udbredt kendskabet til alt det fantastiske arbejde, som DBU rent faktisk gør ude omkring i det danske land. Alt det arbejde, som ikke handler om a-landsholdet. Og her er DBU’s regioner den allervigtigste stakeholder for kommunikationschefen og ledelsen i DBU. Uden opbakning og samarbejde med de lokale DBU-folk ude i regionerne risikerer DBU’s ledelse at sidde mutters alene oppe i elfenbenstårnet med sine nye strategier. Uden at kunne bruge dem til en disse.
 
Dette er man dog allerede meget bevidst om hos DBU, og derfor vil Jakob Høyer bruge meget af sin første tid hos DBU på at bygge relationer og skabe et solidt netværk i DBU’s store organisation. Med regionerne ombord vil arbejdet med at gøre DBU samfundsrelevant, blive betydeligt lettere for kommunikationsafdelingen.
 
Mere ekspert, mindre mand
Da Jakob Høyer blev udnævnt, skete det ganske forventeligt også med overskrifter som 'Her er DBU’s nye ansigt' og 'Han skal afløse Berendt'. Men det er ikke et 'nyt ansigt', man har ansat. Ganske bevidst har Claus Bretton-Meyer og DBU’s ledelse valgt at fjerne kommunikationschefen, som det direkte bindeled mellem DBU og pressen. Stillingen som kommunikationschef hos DBU bliver fremadrettet en langt mere tilbagetrukket og strategisk rolle, end man hidtil har set.
 
Stillingen, som Jakob Høyer har påtaget sig, vil således agere langt mere på de interne linjer end på de eksterne. Man vil næppe se den nye kommunikationschef være lige så aktiv i medierne, som Lars Berendt tidligere var det i rollen. Om medierne respekterer dette, kan vi kun gisne om, men fordelen for DBU er tydelig. Kommunikationschefen vil kunne være langt mere strategisk i sit daglige virke og dermed være en bedre sparringspartner over for Claus Bretton-Meyer og den øvrige ledelse.
 
DBU skal arbejde strategisk med, hvilken fortælling man gerne vil skabe om sig selv og om fodboldlandsholdet, for det vil sandsynligvis give lidt flere smil på pressemøderne, hyggelige interviews om spillernes sammenhold og billeder af jubelscener fra omklædningsrummet. Foto: Lars Poulsen/Polfoto
 
Med en tilbagetrukket kommunikationschef vil DBU i stedet benytte sig af langt flere talspersoner end før. Dette vil give et langt mere transparent og åbent indblik i DBU’s organisation, hvilket er noget, medierne har efterlyst i årevis. Ulempen er, at DBU i fremtiden ikke længere har én lynafleder, men må bero på flere. Den tidligere kommunikationschef Lars Berendt optrådte mange gange som lynafleder for beslutninger truffet andetsteds i DBU’s organisation, hvilket på mange måder også blev hans knæfald. Det gav en vis arbejdsro hos DBU, at man blot kunne henvise til Berendt, ja, altså bortset fra i kommunikationsafdelingen.
 
Men med flere talspersoner i den fremtidige organisation vil DBU lykkes med at komme længere ud i medierne og opnå en bredere og mere alsidig mediedækning. Ulempen er dog, at med flere talspersoner er der større risiko for fejlciteringer og uheldige udtalelser. Derfor vil kommunikationsafdelingen og den nye kommunikationschefs gode relationer og interne netværk til regionerne og eksperterne i DBU være af afgørende betydning for, om denne satsning virker. For hvis man lykkes med at skabe en fælles kommunikationsstrategi med en rød tråd på tværs af regioner og eksperter, så ser fremtiden lys ud for DBU og deres omdømme.
 
Klar til kamp
Den nye kommunikationschef har med andre ord masser at gå i gang med, når han starter den 1. september. Med en ny åben ledelsesstil og en presse, som indtil videre har været begejstret for den nye direktør, Claus Bretton-Meyer, så virker banen til at være kridtet op, støvlerne pudset og DBU som organisation endelig klar til kamp igen. De sportslige resultater er den eneste ubekendte for den nye kommunikationschef. Og nok har en kommunikationschef indflydelse på meget – men ikke resultatet på banen. Vi må derfor alle krydse fingre for, at vi går et sejrrigt efterår i møde, og at DBU og kommunikationschefen lykkes med deres opgave. Det fortjener dansk fodbold.
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også